همشهری آنلاین: پذیره نویسی سهام در بانک‌ها پس از این، باید با مجوز و هماهنگی سازمان بورس و اوراق بهادار انجام شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، بانک مرکزی ضمن تاکید بر ضرورت رعایت تکالیف بانک‌ها و موسسات اعتباری در قانون بازار اوراق بهادار مصوب آذر 84 ، از کلیه بانک‌های دولتی و غیردولتی، شرکت پست و موسسه اعتباری توسعه خواسته است از قبول پذیره‌نویسی اوراق بهادار ناشر بدون ارایه کتبی موافقت سازمان بورس و اوراق بهادار خودداری و پذیر‌ه‌نویسی اوراق بهادار را مشروط به ارایه مجوزهای لازم صادره از سازمان بورس و اوراق بهادار کنند.

بر اساس این تکلیف، مدت پذیره‌نویسی اوراق بهادار نیز ظرف مدت مقرر توسط سازمان بورس تعیین می شود و وجوه حاصل از عرضه عمومی اوراق بهادار نیز پس از تایید سازمان بورس و اوراق بهادار در اختیار ناشران اوراق قرار خواهد گرفت و در صورت عدم تکمیل فرایند عرضه عمومی اوراق بهادار لازم است وجوه گردآوری شده ظرف مدت 15 روز با هماهنگی ناشر به سرمایه‌گذار عودت شود.

هم چنین بر اساس بند 5 این ابلاغیه، مواد معافیت در بند2 ماده 27 قانون بازار باید مورد توجه موسسات بانکی دولتی و غیر دولتی، پست بانک و موسسه اعتباری توسعه قرار گیرد.
بر اساس بند 2 ماده 27 قانون بازار اوراق بهادار، اوراق مشارکت دولت، بانک مرکزی و شهرداری‌ها و همچنین اوراق مشارکت منتشره توسط بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری تحت نظارت بانک مرکزی و اوراق بهادار عرضه شده در «عرضه‌های خصوصی»، سهام هر شرکت سهامی عامی که کل حقوق صاحبان سهام آن کمتر از رقم تعیین شده توسط سازمان باشد و همچنین سایر اوراق بهاداری که به تشخیص شورای عالی بورس نیاز به ثبت نداشته باشند(از قبیل اوراق منتشره توسط سازمان‌ها و مراجع قانونی دیگر).

بر اساس تبصره این قانون، ناشر اوراق بهاداری که از ثبت معاف شده موظف است مشخصات و خصوصیات اوراق ، نحوه و شرایط توزیع و فروش آن را طبق شرایطی که سازمان بورس تعیین می‌کند به سازمان گزارش کند.

بنابراین گزارش، در ماده 20 قانون بازار اوراق بهادار تصریح شده «عرضه عمومی اوراق بهادار در بازار اولیه منوط به ثبت آن نزد سازمان بورس با رعایت مقررات قانونی است و عرضه عمومی اوراق بهادار به هر شکل بدون رعایت مفاد این قانون ممنوع است.»

کد خبر 17163

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز