همشهری‌آنلاین: رئیس کل بانک مرکزی ضمن اعلام اینکه مشکلات بخش تولید یکی از عوامل اصلی افزایش مطالبات معوقات بانکی در سال ۹۰ بوده، اظهارات کار‌شناسان اقتصادی در خصوص اینکه افزایش نرخ سود سپرده‌ها، عاملی برای افزایش میزان معوقات بانکی می‌شود، را تکذیب کرد.

به گزارش ایلنا، محمود بهمنی  گفت: افزایش نرخ سود سپرده‌ها، نه تنها یکی از عوامل کاهش رشد نقدینگی بوده بلکه موجب کاهش رشد تصاعدی تورم شده است.

بهمنی در پاسخ به این پرسش که برخی از کار‌شناسان اقتصادی بر این باورند که افزایش نرخ سود سپرده‌ها می‌تواند عاملی برای افزایش میزان معوقات باشد، اظهار داشت: تفسیری که صورت گرفته غیر منطقی بوده، زیرا با افزایش نرخ سود سپرده‌ها، سرمایه گذاران تمایل بیشتری به ارائه فعالیت‌های مولد خواهند داشت.

وی اضافه کرد: شرایط اقتصادی و مشکلات بخش تولید در سال ۹۰ به راحتی می‌تواند دلیل محکمی برای سیر صعودی شاخص بدهی معوقات باشد.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین در خصوص ترکیب تسهیلات و معوقات در بین انواع بانک‌های تجاری، تخصصی و خصوصی اظهار داشت: در میان تمام بانک‌ها، کمترین میزان بدهی معوقه در مقایسه با مانده تسهیلات ارایه شده مربوط به بانک‌های تخصصی بوده است.

با توجه به گران شدن تسهیلات جدید به طور حتم یکی از انگیزه‌های بدهکاران کاهش پیدا می‌کند و بدهکاران دارای بدهی معوقه ترجیح خواهند داد همچنان بدهی قبلی را با سرعت پایین قبلی و با نرخ‌های گذشته بپردازند.

این در حالی است که مقام عالی بزرگ‌ترین نهاد پولی کشور در این خصوص پاسخ قانع کننده‌ای ارائه نداد.

 moreحمایت رئیس سازمان مدیریت از کاهش نرخ سود بانکی 

 مهار نقدینگی با افزایش نرخ سود بانکیmore

کد خبر 172669
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز