همشهری آنلاین: محققان دانشگاه واشنگتن با ساخت میکرو رگ‌های خونی سه بعدی، یک گام به تحقق رؤیای تولید اندام مصنوعی قابل پیوند در بدن نزدیک‌تر شدند

میکرو رگ‌های خونی سه‌بعدی با قابلیت پیوند به اندام مصنوعی

به گزارش ایسنا، ساخت اندام مصنوعی می‌تواند کمبودهای موجود در زمینه پیوند اعضا را مرتفع کند؛ اما پیش شرط لازم برای تولید اندام مصنوعی، ساخت رگ‌های مصنوعی با عملکردی مشابه رگ‌های معمولی است.

اگرچه مسیر طولانی برای ساخت اندام مصنوعی قابل پیوند در بدن در پیش است، اما دستاورد جدید محققان دانشگاه واشنگتن در تولید نخستین ساختار سه بعدی رگ‌های خونی می‌تواند امید تازه‌ای برای پیشرفت در حوزه بافت‌های مصنوعی قابل پیوند محسوب شود.

تیم تحقیقاتی این دانشگاه به سرپرستی پروفسور "ینگ ژنگ" متخصص مهندسی زیستی، سلول‌های اندوتلیال عروق را درون شبکه‌ای از کانال‌های کوچک ساخته شده از پروتئین‌های کلاژن تزریق کردند.

سلول‌های اندوتلیال در تمام کانال‌هایی با عرض چند میکرومتر پخش شدند و میکرو لوله‌های توخالی سه بعدی شکل گرفتند.

این رگ‌های آزمایشگاهی سه بعدی در آزمایشات متعدد مورد بررسی قرار گرفتند؛ محققان خون را به داخل رگ‌های مصنوعی پمپاژ کردند و خون حتی در حالت خم شدگی در زاویه 90 درجه به راحتی در میکرو رگ‌ها جریان پیدا می‌کرد.

همچنین مجموعه‌ای از پروتئین‌های درگیر در التهابات به خون افزوده شد که مشابه اثری که در رگ‌های طبیعی ایجاد می‌کنند، باعث لخته شدن خون در میکرو لوله‌های سه بعدی شدند.

پروفسور "ژنگ" تأکید می‌کند: اگرچه پیش از این نیز رگ‌های مصنوعی در آزمایشگاه تولید شده بودند، اما بدلیل اندازه بزرگ قابلیت استفاده در اندام مصنوعی را نداشتند، اما رگ‌های جدید بسیار ظریف و کوچک هستند و قابلیت پیوند به اعضای مصنوعی و پخش خون در بافت مصنوعی را دارند.

گام بعدی محققان، تولید بافت مصنوعی قلب با استفاده از شبکه‌ای از رگ‌های خونی سه بعدی عنوان شده است.

کد خبر 172983
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز