گروه اجتماعی- مینا شهنی:‌ طی ماه گذشته 2مددکار اورژانس اجتماعی هنگام انجام ماموریت مورد حمله قرار گرفته‌اند؛‌ این حملات امنیت مددکاران را بار دیگر زیر سؤال برده است.

urgent

مجید ارجمندی مدیرکل اورژانس اجتماعی سراسر کشور معتقد است که تامین امنیت مددکاران این بخش منوط به تصویب آیین‌نامه ساماندهی اورژانس اجتماعی است. گفت‌وگوی ما را با وی بخوانید:

  • برای تامین امنیت مددکاران اورژانس اجتماعی چه کاری باید انجام شود؟

بایستی آیین‌نامه ساماندهی اورژانس اجتماعی هر چه سریع‌تر در هیات دولت تصویب شود که درواقع همه بدانند که مددکار اجتماعی ما یک ضابط قانونی است و همه بایستی از رفتارهای منطقی مددکار که نجات کودک است تبعیت کنند. اگر ما نتوانیم از مددکارانمان حمایت کنیم و اگر امنیت‌شان حفظ نشود قاعدتا مددکارها نمی‌توانند خدماتشان را ارائه بدهند. ما در ارتباط با اورژانس اجتماعی بایستی به این سمت برویم که امنیت همکارانمان را تامین کنیم و به آنها اطمینان بدهیم که در مقابله با این آسیب‌های اجتماعی که شما مداخله می‌کنید قانون از شما حمایت می‌کند.

در این آیین‌نامه برای امنیت مددکاران چه پیش‌بینی‌ای شده است؟

در این آیین‌نامه نهادها و سازمان‌های مختلفی به‌عنوان همکاران بهزیستی در بخش اورژانس اجتماعی معرفی شده‌اند؛ یکی از این همکاران نیروی انتظامی است. قاعدتا سازمان‌های همکار در این جریان با محوریت اورژانس اجتماعی کمک و مساعدت بیشتری خواهند کرد و شرایط روانی همکاران ما برای ادامه کار بهتر خواهد شد.

  • یعنی اگر این آیین‌نامه تصویب بشود نیروی انتظامی ملزم خواهد شد که به شما نیروی متخصص بدهد؟‌

قرار است که به ما کمک کند.

  • چه کمکی؟‌

قرار است در همین موقعیت‌هایی که تیم‌های اورژانس اجتماعی حرکت می‌کنند و به طرف هدف می‌روند نیروی انتظامی با تیم همراه باشد.

  • یعنی خودروی اورژانس اجتماعی همواره با خودروی پلیس محافظت می‌شود؟‌

نه همواره، فقط در مواقعی که نیاز باشد، چون واقعا در بسیاری از مواقع نیاز نیست که نیروی انتظامی همراه ما باشد و خانواده نیاز دارد که با آرامش بیشتری همکاری کند. ولی در مواقعی مثل این حادثه‌ای که رخ داده، همکاران ما مراجعه کرده‌اند ولی کسی در را باز نکرده، یک بار دیگر حکم گرفته‌اند و همکاری نکرده‌اند، دفعه‌ سوم که قاضی دستور داده در خانه را بشکنند و بروند داخل خانه و بچه را نجات بدهند، نیروی انتظامی هم در کنار تیم اورژانس اجتماعی بوده است. متاسفانه دراین جریان افرادی که از نیروی انتظامی آمدند ضرب و شتم شدیدتری را تحمل کردند؛ حتی یکی از ماموران نیروی انتظامی در حال خفه‌شدن بود.

  • مددکاران شما اجازه ندارند وسایل دفاع شخصی مانند شوکر یا اسپری گاز فلفل همراه داشته باشند؟

البته ما کار اجتماعی انجام می‌دهیم و کمتر بایستی از این موارد استفاده کنیم ولی در مواقعی لازم است و این ادوات باید همراه مددکاران باشد، اما استفاده از آن بایستی با توجه به شرایط و اوضاع و احوال خاص خودش باشد؛ البته پیگیری‌هایی هم در این زمینه انجام شده که امیدواریم به نتیجه برسد.

  • یعنی قرار شده هرچه سریع‌تر تیم‌های مددکار به شوکر و اسپری مجهز شوند؟

نه، قرار شده هر چه سریع‌تر این مسئله مورد پیگیری قرار بگیرد که ما بتوانیم امنیت همکارانمان را بیش از پیش تامین کنیم؛ هم از طریق آیین‌نامه پیگیری بشود هم اینکه بتوانیم از طریق حراست مرکزی سازمان بهزیستی اقدام کنیم.

کد خبر 171298
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز