جمعه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۵
۰ نفر

گروه بین‌الملل- وحیدرضا نعیمی: شمار افراد مسن آمریکایی که بیکارند و تقلا می‌کنند وارد بازار کار شوند، هر روز بیشتر می‌شود و این امر باعث نگرانی آنان درباره امنیت اقتصادی در دوران بازنشستگی شده است.

گزارش یک سازمان تحقیقاتی حاکی از آن است که شمار افراد بیکار در 55 سالگی و بالاتر، از آغاز رکود اقتصادی در سال2007 بیش از 2 برابر شده است. به گزارش رویترز، برای بیکاران مسن، امکان بازگشت به بازار کار بسیار اندک است. در سال‌هایی که این افراد باید درآمد داشته باشند، مجبورند از پس‌انداز بخورند، از دریافت حقوق محروم باشند و برای دریافت حقوق بیکاری زودهنگام وارد نظام تأمین اجتماعی شوند و این در حالی است که آمریکایی‌ها معمولا طول عمر زیادی دارند و هزینه‌های بهداشت و دیگر مسائل در حال افزایش است.

گزارش دفتر پاسخگویی دولت آمریکا نشان می‌دهد حدود 55‌درصد از بیکاران مسن یعنی حدود 1/1‌میلیون نفر بیش از 6ماه شغل نداشته‌اند که این آمار نسبت به 4‌سال پیش 23‌درصد بود. گزارش این دفتر که وابسته به کنگره آمریکاست، حاکی از آن است که سال‌های بیکاری باعث کاهش درآمد در دوران بازنشستگی می‌شود. اما به‌طور کلی، افراد شاغل مسن وضعیت بهتری نسبت به همتایان جوان خود دارند، زیرا میزان بیکاری در میان آنان کمتر است و خطر بیکاری کمتر آنان را تهدید می‌کند. افراد مسنی که همچنان در زمان بهبودی کم‌شتاب اقتصادی دنبال کار هستند، با رقابت افراد جوان‌تر روبه‌رو هستند که با هزینه کمتری کار می‌کنند. همچنین، آنان باید با فناوری متغیر روز همپا شوند.

سناتور هرب کول رئیس کمیته ویژه سالمندی در حال بررسی راه‌های مقابله با تبعیض سنی و افزایش چشم‌انداز اشتغال افراد مسن است. وی گفت: اینان افرادی هستند که باید بیشتر از همه نگرانشان باشیم، زیرا افراد مسن همچنان بخشی بزرگ از نیروی کار کشور را تشکیل می‌دهند. یک رشته گزارش که اخیرا منتشر شده است، نگرانی‌های تازه‌ای را درباره توانایی گروهی از افراد مسن برای برخورداری از درآمد در دوران بازنشستگی ایجاد کرده است. بیشتر افراد مسن که شاغل هستند، احتمال می‌دهند مجبور به کار کردن برای سال‌های بیشتری شوند و فقط 14‌درصد معتقدند به‌راحتی می‌توانند بازنشسته شوند.

بررسی‌های دفتر پاسخگویی حاکی از تفاوت معنادار درآمد بازنشستگی بین افرادی است که زود بیکار می‌شوند و افرادی که دیرتر دست از کار می‌کشند. مثلا فردی که به جای 62 سالگی در 55 سالگی بازنشسته می‌شود، به‌طور متوسط 39‌درصد درآمد کمتری داد، یعنی درآمدش از 817 دلار به 500‌دلار می‌رسد. البته این رقم به غیراز دیگر درآمدهای احتمالی دوران بازنشستگی است. در آمریکا سن برخورداری از کمک‌های دولتی بازنشستگی 62‌سالگی است.

هنوز معلوم نیست کنگره چه تصمیمی در این باره بگیرد. برخی قانونگذاران می‌خواهند قوانین ضدتبعیض را تقویت کنند و برخی دیگر می‌خواهند از غربال کردن متقاضیان کار توسط کارفرمایان جلوگیری کنند. به هر حال تصمیماتی که در ماه‌های باقیمانده تا انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در پاییز امسال درباره بازار کار و وضعیت سالمندان بیکار اتخاذ شود، در نتیجه این انتخابات تاثیر زیادی خواهد گذاشت. اکنون بازار کار آمریکا مهم‌ترین عامل در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری است و مردم آمار این بازار را بیشتر از هر چیز دیگری دنبال می‌کنند.

کد خبر 170945
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز