همشهری آنلاین: فناوری نانو یکی از محورهای چندگانه توسعه صنعتی در کشور مطرح است و برای رشد و توسعه آن توافق و تاکید از سوی مسئولان ارشد وجود دارد.

به گزارش شانا، رئیس دانشگاه صنعت نفت اهواز با بیان این مطلب افزود: در بازار نانو تکنولوژی اعداد و ارقام فراوانی مطرح شده است که به نحوه محاسبه بازار بستگی دارد، برای مثال در سال 2002 از یک میلیون دلار تا 300 میلیارد دلار در این بازار گزارش شده که نشان دهنده اختلاف 300 هزار برابری است.

پنجه شاهی تصریح کرد: بنیاد علمی علوم آمریکا برای سال 2015 رقم هزار میلیارد دلار بازار نانو پیش‌بینی کرده که این عدد بر مبنای ارزش محصولات و خدمات مربوط به نانو تکنولوژی است.

رئیس دانشگاه صنعت نفت اهواز از جمله فرصت‌های ایجاد شده برای نانو تکنولوژی را نانو مولکولی، نانو ذرات، مواد نانو حفره‌ای، همچنین نانو الیاف، نانو لوله‌ها، نانو سیال‌ها برشمرد و ادامه داد: از دیگر فرصت‌های تجاری پیش‌روی نانو نیز باید به صنایع هوا و فضا، خودرو سازی، اطلاعات و مخابرات، مواد شیمیایی، مباحث نفت، گاز و پتروشیمی اشاره کرد.

وی خاطر نشان کرد: نانو تکنولوژی در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در زمینه‌هایی چون ازدیاد برداشت نفت خام، تبدیل متانول به بنزین، پیل‌های سوختی، ذخیره‌سازی هیدروژن به صورت غیر فلزی کاربرد دارد.

پنجه‌شاهی درباره موضوع کاتالیست‌ها به صورت اختصاصی در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی اضافه کرد: موضوع کاتالیست‌ها در واکنش شیفت آب و گاز، فرآیند تولید الکل‌ها، فرآیند تولید اسیدها مانند اسید استیک از گاز سنتز کاربردی چشمگیر دارد.

وی در باره اولویت کشورها در به کارگیری این فناوری افزود: ژاپن و آمریکا در زمینه کاربرد این فناوری پیشتاز هستند و ما نمی‌توانیم در حال حاضر ادعای پیشتازی کنیم، ولی جهش بسیار خوبی در به کارگیری این فناوری داشته‌ایم و به زودی می‌توانیم خود را با کشورهای پیشرفته در این زمینه مقایسه کنیم.

وی انجام موازی کاری را در کار تحقیق و پژوهش مثبت و لازم ارزیابی و تاکید کرد: شاید موازی کاری در فعالیت‌های اجرایی کشور ایجاد ضرر و زیان کند، اما انجام یک کار تحقیقاتی، نشان‌دهنده بسیج و فعالیت همه مراکز دانشگاهی و علمی برای رسیدن به هدف است.

پنجه‌شاهی یادآور شد: مرکز فناوری‌های ریاست جمهوری به منظور گسترش فعالیت‌های جدید در کشور، اقدام های حمایتی از جمله سیاست‌گذاری، نظارت و ترویج این فعالیت‌ها را آغاز کرده است. 

کد خبر 17176

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز