چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۲:۵۶
۰ نفر

گروه دانش: ایران به لحاظ فناوری نانو رتبه سی و دوم جهان و رتبه نخست جهان اسلام را دارد. این گفته دکتر سعید سرکار، مدیر کمیته منابع انسانی ستاد نانوفناوری کشور در هفتمین کنگره فیزیک پزشکی ایران دراهواز است.

به گفته دکتر سرکار، تعداد مقالات چاپ‌شده ایران در مجلات معتبر علمی جهان در زمینه نانوفناوری رشد خوبی داشته و اگر این روند ادامه یابد، رتبه ایران در میان کشورهای جهان حتی به رتبه ۲۴ تا ۲۵ هم ارتقا خواهد یافت.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه هم اکنون ایران در زمینه نانوفناوری ترکیه را پشت سر گذاشته است، گفت: کشور ما قادر است تا سال ۲۰۱۵ در میان کشورهای جهان رتبه ۱۵ را به دست آورد.

 این درحالی است که هم‌اکنون یک هزار و ۶۰۰ متخصص در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا در حوزه فناوری نانو در کشور فعالیت دارند. همچنین ۴۰ شرکت و موسسه در این زمینه نیز در کشور فعال هستند.

مدیر کمیته منابع انسانی ستاد نانو فناوری کشور حوزه فناوری نانو را حوزه‌ای نوین‌و بکر دانست و با توجه به حوزه وسیع کاربردی آن در بخش‌های مختلف گفت: اگر ایران تا سال ۲۰۱۵ بتواند یک درصد سهم بازار جهانی این صنعت را به دست آورد، حجم صادرات محصولات نانوفناوری آن حدود ۲۰ میلیارد دلار خواهد بود و به این منظور بایستی یک تا دو درصد سهم سرمایه گذاری کشورهای جهان را در حوزه نانو داشته باشیم تا ایده‌هامان محقق شود.

وی، حجم بازار جهانی تا ۱۰ سال آینده را معادل دو هزار میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: در آینده نزدیک حیات صنعتی اقتصادی کشور ما بستگی تام به نانوفناوری خواهد داشت و اگر ما در این عرصه وارد نشویم آینده مبهمی خواهیم داشت.

افزایش 5 برابری مقالات در 2 سال

امروزه نانو در بحث دارو رسانی و درمان، امکان مصرف داروهای نامحلول در آب، امکان استنشاقی یا خوراکی شدن داروهای تزریقی، حذف اثرات جانبی داروها، تشخیص زودهنگام بیماری‌ها و درمان بیماریهای لاعلاج از قبیل ایدز، هپاتیت و سرطان تحولی شگرف ایجاد کرده است.

کشور ما نیز در این زمینه چند سالی است که حرکتی جدی را آغاز کرده است. سه سال پیش، رتبه ایران به لحاظ فناوری نانو در جهان   ۴۷ و سال   ۲۰۰۵ این رتبه ۳۶ بود.

همچنین تعداد مقالات ایرانی چاپ شده در این زمینه در مجلات معتبر جهانی در سال ۲۰۰4 ، 53 عنوان بود که در سال  ۲۰۰6 به 250 مقاله رسیده است. هم‌اکنون میانگین ارجاع به مقالات ایرانی در فناوری نانو از میانگین جهانی که دو ارجاع به ازای هر مقاله است، بالاتر بوده و به ازای هر مقاله ۲/۲ است.

مدیر کمیته منابع انسانی ستاد نانوفناوری کشور ، همچنین از انعقاد یک پروژه مشترک با روسیه درطراحی داروهای هدفمند و هوشمند خبر دادو گفت: در آینده‌ای نه چندان دور، نانو با نام بایونانوفناوری به طور حتم زمینه ساز تحولی شگرف در حوزه پزشکی خواهد شد.

رقابت در میدان نانو

به گفته کارشناسان، فناوری نانو با 20 سال سن هنوز جوان است و به‌همین دلیل، امکان درخشش جدی ایران در این زمینه وجود دارد. پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۱۴  فناوری نانو، ۱۴ درصد از بازار تولیدات جهانی را که ۲/۶ تریلیون دلار برآورد می‌شود، از آن خود کند.

این سهم در سال ۲۰۰۴ کمتر از ۱/0درصد بوده است. فناوری‌نانو، فناوری در مقیاس یک میلیاردم یک متر یا حدود یک هشتاد هزارم ضخامت تار موی انسان و در ابعاد اتم‌ها و مولکول‌هاست.

درواقع، به طراحی و ایجاد ساختارهایی با چیدمان در سطوح اتمی و مولکولی در مقیاس زیر یکصد نانومتر که به خاطر اندازه کوچک یا حد میانه آنها، خواص و عملکردی نوین و هدفمند داشته باشد نانوفناوری اطلاق می‌شود. فناوری‌نانو واژه‌ای است کلی که به تمام فناوری‌های پیشرفته در عرصه کار با مقیاس نانو اطلاق می‌شود.

معمولاً منظور از مقیاس نانوابعادی در حدود 1nm تا 100nm است. (1 نانومتر یک میلیاردم متر است).هدف از فناوری نانو در دنیای تجارت تهیه مواد و محصولات جدید از طریق تغییر یا تهیه مواد در ابعاد اتمی و مولکولی است.

نانومواد برای استفاده در داروها، غذاها، مواد آرایشی و ابزارهای پزشکی تهیه شده است. نانومواد در تهیه راکت‌های محکمتر تنیس، لباسهای ضد لک و پنجره‌هایی که خود به خود تمیز می‌شوند مورد استفاده قرار گرفته است.

در حال حاضر، رقابتی جدی میان کشورهای دنیا در فناوری نانو وجود دارد و کشوری مثل کره جنوبی سالانه 2 تا 3 میلیارد دلار و آمریکا هر ساله چند ده میلیارد دلار صرف تحقیقات در نانو فناوری می‌کنند. کل بودجه پژوهشی کشور ما در سال آینده حدود 3 میلیارد دلار است.

کد خبر 15757

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز