گروه بورس: به‌دنبال انتشار خبر‌هایی مبنی بر تأسیس بورس نفت مستقل از سوی شرکت ملی نفت، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد:

 موضوع مقاومت وزارت نفت برای عرضه نفت از طریق بازار سرمایه در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بررسی خواهد شد.

به گزارش همشهری، بیش از 10سال است که طرح اولیه عرضه نفت خام در بورس نوشته شده و نزدیک به چهار سال است که مجموعه بازار سرمایه به‌شدت در تلاش برای عرضه نفت خام از طریق مکانیسم‌های جدید است اما هر بار عرضه نفت از طریق بورس به‌دلیل مقاومت‌های زیاد در بدنه وزارت نفت به در بسته خورده است.

در چنین شرایطی از ابتدای سال‌جاری بورس انرژی ایران هم به‌عنوان چهارمین بورس کشور فعالیت خود را آغاز کرد، قرار است معاملات این بورس ظرف شش ماه آینده به‌صورت رسمی و با معاملات برق آغاز شود. براساس مصوبه شورای بورس در فاز دوم راه‌اندازی بورس انرژی باید معاملات نفت خام آغاز شود اما همزمان با راه‌اندازی بورس انرژی خبرگزاری فارس به نقل از یک منبع آگاه از راه‌اندازی بورس نفت مستقل از سوی مجموعه وزارت نفت خبر داد.

در چنین شرایطی به‌نظر می‌رسد طلسم عرضه نفت از طریق بورس هرگز باز نخواهد شد. در همین رابطه محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی و عضو شورای بورس، درباره تأسیس یک بورس نفت مستقل گفت: انتشار خبر‌های غیررسمی درباره تشکیل یک بورس نفت مستقل از سوی مجموعه نفت در واقع نوعی فرار به جلو است چرا که سابقه فعالیت فعالان صنعت نفت با بازار سرمایه نشان داده است که آنها با ادبیات بازار سرمایه آشنا نیستند و به هیچ عنوان علاقه‌ای به همکاری با مجموعه بازار سرمایه ندارند. پور ابراهیمی ادامه داد: اینکه فعالان صنعت نفت در پذیره‌نویسی سهام بورس انرژی مشارکت کمتری کردند خود بیانگر این بود که هیچ عزم و اراده‌ای از سوی مجموعه نفت برای وارد شدن به مجموعه بازار سرمایه وجود ندارد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا تأسیس یک بورس نفت مستقل در کنار بورس انرژی شدنی است یا خیر گفت: برای تشکیل چنین بورسی نیاز به مصوبه شورای بورس است و این شورای بورس است که می‌تواند مجوز راه‌اندازی یک بورس را صادر کند و با توجه به سابقه و ترکیب سهامداری بورس انرژی اگر قرار باشد مجوز جدیدی برای راه‌اندازی بورس نفت مستقل صادر شود باز هم همان ترکیب سهامداری بورس انرژی رعایت خواهد شد بنا بر این ایجاد بورس نفت مستقل که در حال حاضر مطرح می‌شود نوعی فرار به جلو است تا در مورد مطالبات قبلی که از آنها برای عرضه نفت در بورس وجود دارد پرسشی نشود اما ما این موضوع را در مجلس بررسی می‌کنیم.

وی تأکید کرد: بدنه میانی وزارت نفت در طول سال‌های گذشته مقاومت زیادی برای عرضه نفت از طریق بورس کرده است چنانچه سال گذشته این محصول 9 بار در بورس کالا عرضه شد اما به‌دلیل تعیین قیمت نامطلوب این محصول فروخته نشد برهمین اساس به‌زودی موضوع عرضه نفت خام از طریق بازار سرمایه و بورس انرژی در کمیسیون اقتصادی مجلس طرح و بررسی خواهد شد.

به گفته وی مدت‌ها تلاش شده که زمینه عرضه نفت از طریق بازار سرمایه فراهم شود و نباید اینگونه باشد که عده‌ای همچنان تأکید داشته باشند که به رویه 50 سال قبل نفت بفروشند و با انجام روش‌های جدید مخالفت کنند.

کد خبر 174381
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز