گروه حوادث: ماموران پلیس زمانی که در جست‌وجوی یک کلاهبردار عابربانکی بودند، راز غارت اموال یک پزشک فوت شده را فاش کردند.

18 اردیبهشت ماه سال‌جاری شخصی به دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان آستارا رفت و خبر از یک کلاهبرداری میلیونی داد. وی گفت:17 فروردین ماه شخصی با من تماس گرفت و گفت که شما در طرح «هزاران لبخند همراه اول» برنده یک سکه طلا شده‌اید و شرکت قصد دارد معادل قیمت سکه را به حسابتان واریز کند.

وی ادامه داد: مرد ناشناس بعد از گفتن این جمله از من خواست تا پای یک دستگاه خودپرداز بروم و با انتخاب گزینه انگلیسی، مراحلی را انجام دهم تا این پول به حسابم واریز شود. من هم براساس گفته‌های او بی‌آنکه با زبان انگلیسی آشنایی داشته باشم مراحلی را که گفت با استفاده از دستگاه خودپرداز انجام دادم و بعد متوجه شدم به جای واریز شدن پول به حسابم، مرد ناشناس یک میلیون تومان از حساب من سرقت کرده است.

بعد از اعلام این شکایت تحقیقات ویژه پلیسی آغاز شد و ماموران در ردیابی‌ها به این حقیقت دست یافتند که صاحب حسابی که پول به آن واریز شده است در تهران زندگی می‌کند، به همین خاطر پرونده از آستارا به پایتخت فرستاده شد و در اختیار بازپرس شعبه سوم دادسرای ناحیه 13 تهران قرار گرفت.

در جست‌وجوی کلاهبردار

در بررسی‌های نخست مشخص شد که حساب متعلق به دختر بچه‌ای به نام میترا است. با شناسایی محل زندگی میترا، پدر وی مدعی شد که کارت عابر بانک دخترش مدتی قبل ناپدید شده اما در ادامه تحقیقات گفت که چند ماه پیش کارت را به قیمت 40 هزار تومان به مردی به نام رسول فروخته است. با شناسایی رسول، کارآگاهان 23 اردیبهشت ماه وی را دستگیر کردند.

او مدعی شد که تا‌کنون اقدام به خرید چندین کارت عابر بانک کرده و آنها را مردی به نام حجت فروخته است. در تحقیقات ویژه مشخص شد که حجت از سارقان سابقه دار بوده و بارها به اتهام سرقت لوازم خودرو به زندان رفته است. کارآگاهان با تحت‌نظر قرار دادن مخفیگاه وی سرانجام او را دستگیر کردند و در بازرسی از وی موفق به کشف 4کارت عابر بانک متعلق به افراد دیگر شدند.‌ بین آنها کارتی متعلق به یک پزشک کشف شد که وقتی ماموران دریافتند وی مدتی قبل فوت کرده است، مسیر پرونده تغییر یافت.

کلاهبرداری بعد از مرگ دکتر

بررسی‌ها نشان می‌داد که کارت عابر بانک متعلق به پزشکی به نام سعید بوده است. کارآگاهان بعد از شناسایی اعضای خانواده این پزشک دریافتند که وی تا آخر عمرش تنها زندگی می‌کرده و 17 شهریور سال گذشته و در سن 70 سالگی فوت کرده است.

4 ماه بعد از مرگ او نیز همه اموالش از جمله خودرو، خانه و وسایل مطبش توسط مردی به نام مسعود که خود را وکیل دادگستری معرفی کرده تصرف شده و او مدعی شده بود که آنها را خریده است. از آنجا که ماجرا مشکوک به‌نظر می‌رسید، کارآگاهان مسعود را شناسایی و دستگیر کردند. این مرد مدعی شد که خانه و اموال پزشک فوت شده را از شخصی به نام فریدون به قیمت 900 میلیون تومان خریده است.

از آنجا که مسعود مدعی بود که هیچ نشانی‌ای از فروشنده ندارد ماموران به وی مشکوک شدند و او را زیرنظر گرفتند. مدتی بعد وقتی معلوم شد که مسعود با فردی به اسم علی در ارتباط است، ماموران به سراغ این فرد رفتند و او در بازجویی‌ها حقیقت مهمی را فاش کرد.

وی گفت: مسعود به‌صورت غیرقانونی اموال دکتر را تصاحب کرده است. متهم ادامه داد: چند ماه پیش با مسعود و مردی به اسم رسول آشنا شدم و آنها بعد از مدتی درباره دکتر سعید و اینکه اموال زیادی دارد و وارثی ندارد با من صحبت کردند. بعد از آن مسعود با تهدید از من خواست که مدارک دکتر را سرقت کنم.

او از من سفته داشت و تهدیدم کرد که اگر این کار را انجام ندهم، زندگی‌ام را نابود می‌کند و من هم قبول کردم. وی افزود: ‌آن زمان به‌عنوان پیک موتوری در یک رستوران مشغول به کار بودم و به همین علت، هر روز سفارش غذای دکتر را برای او به مطب می‌بردم. چون با هم صمیمی شده بودیم، یک روز که به مطبش رفته بودم در فرصتی مناسب دست به سرقت مدارک او زدم و آنها را در اختیار مسعود قرار دادم. او هم با این مدارک اموال دکتر را بالا کشید.

بعد از اعتراف علی، بازجویی از مسعود از سر گرفته شد و وی که چاره‌ای جز بیان حقیقت نداشت به کلاهبرداری و تصاحب اموال پزشک فوت شده اعتراف کرد. وی گفت: بعد از اینکه مدارک این پزشک را به دست آوردیم، او فوت کرد و من و همدستانم با استفاده از مدارکی که از وی در اختیار داشتیم، خانه و اموالش را تصاحب ‌و حتی حساب بانکی‌اش را هم خالی کردیم.

سرهنگ فریدون رهبریان، معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی تهران با اعلام این خبر گفت: ماموران در ادامه اقدام به بازرسی دفتر کار مسعود کرده و از آنجا تعداد زیادی اسناد و مدارک پزشک فوت شده و مدارک جعلی که متهم از آنها استفاده کرده بود، کشف کردند. وی ادامه داد:

در ادامه رسیدگی به این پرونده و با توجه به اعترافات متهمان، رد پای چند نفر دیگر که در ماجرا دخالت داشتند به دست آمد که همه آنها دستگیر شدند. سرهنگ فریدون رهبریان در پایان این خبر گفت: همه متهمان با قرارهای قانونی صادر شده از سوی بازپرس شعبه سوم دادسرای ناحیه 31 تهران در اختیار اداره چهاردهم پلیس آگاهی قرار گرفته‌اند تا مشخص شود فردی که اقدام به کلاهبرداری از شاکی اول و سرقت از حساب او کرده بود، چه کسی بوده است.

کد خبر 172488
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز