چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۴:۰۱
۰ نفر

سرانجام پس از سه دهه کشمکش بر سر اراضی سرخه حصار، معاون عمرانی استانداری تهران از تعیین تکلیف این اراضی خبر داد و گفت که تا یک ماه آینده تکلیف زمین‌های سرخه حصار مشخص می‌شود.

سرخه حصار

 این درحالی است که پیش از این، کارشناسان محیط‌زیست بارها نسبت به ساخت وساز در مناطق حفاظت شده و پارک‌های ملی حاشیه پایتخت هشدار داده و اعلام کرده بودند که این مناطق به شکل ریه‌های تنفسی پایتخت عمل می‌کند، به همین دلیل حفاظت و صیانت از این اراضی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است. در عین حال، رسانه‌ها ضمن انعکاس این دیدگاه‌ها همواره تاکید کرده‌اند که نباید حقی از اعضای تعاونی سرخه‌حصار ضایع شود. محمدرضا محمودی در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید براینکه طی یک ماه آینده تکلیف اراضی سرخه حصار مشخص می‌شود، افزود: برای اعضای تعاونی سرخه حصار، اراضی معوض در شهرپردیس درنظر گرفته شده که به این افراد به‌عنوان زمین جایگزین اعطا می‌شود.

معاون فنی استانداری تهران با اشاره به آخرین وضعیت پدیده زمین‌خواری در پایتخت و آخرین اقدامات استانداری برای حل مشکل سرخه حصار به ایسنا گفت:‌ زمین‌های پایتخت دارای ارزش‌افزوده است و نسبت به کل کشور زمین‌های آن گران است، به همین دلیل، افراد علاقه‌مندند در تهران زمین یا ملکی داشته باشند. وی افزود: در سال‌های گذشته در قالب تعاونی‌هایی که در وزارت جهاد کشاورزی آن زمان شکل گرفت، زمین‌های مربوط به منابع طبیعی شناسایی، تفکیک و بین اعضای تعاونی‌ها تقسیم شد. محمودی در توضیح بیشتر گفت: براساس آخرین آمار، بیش از 40هزار نفر در اینگونه تعاونی‌ها عضو بوده و در حال حاضر 40 هزار قطعه سند در دست افراد وجود دارد که در دست بررسی کارگروه زمین‌خواری است. معاون استاندار ادامه داد: افرادی که عضو این تعاونی‌ها هستند، شناسایی شده‌ و تعدادی که مستحق گرفتن زمین هستند، برای آنها زمین جایگزین درنظر گرفته شده است که یکی از این تعاونی‌ها مربوط به سرخه‌حصار است.

به گفته محمودی، در تعاونی سرخه‌حصار بیش از 4هزارنفر عضو هستند که بسیاری از این افراد استحقاق اخذ زمین‌های تعاونی را ندارند و به‌عنوان دلال، واسطه و زمین‌خوار هستند که این افراد شناسایی شده‌اند. وی ادامه داد: زمین‌های این افراد به هیچ عنوان قابلیت سکونت ندارد، چرا که در ارتفاعات بالای هزار و 800 متر قرار دارد که براساس قانون و دستور مقام معظم رهبری اجازه هیچ‌گونه ساخت‌وسازی در این مناطق وجود ندارد و این دسته از زمین‌ها جزو منابع طبیعی و اراضی ملی محسوب می‌شوند.

اختصاص 500 هکتار زمین معوض

معاون عمرانی استاندار تهران در گفت‌وگو با ایسنا، تصریح کرد: آخرین اقدامی که در استان تهران برای تعاونی سرخه‌حصار صورت گرفته، این است که در شهر پردیس 500هکتار زمین از سوی وزارت مسکن و شهرسازی به اعضای این تعاونی اختصاص داده شده که پس از تفکیک و قطعه‌بندی و درصورتی که اعضای تعاونی تمایل داشته باشند، به‌عنوان زمین جایگزین به آنها اعطا می‌شود. محمودی خاطرنشان کرد: پردیس در جنوب لواسان قرار دارد و به لحاظ موقعیت جغرافیایی و آب‌وهوایی از شهرهای خوب کشور محسوب می‌شود و در آینده نیز پیشرفت‌های قابل توجهی خواهد داشت، لذا توصیه می‌کنیم افرادی که عضو تعاونی سرخه‌حصار هستند، زمین جایگزین را در این شهر دریافت کنند.

وی ادامه داد: به‌زودی نحوه جایگزینی زمین‌های پردیس برای اعضای تعاونی سرخه‌حصار اعلام می‌شود و چنانچه افراد در فرصت مقرر نسبت به تحویل سند زمین‌های سرخه‌حصار به دولت اقدام نکنند، این کار به معنای انصراف خواهد بود و علاوه بر اینکه زمین‌های سرخه‌حصار از این افراد بازپس گرفته می‌شود، زمین‌های جایگزین نیز به آنها تعلق نمی‌گیرد. معاون عمرانی استاندار تهران گفت: پس از اعلام فراخوان برای بازپس‌گیری زمین‌های سرخه‌حصار، تمامی ساخت‌وسازهای غیرمجاز این اراضی تخریب می‌شود و افراد هیچ‌گونه دخل و تصرفی در این زمین‌ها نخواهند داشت.

بساط دلال‌های سرخه‌حصار جمع می‌شود

وی گفت: براساس اطلاعاتی که وجود دارد، آشفتگی‌ تعاونی‌ها برای تعدادی از افراد منافعی دارد. این افراد از این آشفتگی‌ها استفاده کرده و برخی را تحریک می‌کنند، ضمن آنکه از طریق دلالی به سودهای سرشاری رسیده‌اند، لذا با برنامه‌ای که استانداری برای رفع مشکل سرخه‌حصار اتخاذ کرده است، بساط اینگونه دلالی‌ها برچیده می‌شود. محمودی تاکید کرد: استانداری با هر گونه ساخت و ساز غیرمجاز به‌شدت برخورد می‌کند و افرادی که گول برخی از دلالان تعاونی‌ها را می‌خورند باید بدانند که امکان سکونت یا هر نوع ساخت و‌سازی‌ را نخواهند داشت و براساس قانون با آنها برخورد خواهد شد. به گفته وی با توجه به اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و افزایش هزینه‌های نگهداری زمین و ملک، قطعا ویلاداری به شکل سنتی و سابق مقرون به صرفه نیست، چراکه افراد نمی‌توانند از عهده هزینه‌های نگهداری باغ یا ویلاها برآیند، لذا شاهدیم که سبک باغداری و ویلاداری به شکل سنتی در ایران رو به افول است وتوصیه می‌شود افرادی که علاقه‌مند هستند در مناطق خوش‌ آب و هوا، ویلا یا زمینی داشته باشند، از طرح‌های تایم شرینگ استفاده کنند.

کد خبر 173110

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز