چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۸

همشهری آنلاین: ستاره‌شناسان دانشگاه آریزونا موفق به شناسایی یکی از کم‌نورترین کهکشان‌های دور در جهان شده‌اند که حدود 800 میلیون سال پس از آغاز جهان بوجود آمده است

کم‌نورترین کهکشان دور جهان

به گزارش ایسنا، این کهکشان که جزء 10 کهکشان بسیار دور در فضا قرار دارد، در پی اسکن یک بخش از آسمان به اندازه ماه با تلسکوپ‌های ماگلان رصدخانه لاس کامپاناس در شیلی شناسایی شده است.

داده‌های رصد، نشان‌دهنده یک کهکشان نوزاد کم نور در فاصله 13 میلیارد سال نوری بوده و آنچه امروز به چشم ستاره‌شناسان آمده در واقع تصویری از گذشته بسیار دور این کهکشان است.

به گفته محققان این تصویر در زمانی ثبت شده که جهان تنها از پنج درصد سن کنونی خود برخوردار بوده، از این رو بررسی آن می‌تواند به درک بهتر چگونگی شکل‌گیری و رشد کهکشان‌ها کمک کند.

کهکشان LAEJ095950.99+021219.1 ابتدا در تابستان 2011 کشف شد. این اکتشاف یک نمونه نادر از کهکشانی از این دوران اولیه است.

این کهکشان بسیار کم نور بوده و توسط نورهای منتشر شده از هیدروژن یونیزه شده، شناسایی شده است. در این تحقیق یک شیوه منحصر به فرد به کار برده شده که از فیلترهای نوار باریک ویژه با قابلیت عبور محدوده کوچکی از طول موج نوراستفاده می‌کند.

برای شناسایی این اجسام بسیار دور که در نزدیکی آغاز جهان شکل گرفته‌اند، ستاره‌شناسان به بررسی منابعی می‌پردازند که از تغییرات قرمز بسیار بالایی برخوردارند. آنها با عددی موسوم به تغییر قرمز به فاصله این اجسام اشاره می‌کنند که با میزان کشیده شدن نور آن در طول موج‌های طولانی‌تر و قرمزتر بر اساس انبساط جهانی ارتباط دارد.

اجسام دارای تغییرات قرمز بزرگ‌تر از مسافت بیشتری برخوردار هستند. تغییر قرمز LAEJ095950.99+021219.1 هفت بوده و تنها تعداد انگشت‌شماری از کهکشان‌ها از این ویژگی برخوردارند. این در حالیست که این کهکشان کم‌نورترین جسم کشف شده تاکنون نام گرفته است.