یکشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۸۵ - ۰۹:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: ایدز بیماری است که با اطلاع‌رسانی صریح قابل پیشگیری است.

دکتر مینو محرز دبیر علمی اولین کنفرانس رسانه‌های گروهی در زمینه ایدز در نشست خبری که در آستانه برگزاری این کنفرانس تشکیل شده بود، با تاکید بر این مطلب گفت: در مورد ایدز باید کاملا شفاف و با صراحت صحبت شود، ایدز نیز درست مانند همه بیماریهای دیگر یک بیماری است که با اطلاع‌رسانی صریح به آسانی قابل کنترل است.

 از این رو رسانه‌های رادیویی، تلویزیونی و مطبوعاتی که بیشترین اثر را در تبیین یک فرهنگ صحیح در جامعه دارند، ‌باید با اطلاع کافی و با ظرافت خاص در مورد این بیماری صحبت کنند تا مبادا به این بیماری انگ زده شود.

وی بیان کرد: از عمده راه‌های مقابله با شیوع ایدز در کشور، ‌شفاف سازی و آگاهی رسانی کامل در خصوص غریزه جنسی است که در حال حاضر رفتارهای پرخطر با آن موج پرسرعتی از این بیماری را در کشور به راه انداخته است.

رییس مرکز تحقیقات ایدزایران با تاکید بر اینکه آگاهی رسانی از سوی رسانه‌ها در این زمینه‌ باید مستمر باشد، اظهار داشت:غریزه جنسی باید به طور آگاه کنترل شود وسکوت کردن در این زمینه از جانب خانواده، مدرسه، دانشگاه و رسانه‌ها نوعی زمینه سازی برای ایجاد تنش از بیماری ایدز است.

 با آموزش مستمر در زمینه ایدز تنش در جامعه ایجاد نمی‌شود. ترس جامعه نباید مانعی برای آگاهی‌رسانی صحیح باشد

به گزارش ایسنا، وی بهره گیری از جوان‌ها برای آگاهی سازی در زمینه ایدز و برنامه ریزی در جهت مقابله با این بیماری را بسیار موثر ارزیابی و در ادامه تصریح کرد: با آموزش و آگاهی بخشی مستمر در زمینه ایدز هرگز تنش ایجاد نمی‌شود.

تنش جدی زمانی ایجاد می شود که بسیاری از افراد به این بیمای مبتلا شوند لذا ما به عنوان افراد مسوول در زمینه پیشگیری از شیوع کامل این بیماری در کشور نباید ترس جامعه را مانعی در جهت آگاهی رسانی صحیح قلمداد کنیم بلکه می‌بایست با اطلاع رسانی مستمر این ترس را به نوعی نگرش مثبت تبدیل کنیم چرا که نگرش‌های منفی در خصوص این بیماری فوق العاده خطرناک است و به شیوع آن در جامعه کمک می‌کند.

آموزش در زمینه کنترل رفتارهای جنسی نه تنها باعث ترویج رفتارهای پرخطر نمی‌شود بلکه در بسیاری از موارد پرهیز، ‌وفاداری و سن اولین تجربه جنسی در این زمینه را افزایش داده و از تعداد شرکای جنسی نیز می‌کاهد. فقه شیعه نیز با این نوع آموزش در جهت کاهش آسیب و مقابله با ایدز موافق است به شرط آنکه ظرافت‌های معمول در این زمینه در نظر گرفته شود.

‌دکتر زمانی مدیر ارتباطات یونیسف، با تاکید براین موضوع بیان کرد: انکار، تبعیض، سکوت و باورهای نادرست جامعه در مورد ایدز از مسائلی است که رشد این بیماری را در کشور افزایش داده است و همه‌گیری این بیماری یک رویکرد پژوهش گرانه در رسانه‌ها را می طلبد چرا که آنها می‌توانند با کسب اطلاعات کافی در این زمینه ائتلافی متعهد را برای مقابله با ایدز همچون کشورهای شمال آفریقا، هندوستان و آسیای جنوب شرقی تشکیل دهند.

وی با تاکید بر اینکه رادیو و تلویزیون برای تهیه برنامه‌های مختلف در زمینه ایدز باید دوره‌های تخصصی لازم در این خصوص را بگذرانند، اظهار داشت: در حال حاضر نه تنها نگرش بسیاری از اصحاب رسانه به ایدز نگرشی نادرست است بلکه بسیای از مسوولان کشوری نیز در این زمینه باورهای نادرست دارند زیرا به تصور خیلی از آنها آموزش برای مسائل جنسی نباید از طریق رسانه‌های گروهی صورت گیرد.

 این در حالی ست که بسیاری از مراجع تقلید در فقه شیعه نسبت به آموزش برای جوانان و نوجوانان در جهت کاهش آسیب و مقابله با شیوع ایدز نگرش مثبت دارند و محدودیتی در این زمینه قائل نمی‌شوند. به شرط آنکه زبان آموزش، پند و اندرز نباشد و ظرافت‌های معمول در این خصوص در نظر گرفته شود.

وی همچنین به طرد شدن مبتلایان به ایدز از جامعه اشاره کرد و با تاکید بر اینکه این نگرش به نوعی به شیوع ایدز در جامعه کمک می‌کند، گفت: متاسفانه جامعه هم اکنون پذیرش این را ندارد که با چهره یک بیمار مبتلا به ایدز به صورت واقعی برخورد شود که این امر مشکلات متعددی را برای زندگی فردی و اجتماعی مبتلایان ایجاد می‌کند.

 لذا می‌بایست فرهنگ سازی اجتماعی لازم در این زمینه انجام شود تا بیماران مبتلا به ایدز برای نشان دادن چهره خود به جامعه با جسارت لازم عمل کنند.

در پایان این نشست،‌ میرابوطالبی رییس اداره سلامت شهرداری منطقه دو تهران نیز با اشاره به اینکه رویکرد شهرداری هم اکنون رویکردی اجتماعی محسوب می‌شود بر آموزش به عنوان مهم ترین و کم هزینه ترین راه کنترل ایدز در جامعه تاکید کرد و گفت: اگر آموزش مستمر در این زمینه به خوبی صورت گیرد دیگر نیازی به تخصیص یارانه‌های سنگین به دارو و درمان نیست چرا که پیشگیری مهمترین و آسان ترین راه کنترل ایدز در جامعه است.

وی همچنین بر لزوم فرهنگ سازی در تهیه برنامه‌های مختلف در زمینه ایدز در رسانه ملی تاکید کرد و گفت: رسانه ملی ایران باید همانطور که برای قشر خاصی همچون ورزشکاران و یا طنز سازان هزینه می‌کند، برای اقدامات پژوهشگرانه نیز فرصت و سرمایه لازم را اختصاص دهد چرا که پژوهش از اصلی ترین روشهای کنترل ایدز در جامعه است و این وظیفه بر عهده همه ایرانیان می‌باشد.

اولین کنفرانس رسانه‌های گروهی در زمینه ایدز در ایران از 15 تا 17 اسفند در تهران برگزار می‌شود.[پیشینه خبر]

کد خبر 17074

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز