گروه اقتصادی- علی ابراهیمی: وزیر صنعت، معدن و تجارت در نخستین واکنش پس از پایان اردیبهشت‌ماه و عملی‌نشدن وعده کاهش قیمت‌ها، ضمن پذیرش ضمنی تشدید گرانی‌ها، وارد مرحله برخورد با عوامل گرانی‌ها شد.

مهدی غضنفری گرانی لبنیات را ناشی از گرانفروشی 10 تا 20درصدی صنایع لبنی قلمداد و بر تشدید برخوردهای نظارتی با گرانفروشان شیرخام تاکید کرد. غضنفری با هشدار به تولید‌کنندگان شیر، قیمت 630 تومانی شیرخام را حاصل توافق با تولیدکنندگان دانسته و ‌گفت: این قیمت نهایی بوده و تولیدکنندگان شیر موظفند با همین قیمت محصول خود را روانه بازار کنند.
وی افزود: همچنین سازمان حمایت و تعزیرات حکومتی نیز با متخلفان برخورد می‌کند.

بالا ماندن قیمت لبنیات

به‌رغم این دیدگاه غضنفری گرانی بقیه محصولات لبنی همچنان در بازار مشهود است به‌نحوی که قیمت این محصولات نسبت به اسفند‌ماه سال گذشته 30‌تا‌40 درصد افزایش یافته است.

برنج ارزان نیامد

گوشت قرمز و مرغ، برنج و حبوبات از دیگر کالاهایی است که وزیر صنعت، معدن و تجارت وعده ارزانی آن را مطرح کرده بود اما عرضه 50 هزار تن برنج شیرودی ایرانی به قیمت هزار و 800 تومان در بسته‌بندی 10کیلوگرمی نه تنها تاثیری در کاهش قیمت این محصول در بازار نداشته بلکه گلایه‌های مردم را موجب شده است.

برخی مصرف‌کنندگان در تماس با همشهری اعلام کردند، پس از اعلام فهرست 19 مرکز عرضه این محصول توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران، اکنون بسیاری از عاملین فروش یا از عرضه این برنج‌ها اظهار بی‌اطلاعی کرده و یا وعده رفع مشکلات حمل و عرضه آن تا چند روز آینده را مطرح می‌کنند. یک عامل فروش منتخب پرداخت وجه این برنج‌ها را مشکل عدم‌عرضه آن قلمداد و اعلام کرد، به تازگی اعلام کرده‌اند تا برای تحویل این برنج‌ها نسبت به پرداخت وجه اقدام کنیم.

گوشت ارزان در راه است

همچنین افزایش بی‌رویه قیمت گوشت قرمز موجب شده است تا وزیر صنعت، معدن و تجارت باردیگر وعده کاهش قیمت این فراورده در بازار طی روزهای آینده را مطرح و اعلام کند، اکنون عرضه گوشت ارزان قیمت در بازار آغاز شده و در روزهای آینده این کاهش قیمت اثر خود را روی بازار نشان می‌دهد.

این دیدگاه در حالی مطرح می‌شود که نرخ انواع گوشت قرمز و مرغ حتی در مراکز عرضه مستقیم نیز نسبت به 3 روز گذشته افزایش قابل‌توجهی داشته است به‌نحوی که قیمت هر کیلوگرم گوشت ران گوسفندی از 23‌به 25هزارو 500 تومان، شقه گوسفندی از 19 به 22‌هزار تومان، نرخ هر کیلوگرم گوشت ران گوساله به 19‌تا‌20‌هزار تومان و قیمت گوشت مرغ نیز به 4‌هزارو 900‌تا‌5‌هزار و 200 تومان افزایش یافته است.

تأیید کاهش تولید خودرو

وزیر صنعت که پیش از این هرگونه کاهش تولید خودرو در شرکت‌های خودروسازی داخلی طی 2 ماهه نخست امسال را با استناد به عدم دریافت گزارشی در این زمینه رد کرده بود، روز گذشته به دفاع از این موضوع پرداخت. مهدی غضنفری کاهش تولید خودرو را مربوط به برنامه فصلی خودرو‌سازان و امری عادی قلمداد کرد و درباره دلیل کاهش 30 درصدی تولید خودرو در نخستین ماه امسال گفت:

خودرو‌سازان براساس یک برنامه فصلی کار می‌کنند و در فصل‌های پرمصرف مثل اواخر زمستان به‌دلیل تقاضای بازار، خودروی بیشتری تولید می‌کنند و در برخی فصول نرخ تولید خودرو کمتر می‌شود. براساس آمار انجمن خودرو‌سازان ایران، تولید انواع خودرو در کشور طی فروردین ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با کاهش 32.6 درصدی به 57 هزار و 603 دستگاه رسید و این میزان تولید نسبت به فروردین سال‌های 1389 و 1388 نیز به‌ترتیب 31.3 و 15.8 درصد کاهش نشان می‌دهد و برای نخستین بار طی چند سال اخیر است که تولید ماهانه خودرو در ایران با این میزان کاهش مواجه شده است.

کد خبر 171481
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز