گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: بیش از 52‌میلیون متر مربع فضای آموزشی در کشور وجود دارد که به‌علت نداشتن متولی مشخصی برای تعمیر و نگهداری هر سال متحمل خسارات زیادی می‌شود و نهایتا به فرسودگی زود هنگام می‌انجامد.

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش همشهری درباره نبود متولی خاص برای نگهداری فضاهای آموزشی تصریح کرد: نگهداری از فضاهای آموزشی در کشور بر عهده دستگاه بهره‌بردار(وزارت آموزش و پرورش) است و به هیچ وجه بر عهده سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور نیست.

مرتضی رئیسی در حاشیه چهاردهمین همایش خیرین مدرسه‌ساز استان اردبیل اعلام کرد:‌ نگهداری هر ساختمان بر عهده مالک است و ما هیچ وظیفه‌ای در قبال نگهداری فضاهای آموزشی نداریم.رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس با بیان اینکه سازمان نوسازی مدارس دستگاه اجرایی است، گفت: من هم موافق هستم که ساختاری برای نگهداری از فضاهای آموزشی ایجاد شود، البته این کار نیاز به دستگاه عریض و طویل ندارد و یک ساختاری می‌خواهد که مسئولیت نگهداری ساختمان‌های وزارت آموزش و پرورش را بر عهده داشته باشد.

او با تأکید بر اینکه ایجاد ساختاری برای نگهداری فضاهای آموزشی کشور به معنای استخدام نیروهای جدید نیست اظهار کرد: با ایجاد ساختار جدید برای نگهداری فضاهای آموزشی، وزارت آموزش و پرورش می‌تواند مدیریت امور را برعهده بگیرد و ممکن است از نظر اقتصادی مقرون به صرفه باشد که امور نگهداری ساختمان‌های آموزشی به بخش خصوصی واگذار شود.معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش درباره تأمین اعتبار نگهداری از مدارس نیز پیشنهاد داد که یک بخش از اعتبارات عمرانی وزارت آموزش و پرورش به نگهداری فضاهای آموزشی اختصاص یابد.

او با اشاره به اینکه در سایر وزارتخانه‌ها چنین بخشی تحت عنوان «تعمیر و نگهداری» وجود دارد اظهار کرد:‌برای مثال هر سال میزان قابل توجهی راه در کشور ساخته می‌شود که پس از بهره‌برداری، معاونت راهداری وظیفه نگهداری را بر عهده می‌گیرد.
به گفته رئیسی، در وزارت راه و شهر‌سازی شرکتی وجود دارد که مجری احداث ساختمان‌های دولتی است و ساختمان‌ها را پس از ساخت تحویل دستگاه مربوطه می‌دهد و پس از آن مسئولیتی در قبال نگهداری آنها ندارد و دستگاه بهره‌بردار مسئول نگهداری است.

30‌هزار میلیارد تومان فضای آموزشی

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه اکنون بیش از 52 میلیون متر مربع فضای آموزشی در اختیار این وزارتخانه است، گفت: ‌اگر این میزان فضای آموزشی را به قیمت روز با قیمت دست‌کم 600‌هزار تومان محاسبه کنیم آموزش و پرورش مالک 30‌هزار میلیارد تومان ساختمان است.رئیسی افزود: البته این مبلغ بدون درنظر گرفتن زمین، انشعابات و سایر تجهیزات است که همه جزو بیت‌المال محسوب شده و نیاز به نگهداری دارد.

انتقاد خیرین مدرسه‌ساز

نحوه نگهداری فضاهای آموزشی کشور افزون بر خسارات مالی که به‌دنبال دارد موجب نگرانی و نارضایتی خیرین مدرسه‌ساز نیز شده است.بسیاری از خیرین مدرسه‌ساز از نحوه نگهداری مدارس و نبود متولی مشخص برای تعمیر و نگهداری مدارس انتقاد کردند و یکی از معضلات کنونی مدارس کشور را فرسودگی زودهنگام دانستند.

جمعی از خیرین مدرسه‌ساز که در آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره استانی خیرین مدرسه‌ساز کشور در اردبیل گردهم آمده بودند در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی همشهری نسبت به آنچه وضعیت اسفبار نگهداری مدارس خواندند انتقاد کردند و خواستار رسیدگی به امور تعمیر و نگهداری مدارس شدند.

یکی از روسای مجامع خیرین مدرسه‌ساز کشور در این باره گفت: هر سال مدارس قابل توجهی در کشور اعم از خیر‌ساز و مشارکتی احداث و تحویل آموزش و پرورش می‌شود اما متأسفانه در نگهداری آنها دقت نمی‌شود و پس از 3-2 سال از زمان بهره‌برداری بخش زیادی از این مدارس نیاز به تعمیرات اساسی پیدا می‌کنند.

او با بیان اینکه خیرین و سازمان نوسازی مدارس برای ساخت مدرسه و رفع کمبود فضاهای آموزشی زحمات فراوانی را متقبل می‌شوند تأکید کرد: مدارس نیاز به نگهداری دارند اما پس از تحویل مدارس به دستگاه بهره بردار توجهی به وضعیت مدارس نمی‌شود.

قطره قطره جمع شود وانگهی تخریب شود

یکی دیگر از خیرین با انتقاد از روند کنونی در حفظ و نگهداری از مدارس گفت: عمر مفید بسیاری از مدارس کوتاه است و مدارس نسبت به سایر ساختمان‌ها زودتر فرسوده می‌شوند و باید در این باره چاره‌اندیشی شود.او اظهار کرد: دیدگاه کنونی حاکم بر آموزش و پرورش این است که فقط فضای آموزشی ساخته شود و ظاهرا نگهداری فضاهای آموزشی هرگز مدنظر نیست، در حالی‌که باید به حفظ و نگهداری فضاهای آموزشی نیز مانند ساخت آنها توجه شود.

خیری که تا‌کنون چند مدرسه در مناطق محروم کشور احداث کرده است، گفت: فضاهای آموزشی نیز جزو بیت‌المال هستند و باید در حفظ و نگهداری آنها دقت و وسواس خاصی داشته باشیم، البته خیرین آمادگی دارند تا در نگهداری مدارس خیر‌ساز همکاری کنند.

او با بیان اینکه هر سال فضاهای آموزشی قابل توجهی در کشور توسط دولت و خیرین ساخته می‌شود اظهار کرد: طبیعی است که فضاهای آموزشی نیاز به تعمیر و نگهداری دارند و باید به‌طور دوره‌ای یا فصلی مورد بازدید کارشناسان قرار بگیرد و نواقص احتمالی رفع شود تا منجر به خرابی بیشتر نشود.

این خیر مدرسه‌ساز با اشاره به بازدید خود از مدارسی که احداث کرده است، گفت: اینکه می‌بینم به نگهداری مدارس توجهی نمی‌شود واقعا ناراحت می‌شوم و این موضوع تقریبا در همه نقاط کشور کم‌و‌بیش دیده می‌شود که امیدواریم وزیر آموزش و پرورش در این باره چاره‌اندیشی کند.

کد خبر 173488
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز