همشهری‌آنلاین: جلال الدین محمدیان که تصنیف مردان خدای او در سال‌های میانی دفاع مقدس خاطره‌های فراوانی را برای مخاطبان موسیقی فراهم آورده از تازه‌ترین آلبومش با عنوان زاده عشق که روی اشعاری از امام خمینی خوانده می‌گوید.

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از مهرخواننده آلبوم موسیقی "زاده عشق" که به مناسبت سالگرد ارتحال امام (ره) منتشر شده معتقد است که اشعار این امام فرزانه از محتوای عرفانی بالایی برخوردار بوده و قابلیت اجرا براساس ملودی هفت دستگاه موسیقی ایران را دارد.

سید جلال محمدیان ردیفدان موسیقی مذهبی و خواننده این آلبوم ضمن بیان این مطلب در خصوص دلیل آواز خواندن برای آلبوم موسیقی "زاده عشق" گفت: حوزه فعالیت من در عرصه آواز نوعی موسیقی عرفانی و معنوی است و علاقمند هستم که هرآنچه به عنوان شعر عرفانی مطرح می شود را در دستگاه‌های موسیقی ایرانی بخوانم و خوشبختانه اشعار امام خمینی(ره) نیز از این ویژگی منحصر به فرد برخوردار است .

وی در ادامه صحبت های خود با اشاره به کم و کیف محتوایی این آلبوم موسیقی گفت: آواز آلبوم موسیقی "زاده عشق" براساس بداهه خوانی در شیوه موسیقی ایرانی است و هم از جهت محتوایی و هم از لحاظ ساختار آوازی با آثار دیگر موسیقایی که تا کنون کار کرده ام متفاوت است.همچنین انگیزه های محتوایی که در کلام حضرت امام وجود داشت نوع خاصی از شیوه آهنگسازی را ایجاب کرد که در کلیت اثر شنیده می‌شود.

این ردیفدان موسیقی مذهبی در ادامه با اشاره به شیوه‌های آهنگسازی این آلبوم گفت: با توجه به حال و هوای متفاوت اشعار نوع آهنگسازی این آثار نیز فرق می‌کند به عنوان مثال برای اجرای قطعه "دل آشفته" از دستگاه راست پنج گاه به دلیل حال و هوای خاصی که این دستگاه موسیقی ایرانی دارد استفاده کردم و تاثیر این دستگاه در ماهیت مجموعه به وضوح شنیده می شود.

سید جلال محمدیان در ادامه به انگیزه‌های شخصی خود برای آوازخواندن بر اشعار امام خمینی اشاره کرد و گفت: سروده های این عالم فرزانه به معنای واقعی زیبا است که دریافت های معنوی خاصی از خواندن این اشعار به هر فردی دست می دهد از همین رو انگیزه هایی که خواستم آواز این اشعار را بخوانم کاملا شخصی بود.

این موسیقیدان در ادامه با اشاره به دستگاه‌های موسیقایی که در آواز این آلبوم مورد استفاده قرار گرفته است گفت: از ابتدای طرح ریزی برای آهنگسازی این آلبوم مبنا براین نبود که قطعات را مشخصا در دستگاه‌های خاصی تنظیم کنیم بلکه قطعات مدام از دستگاهی به دستگاه و گوشه دیگر مدلاسیون می‌شدند.

وی در ادامه افزود: به عنوان مثال دستگاه راست پنجگاه نسبت خاصی با دستگاه ماهور دارد و دراین اثر هم از این نسبت ها استفاده کرده ام. منتها چون مطالعه نسبی در این باره اندک است عموم مردم گمان می کنند که موسیقی ایرانی تنها هفت دستگاه دارد اما چنین نیست بلکه هر دستگاه متعلقات و آوازهای خاص خودش را دارد که هم آواز و هم موسیقی مدام در حال رفت و آمد در دستگاه های مختلف است.

محمدیان درادامه با اشاره به فضای موسیقایی این اثر در آواز اصفهان گفت: در آواز اصفهان هم همین اتفاق افتاد و شنونده حرفه‌ای متوجه این تغییر می‌شود و یا آواز همایون در پرده بیات ترک خوانده شده است که خود بیات ترک آوازی است که اذان هم در آن خوانده شده است در واقع هریک از این دستگاه ها و متعلقات آن دارای رنگ ویژه‌ای هستند که در مجموع رنگ آمیزی صوتی زیبایی به اثر می‌بخشند.

خواننده قطعه خاطره انگیز "مردان خدا" بر شعری از فروغی بسطامی در ادامه با اشاره به سازبندی این آلبوم موسیقی گفت: نوع سازبندی آلبوم" زاده عشق" براساس چگونگی تلفیق شعر و موسیقی انتخاب شد به عنوان مثال قطعه "بس کن" نوع سازبندی‌اش با ساز تنبور عیان تر بود چراکه این قطعه روی نت شور پیاده نمی‌شد و صدای تنبور برای اجرای این قطعه مناسب بود. به همین دلیل از صدای تنبور استفاده کردیم این درحالی است که صدای تنبور نوعی موسیقی مقامی است.

وی در پایان صحبت های خود افزود: بسیار خوشحالم روی اشعار امام خمینی (ره) آواز خوانده ام چراکه من شیفته عرفان واژه به واژه این اشعار هستم و برای این واژه ها و شخصیت وجودی حضرت امام احترام بسیاری قائل هستم.

کد خبر 172885
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز