همشهری آنلاین: رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به اتخاذ تمهیدات لازم از سوی وزارت بهداشت برای پیشگیری و درمان بیماری‌ها بر اساس برنامه جامع کاهش آلودگی هوا گفت: هر سال گزارش مربوط به بیماری‌ها و مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا به اطلاع مقامات مسئول می‌رسد.

دکتر محمدکاظم ندافی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: بررسی‌های لازم در مورد بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا از سوی وزارت بهداشت انجام و گزارش تحقیقاتی را به اطلاع مقامات مسئول مربوطه می‌رسانیم و در این ارتباط گزارشی را منتشر نمی‌کنیم؛ چرا که این اطلاعات جنبه ثبت بیماری و مرگ و میر ندارد و مطالعات اپیدمیولوژیک بوده و به صورت تحقیقاتی است و تنها به اطلاع مسوولان می‌رسد.

 وی افزود: در ارتباط با مباحث آلودگی هوا دو برنامه جامع در کشور پیگیری می‌شود؛ یک برنامه در ارتباط با پدیده ریزگردها و دیگری برنامه جامع کاهش آلودگی هوا که مجری این دو برنامه سازمان حفاظت محیط زیست است.

 مباحث آلودگی هوا را پیگیریم

 رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ادامه داد: وزارت بهداشت نیز از این جهت که تمهیدات لازم را برای پیشگیری و درمان بیماری‌ها فراهم کند در این دو برنامه در نظر گرفته شده است و همکاری‌های لازم را دارد. اما هدایت برنامه‌های کاهش آلودگی با سازمان حفاظت محیط زیست است.

 ندافی افزود: در تمام شرایط پیگیری‌های لازم درباره مباحث آلودگی هوا را از طریق سازمان حفاظت محیط زیست که متولی برنامه است، انجام می‌دهیم. اما سازمان حفاظت محیط زیست نیز با محدودیت‌ها و مشکلاتی روبرو است.

 کنترل ریزگردها در جنوب و غرب کشور به همکاری کشورهای همسایه موکول شده است

 وی درباره پدیده ریزگردها در شهرهای جنوب و غرب کشور، گفت: پدیده ریزگردها تا حدود زیادی به همکاری کشورهای همسایه موکول شده است و تا این همکاری‌ها شکل نگیرد عملا شاهد کاهش مشکل ریزگردها نخواهیم بود. در این زمینه سازمان حفاظت از محیط زیست چند دور مذاکره با کشورهای همسایه داشته و در این زمینه توافقاتی نیز داشته‌اند، اما هنوز این توافقات عملیاتی نشده است تا زمانی که این توافقات عملیاتی نشود، کاهش ریزگردها در جنوب و غرب کشور را شاهد نخواهیم بود.

 توزیع سوخت یورو 4 تاثیر زیادی در کاهش آلاینده‌های گازی در کلان شهرها داشته است

 ندافی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای کاهش آلودگی هوا نیز گفت: تا به حال در برخی از محورهای برنامه جامع آلودگی هوا توفیقات خوبی به دست آمده است. به عنوان مثال توزیع سوخت یورو 4 یکی از این اقدامات مهم است که کلید خورده و تاثیر زیادی در کاهش آلاینده‌های هوا به ویژه آلاینده‌های گازی در کلان شهرها و تهران داشته است و امیدورایم این روند ادامه یابد.

 وی افزود: در بحث حمل و نقل عمومی نیز توفیقات خوبی حاصل شده و پیگیری‌های خوبی نیز از سوی دولت در حال انجام است تا شبکه حمل و نقل عمومی توسعه یابد. شاید بشود گفت که هیچ کدام از محورهای برنامه جامع کاهش آلودگی هوا به اندازه توجه به حمل و نقل عمومی در کاهش آلودگی هوا نقش نداشته است. بنابراین اگر این محور به اهداف خود دست یابد، می‌توان در زمینه کاهش آلاینده‌های گازی هوا نویدهای خوبی داد.

کد خبر 170908
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز