علی‌اصغر محمدی: اوایل ماه جاری خبری نگران‌کننده منتشر شد، کودکی 6 ساله بر اثر افتادن «در» ورودی مدرسه‌ای در منطقه گلدسته اسلامشهر کشته شد، البته باد و توفان، مقصر این حادثه معرفی شدند و به چرایی ماجرا هیچ اشاره‌ای نشده است.

این خبر از یک جنبه برای مسئولان وزارت آموزش و پرورش به مثابه به صدا در آمدن زنگ خطر است، مدارس زیادی در کشور وجود دارند که با مشکلاتی روبه‌رو هستند، عمده مشکل هم مربوط به بحث نگهداری مدارس است.به گفته مسئولان وزارت آموزش و پرورش در کشور 114 هزار مدرسه وجود دارد اما دریغ از سازمان یا مجموعه‌ای که وظیفه آن نگهداری از مدارس باشد و به‌صورت دوره‌ای مدارس را مورد بازرسی فنی قرار دهد و برای رفع مشکلات آنها اقدام کند.

در دستگاه بهره‌بردار که همان وزارت آموزش و پرورش است متأسفانه سازمانی که متولی نگهداری مدارس باشد وجود ندارد، برای مثال مشاهده شده که گرفتگی دریچه ناودان و چاهک آب، موجب بروز خساراتی به سقف و دیوارهای مدارس شده و درنهایت منجربه تحمیل خسارات فراوان به واحد آموزشی شده است.

همه ساله تعداد زیادی مدرسه در سطح کشور با صرف هزینه‌های فراوان نوسازی یا مقاوم‌سازی‌ و وارد چرخه آموزشی می‌شود ولی به‌دلیل نبود متولی واحد برای نگهداری مدارس، پس از مدتی نیاز به تعمیرات جزئی پیدا می‌کنند که بنا به دلایلی ازجمله نبود بودجه انجام نمی‌شود و در مدت کوتاهی به مشکلات حادتری تبدیل می‌شوند.

در چند سال اخیر با وجود چندبرابر شدن بودجه آموزش و پرورش، مدیران مدارس برای گذران امور روزمره واحدهای آموزشی نیز با مشکل مالی روبه‌رو هستند و امکان تعمیر مدارس جود ندارد و با توجه به گفته‌های رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور مبنی بر اینکه نگهداری مدارس جزو وظایف سازمان نوسازی نیست، عمر مفید بناهای واحدهای آموزشی کاهش می‌یابد و پس از چند سال در ردیف مدارسی که نیاز به مقاوم‌سازی‌ یا نوسازی دارند قرار می‌گیرند.

البته اغلب مسئولان وزارت آموزش و پرورش نیز اذعان دارند که وجود سازمانی ویژه برای نگهداری از مدارس کشور ضروری است اما هیچ اقدامی برای ایجاد آن برداشته نشده است. معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس کشور بهمن سال 90 با بیان اینکه مدارس پس از ساخت و بهره‌برداری نیاز به نگهداری دارند، گفت: زمانی که سازمان نوسازی مدارس، مدرسه‌ای را می‌سازد و آن را به آموزش و پرورش تحویل می‌دهد دیگر مسئولیتی در قبال نگهداری آن ندارد و پس از آن نیز هیچ دستگاهی متولی این امر نیست.

در چهاردهمین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز استان تهران، بسیاری از خیرین مدرسه ساز از نحوه نگهداری مدارس خیر‌ساز ناخرسند بودند و از اینکه مدارس پس از مدت کوتاهی از بهره‌برداری به‌علت بی‌توجهی در نگهداری، مستهلک می‌شوند و نیاز به تعمیر و بازسازی دارند انتقاد کردند.

بحث نبود متولی برای نگهداری از مدارس در آموزش و پرورش بارها در رسانه‌ها از جمله روزنامه همشهری به مسئولان تذکر داده شده، حادثه افتادن «در» ورودی مدرسه‌ای در شهرستان اسلامشهر و کشته شدن یک کودک 6 ساله زنگ خطری است که بسیاری از مدارس ناایمن هستند.

اینکه «در» ورودی مدرسه‌ای به‌علت وزش باد و توفان سقوط کند هشداری جدی به مسئولان آموزش و پرورش است که نگهداری از مدارس را جدی بگیرند و در کنار ساخت مدارس جدید به امر نگهداری مدارس ساخته شده نیز توجه کنند. در کشور هزاران مدرسه، بدون درنظر گرفتن فضاهای ورزشی و اداری وجود دارد که عمر مفید آنها کمتر از 30 سال است اما نیاز به تخریب و نوسازی دارند.

در آموزش و پرورش همچنان در بحث مدرسه‌سازی تنها ساخت مدرسه جدید در اولویت است و نگهداری از مدارس موجود مورد غفلت واقع شده است. چرایی افتادن «در» ورودی مدرسه روی کودکی 6 ساله باید به دقت بررسی شود، شاید این در روی چند دانش‌آموز سقوط می‌کرد و فاجعه‌ای به‌بار می‌آورد، آیا مسئولان نباید در این‌باره پاسخگو باشند که نگهداری مدارس در کشور بر عهده کدام سازمان است؟ 

کد خبر 172965
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز