یکشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۵
۰ نفر

کشیدن سیگار تنها باعث ابتلای افراد به بیماری‌های کشنده‌ای نظیر سرطان ریه و بروز عوارض قلبی و عروقی نمی‌شود؛ مصرف دخانیات عوارض ظاهری نیز در پی دارد؛ ازقبیل زردی پوست، خرابی ناخن‌ها، سفیدشدن رنگ مو و... سیگار حتی برای اندام‌هایی از بدن که کمتر تصور آن می‌رود نیز خطرناک است و حتی ممکن است سبب بروز نابینایی و ناشنوایی در افراد شود.

طرح - سیگار

شاید با خواندن توضیحات اثرات سیگار بر اندام‌های بدن که به صورت تصویری ارائه شده است، در مصرف سیگار تجدید نظر کنید. شاید هم به قولی بتوان گفت که هرگاه ماهی را از آب بگیرید تازه است؛ به این معنا که اگر از امروز هم سیگار خود را کم کرده یا کنار بگذارید می‌توانید خطر ابتلا به بیماری‌های ناشی از سیگار را در خود کاهش دهید. پس به خود آیید که شاید امروز همان روزی است که می‌خواهید سیگار را ترک کنید!

شنوایی

افراد سیگاری ‌٣برابر بیشتر از افراد غیرسیگاری به عفونت گوش میانی دچار می‌شوند. همچنین افرادی که در تماس با دود سیگار دیگران قرار می‌گیرند بیش از دیگران در معرض خطر کاهش شنوایی قرار دارند. مواد موجود در دود سیگار پس از ورود به بدن با کاهش جریان خون در مویرگ‌های گوش داخلی، دسترسی سلول‌های حساس گوش را به خون کاهش می‌دهد و موجب اختلال در عملکرد این سلول‌ها می‌شود.

دندان

افراد سیگاری ‌1/5مرتبه بیشتر از افراد غیرسیگاری در معرض خطر ازدست‌دادن زودرس دندان‌ها هستند. سیگار علاوه بر تاثیرات بسیار مخربی که بر سقف دهان می‌گذارد روی دندان‌ها هم آثار مخربی دارد. پوسیدگی دندان، جمع‌شدن جرم روی دندان‌ها و بیماری‌های لثه به میزان زیادی ناشی از رژیم‌های غذایی حاوی مواد قندی زیاد و عدم رعایت بهداشت کامل دهان و دندان است اما بیماری‌های لثه و بافت‌های لثه اطراف دندان در افراد سیگاری به‌مراتب جدی‌تر از افراد غیرسیگاری است.

قلب

مصرف سیگار سبب ایجاد فشار‌خون و کلسترول می‌شود که این دو خود از عوامل اصلی ایجاد بیماری‌های قلبی و عروقی در افراد هستند. سیگارکشیدن با مکانیسم‌های مختلفی می‌تواند سبب ایجاد بیماری‌های قلبی مزمن شود؛ این بیماری شامل صدمه مستقیم آندوتلیال به‌وسیله نیکوتین و منواکسیدکربن که می‌تواند دیواره یک شریان طبیعی و باز را تخریب و موجب ورود مواد چربی به‌داخل دیواره زخمی و ضخیم‌شدن، تنگی و در نهایت انسداد کامل شریان شود، است.

‌معده

کشیدن سیگار سبب افزایش میزان اسید معده می‌شود و ممکن است سبب ایجاد زخم معده شود. زخم گوارشی یک زخم باز در معده یا بخشی از روده کوچک است. همچنین کشیدن سیگار سبب برگشت اسید معده به مری و تحریک مخاط معده می‌شود.

مو

در افراد سیگاری موها زودتر به رنگ خاکستری درمی‌آیند. سیگار باعث افزایش هورمون مردانه می‌شود و به همین دلیل احتمال ریزش مو را بیشتر می‌کند. سیگار باعث نازک‌شدن لایه فوقانی پوست، کاهش ضخامت چربی زیر پوست و آسیب به فولیکول‌های مو می‌شود.

چشم

سیگار در بسیاری از بیماری‌های شایع و وخیم چشم نظیر پوسیدگی لکه زرد شبکیه ناشی از سن (دژنرانس ماکولا)، گلوکوم (آب‌سیاه)، کاتاراکت (آب مروارید) و تنبلی چشم (آمبلیوپی) به‌عنوان ریسک‌فاکتور (عامل خطرساز) محسوب می‌شود. بسیاری از این بیماری‌ها منجر به کاهش غیرقابل برگشت بینایی می‌شوند. افراد سیگاری ‌٤٠درصد بیش از افراد دیگر در معرض ابتلا به آب‌مروارید، کدرشدن عدسی چشم و ممانعت از عبور نور و در نهایت نابینایی هستند.

‌پوست

کشیدن سیگار، در پوست چین و چروک ایجاد می‌کند ضمن اینکه رنگ پوست اکثر افراد سیگاری کدر است. ایجاد چین و چروک در پوست افراد سیگاری بیشتر به این دلیل رخ می‌دهد که استعمال دخانیات باعث ازبین‌بردن پروتئین‌های انعطاف‌دهنده پوست می‌شود؛ همچنین ویتامینA را در پوست تحلیل می‌برد و جریان خون در عروق پوست را محدود می‌کند.

ریه

سیگارکشیدن عامل اصلی بیماری‌های انسدادی مزمن ریه است. مواد محرک دود تنباکو (قطران و گاز سیانید) مسئول بروز برونشیت و آمفیزم هستند. این محرک‌ها عمل موهای کوچک به‌نام مژه (CILLIA) که ریه‌‌ها را از آلودگی‌ها پاک می‌سازند، متوقف می‌کنند.

انگشتان

سیگار عامل خطر مهمی برای ایجاد یک بیماری خودایمنی و عروقی به نام برگر است. در این بیماری با ایجاد تنگی عروق، شریان‌ها و وریدهای کوچک مسدود شده و منجر به ایجاد زخم‌های پوستی در انگشتان پا می‌شود. انسداد عروق ایجادشده با پیشرفت بیماری، منجر به انتخاب درمان قطع پا برای ادامه حیات می‌شود. همچنین قطران موجود در دود سیگار در اثر استعمال مستمر دخانیات روی انگشتان و ناخن‌ها جمع شده و باعث تغییر رنگ آنها به قهوه‌ای مایل به زرد می‌شود.

کد خبر 172149

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز