سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۵
۰ نفر

گروه بین‌الملل: طرح عربستان سعودی برای تشکیل اتحادیه خلیج‌فارس، با به‌توافق‌نرسیدن کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس در نشست ریاض با شکست مواجه شد.

درحالی‌که مقام‌های عربستان در تلاش بودند برای مقابله با انقلاب‌های منطقه به‌ویژه اعتراض‌های مردمی در بحرین مسئله تشکیل اتحادیه خلیج‌فارس را در نشست سران شورای همکاری ۶ کشور عربی حوزه خلیج‌فارس به نتیجه برسانند مذاکرات در این رابطه در نشست روز دوشنبه به نتیجه نرسید. به گزارش خبرگزاری رویترز، سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان در یک نشست خبری پس از این مذاکرات، اعلام کرد که گفت‌وگوها بین این 6کشور درباره اتحاد بیشترشان به تعویق افتاده است.

درحالی‌که سران عمان و امارات حتی در نشست ریاض با محوریت تشکیل این اتحادیه شرکت نکردند مقام‌های عربستان اعلام کردند که مذاکرات در این رابطه به نشست ماه دسامبر(۷ ماه دیگر) شورای همکاری خلیج‌فارس در منامه پایتخت بحرین موکول شده است.

قرار بود در اجلاس ریاض مسئله اتحاد عربستان و بحرین به‌عنوان گام اول تشکیل اتحادیه خلیج‌فارس اعلام شود که به گزارش گاردین این مسئله هم با اختلاف‌های موجود میان اعضا به نتیجه نرسید. سعود الفیصل پس از نشست سران شورای همکاری خلیج‌فارس تاکید کرد که هیچ قدمی برای برقراری رابطه‌ای مخصوص بین بحرین و عربستان سعودی برداشته نشده است؛ هر چند هر دو کشور خواستار همکاری نزدیک‌تری هستند.

مقام‌های عربستان که مدعی شده‌اند طرح تشکیل این اتحادیه برای پیوندی عمیق‌تر در زمینه‌های اقتصادی، امنیتی و نظامی میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس است اعلام کرده‌اند که کمیته‌ای برای بررسی این موضوع تشکیل خواهد شد. وزیر امور خارجه عربستان با به نتیجه نرسیدن این موضوع در نشست ریاض با اشاره به اینکه این مسئله نیازمند زمان بیشتری است گفت: هدف این است که همه کشورها به این اتحادیه ملحق شوند و نه فقط دو یا 3 کشور. امیدوار هستیم هر۶ کشور در جلسه بعدی حاضر شوند.

از میان ۶ کشور حاضر در شورای خلیج‌فارس 2 طیف تشکیل شده‌اند که با وجود نفوذ و قدرت عربستان با این طرح مشکل دارند. کویت و قطر با مطرح کردن مواردی، از مخالفت خود با این طرح خبر داده‌اند. عمان و امارات هم که سران آنها در نشست ریاض شرکت نکردند می‌گویند ملاحظات خاص خود را درباره این طرح دارند. تنها مقام‌های رژیم آل خلیفه هستند که از اتحاد نزدیک بحرین و عربستان حمایت کرده و آن را واکنشی در مقابل چالش‌های پیش‌روی کشورهای منطقه دانسته‌اند.

با گسترش اعتراض‌های مردمی علیه رژیم بحرین سال گذشته مقام‌های عربستان سعودی نیروهای نظامی خود را برای سرکوب مردم به این کشور اعزام کردند که با انتقادهای گسترده روبه‌رو شد. روزنامه نیویورک تایمز روز گذشته با اعلام بی‌نتیجه ماندن مذاکرات نشست ریاض گزارش داد که کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس نگران گسترش نفوذ عربستان در کشورهای خود با تشکیل این اتحادیه هستند. در گزارش نیویورک تایمز آمده است که مقام‌های عربستان نگران هستند که موج انقلاب‌های مردمی به داخل مرزهای این کشور گسترش پیدا کند و حکومت آل سعود با مشکلات جدی مواجه شود.

تشکیل این اتحادیه تلاش مقام‌های آل سعود را برای حفظ حکومت خود و رژیم‌های دیگر کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس نشان می‌دهد. هنوز ساختار اتحادیه مورد نظر عربستان مشخص نیست اما یک مقام بحرینی در این خصوص گفته بود که آنها به‌دنبال تاسیس تشکیلاتی همچون اتحادیه اروپا هستند. این در حالی است که همکاری اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس از زمان تاسیس آن در سال ۱۹۸۱ همواره با مشکلات جدی مواجه بوده است.

تدابیر شدید امنیتی در تأسیسات نفتی عربستان

پایگاه خبری بلومبرگ از تدابیر شدید امنیتی عربستان در تاسیسات نفتی خود با نگرانی از حملات احتمالی خبر داده است. به‌دنبال اعتراض‌های مردمی در کشورهای حوزه خلیج‌فارس، عربستان با همکاری آمریکا تجهیزات امنیتی جدیدی از جمله سنسورهای بسیار حساس تشخیص حرکت را در تاسیسات نفتی خود نصب کرده است.

کد خبر 170644
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز