گروه اجتماعی- مینا شهنی: پیشنهاد تاسیس انجمن مددکاری اجتماعی در صنعت از سوی کارگروه صنعت کنگره 50 سال مددکاری در ایران ارائه شده‌است.

هدف مددکاران این رشته بالا بردن بهره‌وری و ایجاد رضایت شغلی برای کارکنان واحدهای صنعتی است.

مددکاران این رشته با استفاده از اصول مددکاری و بابررسی امکانات واحد صنعتی و منابع موجود در این واحدها به بررسی و تحلیل مشکلات شاغلان بخش صنایع پرداخته و تلاش می‌کنند تا در جهت برطرف کردن مسائل فردی،‌ خانوادگی  یا سازمانی افراد گام بردارند، برنامه‌ریزی برای ارائه تسهیلات رفاهی از سوی کارفرما به شاغلان نیز از جمله خدماتی است که مددکار می‌تواند به کارفرمایان ارائه دهد.

تقی ناصر شریعتی، رئیس کار گروه مددکاری، صنعت و روابط کار در کنگره 50 سال مددکاری اجتماعی در ایران، بر این باور است که مددکاری اجتماعی به ویژه در بخش صنعت در کشور نیازمند گسترش است و به همین دلیل نیازمند تاسیس انجمن است. در همین زمینه با او گفت‌وگویی انجام داده‌ایم:

  • مدیران بخش صنعت کشور چقدر با جایگاه مددکاری صنعتی آشنا هستند؟

در موسسات و صنایع بزرگ مدیران آشنایی بیشتری با این بحث دارند اما هرچه به سمت صنایع کوچک‌تر می‌رویم این شناخت کمتر می‌شود تا آنجا که در بسیاری موارد مدیران واحدهای کوچک صنعتی هیچ شناختی نسبت به این مقوله ندارند.

  • در چارت‌های سازمانی که برای بخش صنعت نوشته می‌شود، واحد مددکاری صنعتی جایی به‌خود اختصاص داده؟

در چارت‌های سازمانی موجود هرگز دیده نشده که جایگاه مددکاری در حد معاونت پیش‌بینی شده باشد اما در برخی موسسات با نام اداره رفاه و خدمات کارکنان  یا واحد مددکاری اجتماعی پیش‌بینی و اجرا شده‌است.

  • مدیران این واحدها تاثیری در تصمیم‌گیری‌ها دارند؟

در بعضی موسسات مثل صنعت نفت  یا ایران خودرو، معمولا مسئولان این واحدها اختیارات نسبتا زیادی دارند و هنگام بروز مشکلات روحی-روانی، خانوادگی یا شغلی برای کارکنان می‌توانند تصمیم‌گیری کنند اما در واحدهای کوچک‌تر اختیارات این مدیران به پیشنهاد دادن محدود می‌شود و در واقع تنها نقش مشورتی دارند.

  • تاسیس انجمن مددکاری اجتماعی صنعتی چه تغییری در شیوه مدیریت واحدهای صنعتی ایجاد می‌کند؟

تاسیس این انجمن یکی از راه‌هایی است که می‌تواند اهمیت نقش مددکاران را در واحدهای صنعتی پررنگ کند.

  • این کار با چه روشی انجام می‌شود؟

اعضای انجمن با نوشتن ضوابط و استانداردهایی برای این رشته و مشاوره دادن به مدیران موسسات می‌توانند اهمیت حضور مددکاران را تشریح کنند.

  • مدیران بخش صنعتی به مددکاری به عنوان هزینه نگاه می‌‌کنند، شما گمان می‌‌کنید می‌توانید بر این دیدگاه تاثیر بگذارید؟

یکی از نکاتی که ما بر آن تاکید خواهیم کرد، مقابله با این دیدگاه‌ها و ایجاد تغییر نگرش در مدیران است، ما تلاش خواهیم کرد تا حضور مددکار در بخش صنعت را به عنوان یک نوع صرفه جویی معرفی کنیم.

  • هزینه این انجمن چگونه تامین خواهد شد؟

از محل آبونمانی که خود اعضا می‌دهند.

  • پس شما چشمداشتی از دولت ندارید؟

نه .

  • گمان می‌‌کنید آبونمان اعضا می‌تواند پاسخگوی گرداندن یک انجمن تازه تاسیس باشد؟

ما علاوه بر آبونمان سعی می‌کنیم تا از طریق ارائه خدمات به واحدهای صنعتی و دریافت هزینه از آنها به یک سازو کار درآمدی دست پیدا کنیم.

  • چه خدماتی به واحدهای صنعتی ارائه می‌دهید که انتظار دارید در ازایش پول دریافت کنید؟

ارائه مشاوره به مدیران، انتقال تجربیات موفق در ایران و سایر نقاط جهان در زمینه حل مشکلات کارکنان، افزایش انگیزه وجدان کاری و نوشتن آیین‌نامه و ضوابط برای واحدهای صنعتی.

کد خبر 57782

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز