جمعه ۱۹ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۷:۵۴
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: اعتراضات مردمی در عربستان سعودی علیه نقض حقوق بشر در این کشور ادامه دارد.

saudi arabia

تظاهرات در ریاض و دیگر شهرهای عربستان ادامه دارد. معترضان خواستار آزادی زندانیان سیاسی هستند، اما نیروهای امنیتی این تظاهرات را سرکوب و افراد دیگری را بازداشت می کنند.

به گزارش العالم در عین حال سازمان‌های حقوق بشری نیز این اقدامات مقامات سعودی را محکوم کردند و خواستار آزادی زندانیان سیاسی هستند. براساس این گزارش، شماری از بازداشت شدگان در عربستان هنوز محاکمه نشده‌اند.

برگزاری تظاهرات شبانه شیوه جدید معترضان عربستانی است

ده ها تن از جوانان عربستانی توانستند در ریاض، قصیم، عنیزه و شماری دیگر از شهرهای عربستان پس از نماز عشاء تظاهراتی برگزار کنند. معترضان بر اساس درخواست گروه موسوم به «جمعیت شانزده رجب» چنین تظاهراتی را برگزار کردند. آنها وارد یکی از مراکز تجاری بزرگ در ریاض شدند و با پلاکاردهایی که در دست داشتند خواستار آزادی زندانیان شدند و بازداشت شماری از اعضای خانواده خود را محکوم کردند. شاهدان عینی اعلام کردند شماری از معترضان بازداشت شدند.

شبکه عربی حقوق بشر اقدامات مقامات سعودی در استفاده از خشونت برای متفرق کردن این تظاهرات و بازداشت معترضان را محکوم کرد.

سازمان عفو بین الملل از مقامات سعودی خواست فورا شش شهروند عربستانی را که نزدیک به یک سال است بدون تفهیم اتهام و یا محاکمه در بازداشت بسر می برند آزاد کند. این سازمان همچنین خواستار تحقیق مستقل درباره شکنجه و بدرفتاری علیه این بازداشت شدگان شد.

یک گزارش حقوقی بشری دیگر تاکید دارد شمار زندانیان سیاسی در عربستان به سی هزار نفر رسیده است که با شکنجه و بدرفتاری روبرو هستند. همچنین مقامات سعودی ولید ابوالخیر فعال حقوق بشری عربستان را به تلاش برای تخریب وجهه رژیم عربستان و توهین به دستگاه قضایی این کشور متهم کردند.

وی این اتهامات را تلاش ریاض برای عقب نشینی از فعالیت های حقوق بشری خود دانست. ابوالخیر به دلیل اقدام مقامات سعودی در زندانی کردن فعالان سیاسی بدون این که محاکمه شوند و جلوگیری از رای دادن زنان در انتخابات شکایاتی را مطرح کرده است. همچنین یکصد و پنجاه فعال حقوق بشری عربستان با امضای طوماری احکام ظالمانه یک دادگاه عربستان علیه شانزده فعال حقوق بشری این کشور را محکوم کردند.

کد خبر 173284
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز