گروه حوادث: زورگیران خشن با ایجاد تصادف ساختگی دست به سرقت خودروها می‌زدند تا همدستانشان آنها را با روش سند- نمره به فروش برسانند.

چندی پیش ماموران پایگاه ششم پلیس آگاهی پایتخت باخبر شدند که اعضای باندی اقدام به فروش خودروهای مسروقه به شیوه سند- نمره می‌کنند. روش این باند برای سرقت خودروها اینگونه بود که بعد از شناسایی خودروهای مورد نظرشان در خیابان‌ها، ابتدا از پشت سر با آنها تصادف می‌کردند و وقتی صاحب خودرو برای بررسی میزان خسارت از ماشین پیاده می‌شد، با چاقو و قمه به او حمله می‌کردند.

آنها آنچنان صاحب خودرو را مجروح می‌کردند که توان حرکت و فریاد زدن نداشته باشد و پس از آن خودروی او را به سرقت می‌بردند. مدتی بعد هم با استفاده از اسناد جعلی، خودروی مورد نظر را به شیوه سند- نمره به فروش می‌رساندند. با افزایش سرقت‌ها، تحقیقات برای شناسایی سارقان خشن شروع شد.

ماموران با شناسایی تعدادی از خودروهای مسروقه که با اسناد جعلی فروخته شده بودند، به سرنخ‌هایی از دو مرد به نام‌های رحیم و مجتبی دست یافتند. تحقیقات نشان می‌داد که این دو متهم بعد از خرید خودروهای مسروقه از سارقان خشن، مشخصات آنها را در سند خودروهای تصادفی وارد کرده و سپس آنها را در پارکینگ‌های خرید و فروش ماشین به فروش می‌رساندند. ماموران بعد از بررسی‌های گسترده مجتبی و رحیم را 14 اردیبهشت ماه سال‌جاری دستگیر کردند و در بازرسی از مغازه صافکاری آنها، 2 خودروی 206 تصادفی و 2خودروی سرقتی کشف کردند. تحقیقات نشان می‌داد که آنها قصد داشته‌اند 2 خودروی سرقتی را با شیوه سند- نمره به فروش برسانند که پیش از این اقدام به دام افتادند.

با شناسایی مالکان هر دو خودروی مسروقه مشخص شد که سارقان خشن، خودروها را با ایجاد تصادف ساختگی سرقت کرده‌اند. بنابراین مجتبی و رحیم به اداره آگاهی منتقل شدند و بازجویی از آنها آغاز شد.

راز دایی و خواهرزاده

متهمان در تحقیقات گفتند خودروهای مسروقه را به قیمت ناچیزی از یک دایی و خواهرزاده به نام‌های جعفر و محمد می‌خریدیم. آنها با راه‌اندازی باندی، دست به سرقت خودروهای سواری می‌زدند و آنها را به ما می‌فروختند. بعد از اعترافات این دو متهم، تحقیقات ادامه یافت و معلوم شد که دایی و خواهرزاده سارق از مدت‌ها قبل به اتهام زورگیری، ضرب و جرح، تهدید و سرقت تحت تعقیب پلیس هستند.

سرانجام در تجسس‌های ویژه مخفیگاه آنها در حاشیه تهران شناسایی شد و آنها 15 اردیبهشت ماه در محاصره پلیس گرفتار شدند. هر دو متهم با مشاهده ماموران قصد داشتند با استفاده از چاقو، قمه و پنجه بوکس از دست آنها فرار کنند اما در اجرای نقشه خود ناکام ماندند. در بازجویی از این دو متهم مشخص شد که آنها از مجرمان سابقه‌دار و اراذل و اوباشی هستند که کلکسیونی از جرائم مختلف را در کارنامه خود به ثبت رسانده‌اند. آنها پیش از این بارها از سوی پلیس دستگیر و راهی زندان شده بودند.

هردو متهم بعد از انتقال به پایگاه ششم پلیس آگاهی تحت بازجویی قرار گرفتند و به زورگیری با ایجاد تصادف ساختگی اعتراف کردند. جعفر که اعتیاد به شیشه هم دارد در بازجویی‌ها گفت: با همدستی خواهرزاده‌ام محمد و یک نفر دیگر دست به زورگیری‌های سریالی با ایجاد تصادف ساختگی می‌زدیم. ما ابتدا به‌عنوان مسافر سوار ماشین‌های مسافرکش می‌شدیم و در فرصتی مناسب با چاقو و پنجه بوکس به جان راننده می‌افتادیم. بعد از سرقت خودرو، به سراغ خودروهای مدل بالا می‌رفتیم و با ایجاد تصادف ساختگی آنها را می‌دزدیدیم. سپس خودروی مسروقه را به مجتبی و رحیم می‌فروختیم. آنها در ازای هر خودرو حدود یک میلیون و 500 هزار تومان به ما پرداخت می‌کردند و خودشان به قیمت روز این خودروها را می‌فروختند.

شاکیان به صف

به‌دنبال اعترافات متهمان، ده‌ها مالباخته با حضور در اداره آگاهی آنها را شناسایی کردند. تعدادی از مالباختگان کسانی بودند که به خاطر ضرب و جرح سارقان به‌شدت مجروح و حتی در بیمارستان بستری شده بودند. یکی از آنها به ماموران گفت: نیمه شب 8 اسفند سال گذشته از یکی از خیابان‌ها عبور می‌کردیم که خودروی پرایدی از پشت سر با من تصادف کرد. پیاده شدم تا خسارت را بررسی کنم که ناگهان یکی از سرنشینان پراید با قمه ضربه‌ای به گوش و نفر دوم نیز با پنجه بوکس ضرباتی به سرم وارد کردند. کاملا گیج و بی‌حال شده بودم و فقط دیدم که آنها سوار ماشینم شدند و آن را سرقت کردند.

مالباخته دیگری نیز گفت: شامگاه 19 دی‌ماه سال گذشته یک خودرو پژو 405 سبز رنگ از سمت چپ با ماشین من تصادف کرد و وقتی من و دوستم از ماشین پیاده شدیم یکی از سرنشینان پژو به سمت دوستم رفت و اسپری اشک‌آور‌ به چشمان او زد و راننده پژو نیز به سمت من حمله کرد و چنان ضربه‌ای به گوشم وارد کرد که باعث پارگی بسیار شدید پرده گوشم شد. آنها سپس با رها کردن پژو 405 در محل، خودروی 206 مرا دزدیدند و فرار کردند. مالباخته دیگر نیز مردی بود که دزدان خشن با بریدن گوش او خودروی تویوتا کمری او را سرقت کرده و چند روز بعد، پس از تصادفی شدید در شمال کشور آن را همان‌جا رها کرده و متواری شده بودند.

دزدی در شمال

با اظهارات شاکیان، بازجویی از متهمان ادامه یافت و در ادامه مشخص شد که اعضای باند زورگیری با استفاده از خودروهای مسروقه در شهرهای شمالی کشور دست به زورگیری از مغازه‌داران نیز می‌زده‌اند. سرهنگ عباسعلی محمدیان، رئیس پلیس آگاهی تهران با اعلام این خبر گفت: از شهروندانی که در طول چند ماه گذشته به‌ویژه در نیمه دوم سال گذشته مورد سرقت و زورگیری، ضرب و جرح، تهدید و آزار و اذیت با این شگرد قرار گرفته‌اند دعوت می‌شود تا جهت شناسایی متهمان و طرح شکایت از آنهاه به پایگاه ششم پلیس آگاهی تهران مراجعه کنند. 

کد خبر 170919
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز