همشهری‌آنلاین: نخستین همایش بین‌المللی "زبان‌ها و گویش‌های ایرانی: گذشته وحال" با ارائه 70 مقاله از 30 چهره علمی در روزهای 18 و 19 خرداد در مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی برگزار می‌شود.

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از سایت مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی چهره‌هایی چون  علی اشرف صادقی، بدرالزمان قریب، محسن ابوالقاسمی و ابوالقاسم اسماعیل پور در این همایش سخنرانی می‌کنند.

 دست‌اندرکاران این همایش عنوان کرده‌اند که هدف این همایش شناختن و شناساندن گویش‌ها و زبان‌های ایرانی به جامعه و ایجاد زمینه‌ای مناسب برای ارائه پژوهش‌های نو در زمینه زبان‌ها باستانی ایران است.

مراسم افتتاحیۀ این همایش از ساعت 9 و 30 صبح روز پنج شنبه 18 خرداد برگزار می‌شود  و در این همایش دو روزه 70 مقاله علمی در قالب 30 سخنرانی ارائه می شود. در جلسه نخست این همایش و پس از مراسم افتتاحیه، دکتر علی اشرق صادقی درباره ناگفته های گویش شیرازی، دکتر غلامحسین کریمی دوستان و فاطمه دانش پژوه درباره ساخت مجهول در گویش‌های کردی، حسن محبی بهمنی درباره ساختار دستگاه فعل در گویش کمزاری جزیره لارک، دکتر اسفندیار طاهری درباره واج شناسی تاریخی گویش تاتی کرینگان، دکتر ابوالقاسم اسماعیل‌پور درباره ریشه شناسی چند واژه طبری و دکتر سالومه غلامی با موضوع نقش واژه بستها در ترکیبات بیش از دو جزء زبان های ایرانی سخنرانی می‌کنند.

دکتر ژاله آموزگار، دکتر بدرالزمان قریب و دکتر محمود بی جن خان اعضای هیئت رئیسه جلسه اول این همایش هستند.
در جلسه دوم نیز که از ساعت 14:30 آغاز می شود، دکتر کارلو چرتی، درباره Sasanian Epigraphy ، علی صفری درباره ساخت کنایی در گویشهای تاتی جنوبی و دگرگونی زبانی، محمدامین ناصح درباره بررسی تطبیقی منتخبی از گویشهای فارسی مرزی شرق ایران از منظر پاره ای ملاحظات دستوری و دکتر هلن گیونشویلی با موضوع studies on middle persian Onomastic سخنرانی می کنند.

دکتر عبدالمجید رافعی، دکتر غلامحسین کریمی دوستان و دکتر زهره زرشناس اعضای هئیت رئیسۀ جلسۀ دوم روز نخست این همایش هستند.

جلسه سوم این همایش در روز نخست از ساعت 17 برگزار می شود و در آن دکتر بدرالزمان قریب درباره وام واژه های سغدی در فارسی و وام واژه های فارسی در سغدی، دکتر جهاندوست سبزعلیپور و راحله ایزدی فر درباره تحول مضارع اخباری به مضارع مستمر در گویشهای ایرانی شمال غربی، دکتر آلبرتو کانترا با موضوع From a static view to a fluid view of A VESTAN Transmission ، سید طیب رزاقی درباره تأثیر جنس دستوری بر فعل در گویش ابوزید آبادی سخنرانی می کنند.

دکتر یدالله ثمره، دکتر محسن ابوالقاسمی و دکتر حسین رضائی باغ بیدی اعضای هئیت رئیسه جلسه پایانی نخستین روز همایش زبان ها و گویش های ایرانی را تشکیل می دهند.

دومین روز این همایش نیز از ساعت 9 صبح روز جمعه 19 خرداد آغاز می شود. در جلسه چهارم این همایش دکتر حسن رضائی باغ بیدی درباره «حشره»ای هند وم اروپایی در زبان ها و گویش های ایرانی، دکتر بهمن مرادیان درباره منظومه «سرور امشاسپندان شاورهرام ایزد است»،

خوان خوزه فر درباره The final-y in parthian ، دکتر محمدتقی راشد محصل درباره گویش افضل آباد بیرجند، الهه حسینی ملایری درباره بررسی و توصیف نظام آوایی - واجی گویش طرقی، شادی داوری درباره هم آیندی حالت در گویش های ایرانی شمال غربی، مریم انصاری با موضوع مراکز ضرب سکه در عهد سامانی و دکتر محمود جعفری دهقی درباره تحول تاریخی همخوانها در گویش انارکی سخنرانی می کنند.

در جلسه پنجم نیز که از ساعت 14:30 روز پنج شنبه 19 خرداد به ریاست دکتر محمد تقی راشد محصل، دکتر چنگیز مولائی و دکتر محرم رضایتی کیشه خاله برگزار می شود، دکتر علی شهیدی درباره میراث شفاهی دانش دریانوردی کهن ایرانی در خلیج فارس، بررسی فعل یغنابی wenak در مقایسه با گویش لری، دکتر سیروس نصرالله زاده با موضوع مروری بر چند کتیه نویافته، دکتر چنگیز مولایی درباره قرائت و معنی دو واژه از فردگرم دوم وندیداد و دکتر مهرداد نغذگوی کهن با موضوع تماس زبانی و تأثیر زبانهای سامی بر نظام واجی زبان های ایرانی سخرانی می کنند.

در جلسه ششم که اعضای هیئت رئیسه آن را دکتر کارلو چرتی، دکتر مهشید میرفخرایی، دکتر ابوالقاسم اسماعیل پور و دکتر یحیی مدرسی تشکیل می دهند محدثه ملکان، دکتر یعقوب محمدی فر و دکتر رحمان بختیاری در سخنرانی خود به موضوع بررسی انواع کتیبه های پهلوی مهرهای دوره ساسانی خواهند پرداخت و در ادامه جلسه فرزانه تاج آبادی و دکتر عالیه کرد رغفرانلوی کامبوزیا درباره الگوی درج در زبان فارسی و گویش‌های ایرانی و محمد شکری فومشی با موضوع یک دستنویس فارسی مانوی از مجموعۀ تورفان: بازویرایش و بررسی نسخه شناختی سخنرانی می‌کنند.

جلسه پایانی نخستین همایش زبان ها و گویشهای ایرانی از ساعت 17: 30 برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان برای شرکت در این همایش می توانند به مرکز دایرة المعارف بزرگ اسلامی واقع در نیاوران، کاشانک، نرسیده به سه‌راه آجودانیه، شماره‌ی ۲۱۰ مراجعه کنند.

کد خبر 172927
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز