گروه اقتصادی - محمد رضایی: افزایش بی‌رویه اجاره بها در نقاط مختلف شهر تهران و سایر کلانشهرها نشان از ناکامی تمامی طرح‌های دولت برای کنترل بخش مسکن دارد.

به گزارش همشهری، با اوج گرفتن تقاضاها در بازار اجاره بها، قیمت‌ها بار دیگر روند صعودی به‌خود گرفته و نسبت به هفته‌های گذشته به‌شدت افزایش یافته است. این در حالی است که در همین مدت مسئولان وزارت راه و شهرسازی از طرح‌های متعددی سخن گفته و عنوان کرده‌اند که اجرای این طرح‌ها می‌تواند آرامش را به بازار مسکن بازگرداند.

چندی پیش معاون وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با همشهری از 4 برنامه دولت برای کنترل بازار مسکن خبرداد. به گفته ابوالفضل صومعلو افتتاح واحدهای مسکونی مهر، کلنگ زنی پروژه‌های مسکن ویژه، سامانه بلوک بندی و اطلاعات املاک و طرح تعزیراتی از جمله برنامه‌های محوری این وزارتخانه برای کنترل بازار مسکن است.

او پیش‌بینی کرده بود که با اجرای این برنامه‌ها، در چنین روزهایی شاهد بازاری باثبات در بخش مسکن خواهیم بود. اما به‌نظر می‌رسد چهار برنامه محوری و سایر برنامه‌هایی که دولت پیش از این اعلام کرده بود کماکان صرفا روی کاغذ باقی مانده و به اجرا درنیامده‌اند. در همین شرایط قیمت‌ها در این بازار به‌شدت رو به افزایش بوده و بسیاری از مستأجران را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

عضو شورای‌عالی مسکن با اشاره به افزایش 15 تا 20 درصدی اجاره‌بها، اعلام کرد: قیمت‌ها در این بازار متناسب با تورم افزایش یافته است. مقداد همتی گفت: برای کنترل بازار و کنترل التهاب روانی، یک لبه قیچی افزایش عرضه و یک لبه کنترل سوداگری است. به گزارش ایسنا، وی با اشاره به طرح‌های دولت برای کنترل بازار مسکن اظهار کرد: ما در بخش کنترل سوداگری ضعیف هستیم؛ مخصوصا سیاست‌های مالیاتی و باز‌دارنده. به‌نظر می‌رسد اعتراف مشاور وزیر را بتوان یکی از نمونه‌های نادر قبول عملکرد ضعیف در این بخش دانست که درصورت سرایت به سایر مدیران می‌تواند نقطه امیدی برای اتخاذ روش‌های کارآمدتر در بازار اجاره بها باشد.

مشاور وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: از ابتدای دولت نهم افزایش عرضه را انجام داده‌ایم و می‌خواهیم وارد کنترل سوداگری شویم. او زمان بهره‌برداری از سامانه اطلاعات املاک را اواسط تیرماه اعلام کرده و گفته است: تا پایان خرداد‌ماه که فصل امتحانات است، ما برای اجرای موفق طرح مذکور آموزش‌های لازم را به مشاوران املاک داده‌ایم و در حال حاضر قیمت‌ها باید نهایی شود، بنابراین می‌توان گفت کارهای غیررسمی انجام شده و کارهای رسمی از جمله اینکه در چه منطقه‌ای خانه با چه قیمتی خرید و فروش یا اجاره داده شود، در حال بررسی نهایی است. او با اشاره به برنامه‌ها برای مؤثر‌شدن نقش دولت در بازار مسکن، اظهار کرد: سقف قیمت‌ها در تهران را اجرا می‌کنیم که تأثیر‌گذاری بیشتر داشته باشد.

خلأ قانون مالیات بر خانه‌های خالی و بی‌تأثیری طرح تعزیراتی

رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفت‌وگو با خبرنگار ما خلأ قانونی را یکی از مشکلات اساسی بازار مسکن عنوان کرد و گفت: در شرایط فعلی که قانونی برای طرح تعزیراتی وجود ندارد نمی‌توان به نتیجه بخش بودن این برنامه چندان خوشبین بود. محمدقلی خسروی تنها نقطه امیدبخش در سیاست‌های مسکنی دولت را افتتاح واحدهای جدید مسکن مهر می‌داند و می‌گوید:

اعتبارات خوبی هم به تکمیل پروژه‌های ناقص افتتاح شده از قبل اختصاص یافته است. به گفته او اجرای طرح مالیات بر خانه‌های خالی هم به‌دلیل نبود قوانین کارآمد هنوز به‌طور کامل قابل اجرا نیست و وعده دولت برای راه‌اندازی سامانه املاک و مستغلات هم تا‌کنون اجرایی نشده است.

در همین باره معاون مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی می‌گوید: رقم پیش‌بینی شده برای مالیات بر خانه‌های خالی در قانون مالیات آنقدر پایین است که دریافت آن حتی کفاف هزینه‌های انجام این کار را هم نمی‌دهد. به گفته حسین وکیلی همین عامل سبب شده تا این بخش از قانون مالیات حذف شود. به گزارش ایسنا، او همچنین درخصوص مالیات بر درآمدهای اجاره‌ای، معتقد است که صاحبان اینگونه درآمدها راه‌های زیادی برای فرار از قانون دارند.

کد خبر 173763
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز