سه‌شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۲
۰ نفر

سروش خسروی: شورای بورس نزدیک به 2سال‌پیش، در هنگام بررسی درخواست تشکیل بورس برق و به‌دلیل همزمانی با بالا گرفتن بحث‌ها درباره تاسیس بورس نفت ایران، به تشکیل یک بورس متشکل، با نام بورس انرژی ایران رای داد.

اعضای شورای بورس در همان مصوبه تاکید کردند، فاز نخست بورس انرژی با محوریت برق آغاز به کار خواهد کرد، این تاکید نشان می‌داد شورای بورس درنظر دارد فازهای بعدی بورس انرژی را با کالاهای شناخته‌شده‌تر، یعنی نفت و مشتقات آن فعال کند.
اما هفته گذشته و همزمان با معرفی هیأت مدیره و مدیرعامل بورس انرژی، مدیران بورس کالا سخنی متفاوت را در عرصه رسانه‌ها مطرح کردند.

طبق اظهارنظری که روی خروجی سایت اینترنتی سازمان بورس قرار گرفت، حسین پناهیان مدیرعامل بورس کالا اعلام کرد: کالاهایی چون فراورده‌های نفتی و پتروشیمی کماکان در این بورس معامله خواهد شد و به بورس دیگری [بورس انرژی] منتقل نمی‌شود. او در همان مصاحبه تاکید کرد: مدیریت بورس کالای ایران خود را موظف به صیانت از حقوق سهامداران می‌داند و درصورت لزوم؛ پیگیری‌های جدی‌تری نیز در این زمینه خواهیم داشت.

نکته نخست آنکه اگر بپذیریم گزینش نام و نامگذاری، مولفه‌ای تاثیر‌گذار در تعیین خط‌مشی هر سازمان و نهادی است طبیعتا باید بپذیریم شورای بورس و اوراق بهادار از انتخاب نام بورس انرژی منظور خاصی داشته است، اگر منظور شورای بورس از تشکیل بورس انرژی، فقط تاسیس یک بازار مبادله برق بوده پس چرا با تعیین نام بورس برق به صراحت مخالفت کرده است؟

نکته دوم این است که به هر حال پس از یک دهه تلاش، موضوع عرضه نفت خام در بورس کالا سرانجامی مشخص نیافت و این برنامه در طول سال 90 با شکست‌های متناوبی روبه‌رو شد، چرا با وجود چنین سابقه‌ای، مدیران بورس کالا نمی‌خواهند فرصت را در اختیار نهاد رسمی دیگری، به نام بورس انرژی قرار دهند تا یک خواسته بزرگ ملی، یعنی عرضه نفت ایران در یک بورس ایرانی محقق شود؟ آیا در اینجا بازهم تاکید بر صیانت از منافع سهامداران بورس کالا جایگاه و وجاهت دارد؟

 

کد خبر 173090
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز