سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۲
۰ نفر

گروه بین‌الملل: از روزی که سازمان بین‌المللی صهیونیسم و آژانس یهود با حمایت آمریکا و انگلیس با اعلام تشکیل اسرائیل صدها هزار فلسطینی را از خانه آباواجدادیشان آواره کردند، 64 سال می‌گذرد.

این روز را فلسطینیان روز نکبت نامگذاری کرده‌اند. دیروز شصت و چهارمین سالگرد این روز درحالی برگزار شد که وضعیت داخلی و منطقه‌ای رژیم صهیونیستی شباهت زیادی به نام این روز دارد و می‌توان گفت که به‌ویژه از نظر منطقه‌ای، اسرائیل اکنون در یک نکبت واقعی گرفتار شده‌است.

به همین دلیل این رژیم در یک سال گذشته اطراف مرزهای سرزمین‌هایی را که به اشغال درآورده دیوار، حصار و سیم‌خاردار کشیده تا از موج نفرتی که اطرافش را گرفته در امان بماند. بعد از موج بهار عربی و انقلاب‌هایی که در 2سال گذشته کشورهای عربی را فراگرفت و به قدرت گرفتن احزاب اسلامگرای حامی مقاومت فلسطین منجر شد، تنها هم‌پیمان باقیمانده برای تل‌آویو در خاورمیانه اردن است.

حاکمان این کشور هم به‌دنبال تظاهرات هفتگی مردم خشمگین در اعتراض به پیمان صلح میان اردن و اسرائیل، در ماه‌های اخیر در مواضع خود در قبال تل‌آویو تجدید نظر کرده‌اند. دیروز همزمان با روز نکبت، هزاران فلسطینی در غزه، کرانه باختری و بیت‌المقدس دست به تظاهرات زدند. این تظاهرات در کرانه باختری به درگیری با ارتش اسرائیل منجر شد.

اعتراض دانشجویان اسرائیلی به اشغال روستاهای فلسطینی

دیروز همزمان با روز نکبت در دانشگاه تل‌آویو 400 دانشجوی اسرائیلی در مراسمی ضمن قرائت نام روستاهای فلسطینی که در سال 1948 به اشغال صهیونیست‌ها درآمد و نابود شد، به این اشغال اعتراض کردند.

پیروزی اسرای فلسطینی

تظاهرات امسال فلسطینیان با شادمانی حاصل از پیروزی در مقابل تل‌آویو درباره وضعیت اسرای فلسطینی همراه بود. دوشنبه‌شب و به‌دنبال میانجیگری مصر، رژیم صهیونیستی شرایط اسرای فلسطینی که از 2ماه پیش در زندان‌های رژیم صهیونیستی اعتصاب غذا کرده‌بودند را پذیرفت. به این ترتیب این زندانیان به 78روز اعتصاب غذای خود پایان دادند.

هنوز جزئیات این توافق منتشر نشده است، اما به نقل از یکی از مقامات فلسطینی گفته شده که اسرائیل با درخواست‌های زندانیان اعتصابی موافقت کرده است. مقامات اسرائیلی تاکنون درباره توافق به دست آمده اظهارنظری نکرده‌اند. بیش از ۱۵۰۰ زندانی فلسطینی در اعتراض به حبس‌های انفرادی و تقاضا برای پایان بازداشت‌های بدون محاکمه و بهبود شرایط زندان‌ها از 2ماه پیش دست به اعتصاب غذا زده بودند. در روزهای گذشته وضعیت 10 زندانی اعتصاب‌کننده بسیار وخیم شد و به بیمارستان منتقل شدند.

اعتراض جهانی به نکبت

دیروز در سالروز تشکیل رژیم صهیونیستی، در چند کشور عربی و غیر عربی تظاهراتی علیه اشغال فلسطین برگزار شد. در اردن، لبنان، سوریه و مصر و همچنین سیدنی استرالیا مردم علیه اسرائیل تظاهرات کردند.

حماس: اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسیم

جنبش حماس با صدور بیانیه‌ای در شصت‌وچهارمین سالروز نکبت بر عدم ‌به‌رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی و بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین‌شان تاکید کرد. در این بیانیه آمده‌است: تمام قوانین بشردوستانه و مذهبی بر این حق مقدس آوارگان برای بازگشت به سرزمین‌شان تاکید دارند.

نماد روز نکبت

روستای متروکه لفتا واقع در غرب بیت‌المقدس، برای فلسطینیان به سمبل روز نکبت تبدیل شده است. این روستا میراثی تاریخی از فاجعه‌ای است که یک شبه زندگی هزاران فلسطینی را برای همیشه تغییر داد و آوارگی و مبارزه را برایشان رقم زد. با تشکیل اسرائیل، نیمی از جمعیت یک و نیم میلیون نفری فلسطین آواره شدند و حداقل ۱۱ شهر و ۴۰۰ روستای آن از‌دست رفت. فاجعه به اینجا ختم نمی‌شود؛ فقط در همین روستای لفتا حداقل ۲۵۰ نفر از ساکنان غیرنظامی در آوریل ۱۹۴۸ به دست شبه‌نظامیان یهودی کشته شدند.

کد خبر 170643
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز