پنجشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۸:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک بررسی جدید نشان می‌دهد التهاب ناشی از ترش کردن یا سوزش سر دل مزمن ممکن است خطر سرطان مری را افزایش دهد.

erosion

این عارضه که در اصطلاح پزشکی به آن "بازگشت محتویات معده به مری" یا ریفلاکس می‌گویند- هنگامی رخ می‌دهد دریچه عضلانی انتهای مری به درستی بسته نمی‌شود، و در نتیجه محتویات اسیدی معده به درون مری نشت می‌کنند و باعث تحریک آن می‌شوند.

ریفلاکس به تغییراتی در پوشش داخلی مری می‌انجامد و عارضه "مری بارت" را ایجاد می‌کند که اغلب مقدمه سرطان مری است.

به گزارش هلث‌دی پژوهشگران در این بررسی 34000 بیمار مبتلا به ریفلاکس در دانمارک را مورد معاینه قرا دادند و نشان دادند که 77 درصد آنها دچار التهاب و زخم پوشش داخلی مری هستند. در طول دوره پیگیری این بیماران که به طور میانگین 7.4 سال بود، یازده صدم درصد از آنان دچا رسرطان مری شدند.

به گفته این پژوهشگران میزان بروز سرطان مری در میان بیماران مبتلا به ریفلاکس که التهاب و زخم پوشش داخلی مری دارند، بسیار بالاتر از میزان بروز این بیماری در جمعیت عادی است.

در مقابل میزان بروز سرطان مری در افراد مبتلا به ریفلاکس که التهاب پوشش داخلی مری نداشتند، پس از 4.5 سال پیگیر فقط یک صدم درصد بود.

به گفته پژوهشگران این بررسی نشان می‌دهد که آسیب پوشش داخلی مری عامل مهمی در تبدیل سلول‌های عادی به سلول‌های سرطانی است و تغییر شکل این سلول‌ها آنچنانکه در بیماری "مری بارت" دیده می‌شود، را می‌توان یک مرحله بینابینی محسوب کرد.

البته این تحقیق تنها همراهی میان التهاب مری ناشی از ریفلاکس و افزایش میزان بروز سرطان مری را نشان می‌دهد، نمی‌توانند رابطه سببی میان این دو را ثابت کند.

کد خبر 171498

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز