جواد عزیزی: هفته گذشته سرهنگ امیدی، معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی کشور از افزایش کلاهبرداری‌های تلفنی خبر داد و گفت: در حال حاضر 70 میلیون سیم کارت تلفن همراه در کشور فعال است و این موضوع، فضای جدیدی را برای کلاهبرداران ایجاد کرده است.

در این میان آنچه بیشتر مورد تاکید معاون پلیس آگاهی کشور قرار گرفت، کلاهبرداری مجرمانی بود که پس از تماس تلفنی با طعمه‌هایشان و کشاندن آنها پای دستگاه عابر بانک یا گرفتن رمز و شماره کارت آنها، همه موجودیشان را خالی می‌کنند؛ شگردی که در سال‌های اخیر بدجوری مد شده و سرمایه افراد زیادی را به باد داده است. اما کلاهبرداری‌های تلفنی چطور مد شد و این کلاهبرداران با چه روشی دست به فریب طعمه‌هایشان می‌زنند؟

more  چطور از رمز عابر کارت خود محافطت کنیم؟

نخستین کسانی که این شگرد را اجرا و آن را به نام خود ثبت کردند، زندانیانی بودند که در حبس به سر می‌بردند. آنها که برای فکرکردن و ابداع روش‌های جدید کلاهبرداری فرصت کافی‌ داشتند، دست به کار شدند و با استفاده از تلفن همگانی داخل زندان و افتتاح حساب‌هایی با مدارک جعلی( البته با کمک افرادی خارج از زندان) نقشه‌ای حساب شده طرح کردند که خیلی زود تبدیل به شگردی فراگیر برای کلاهبرداری شد؛ شگردی که هدف آن خالی کردن حساب‌های عابربانک افراد بود.‌ کلاهبرداران تلفنی یا عابربانکی از 2 شگرد برای اجرای نقشه‌هایشان استفاده می‌کنند.

در شگرد اول، آنها ابتدا شرکت‌ها، رستوران‌ها، فروشگاه‌ها، هتل‌ها و دیگر اماکن مورد نظرشان‌ را شناسایی می‌کنند و بعد از به دست آوردن شماره تماس آنها، با این شماره‌ها تماس می‌گیرند. آنها معمولا خود را مسئول خرید شرکت و... معرفی می‌کنند و سفارش خرید می‌دهند، سپس با این ادعا که از شهر دیگری تماس می‌گیرند و امکان مراجعه حضوری ندارند، از طعمه‌هایشان می‌خواهند که پای یک دستگاه عابربانک بروند تا مبلغ مورد نظر را به حساب آنها کارت به کارت کنند.

آنها که با تلفن همراه مالباخته تماس گرفته‌اند، وقتی مطمئن می‌شوند که وی پای دستگاه عابربانک ایستاده، با گفتن این جمله که حسابشان دولتی است و نقل و انتقالات در آن باید با روش خاصی انجام پذیرد، از طعمه شان می‌خواهند که پس از وارد کردن کارتش در دستگاه، منوی انگلیسی را انتخاب کند. مالباخته‌های از همه جا بی‌خبر هم این کار را انجام می‌دهند و چون اکثرا آشنایی کامل به زبان انگلیسی ندارند، از آن سوی خط راهنمایی می‌خواهند. اینجاست که کلاهبرداران مرحله نهایی نقشه خود را اجرا می‌کنند و از آنها می‌خواهند دکمه‌ها و اعدادی را ( که در حقیقت موجودی حساب مالباخته‌هاست) فشار دهند.

وقتی کار به پایان می‌رسد، مالباخته‌ها فیشی که نشان می‌دهد تمامی موجودی حساب خود را به حساب دیگری منتقل کرده اند، دریافت می‌کنند و این یعنی آنها هدف کلاهبرداری قرار گرفته‌اند. اما در شگرد دوم، کلاهبرداران طعمه‌هایشان را از بین افراد کم‌سواد انتخاب کرده و بعد از خرید یا انجام معامله تلفنی، با این ادعا که باید برای واریز کردن پول به حساب آنها رمز و شماره کارت طعمه شان را داشته باشند، به راحتی آنها را فریب می‌دهند و بعد از به دست آوردن اطلاعات حسابشان، دست به سرقت می‌زنند.

شاید باورتان نشود اما کلاهبرداری‌های تلفنی این روزها بدجوری در حال افزایش است و هر روز پرونده‌های جدیدی درخصوص این نوع کلاهبرداری در ادارات پلیس سراسر کشور تشکیل می‌شود؛ پرونده‌هایی که خیلی از آنها سرانجامی برای مالباخته نخواهد داشت چرا که متهمان اینگونه پرونده‌ها معمولا زندانیانی هستند که به خاطر ارتکاب جرائم سنگین در حبس به سر می‌برند.

پس مطمئن باشید اگر این افراد پولتان را بالا کشیده و به جیب زده‌اند، احتمال بسیار کمی وجود دارد که بتوانید به سرمایه خود برسید، چون برای آنها فرقی نمی‌کند جرم دیگری هم به جرائمشان افزوده و سال‌های حبس شان بیشتر شود. ‌ پس بهترین راه مبارزه با این نوع کلاهبرداری، پیشگیری از وقوع آن است و به همین دلیل پلیس مدام به شهروندان توصیه می‌کند که مراقب کلاهبرداران تلفنی باشند.

کد خبر 173322
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز