علی شاکری: کاله با سنت‌شکنی در لیگ‌برتر والیبال باشگاه‌های ایران به قهرمانی‌های متوالی پیکان خاتمه‌داد و پس از گذشت بیش از یک دهه جانشین این تیم پرافتخار در رقابت‌های قاره‌ای شد.

ورزش - والیبال

به‌بهانه قهرمانی این تیم ‌در لیگ برتر والبیال ایران پای صحبت‌های بهروز عطایی سرمربی موفق این تیم نشستیم. ارزیابی لیگ‌برتر والیبال و آخرین وضعیت نماینده ایران در آستانه مسابقات باشگا‌ه‌های آسیا را در گفت‌وگو با بهترین مربی والیبال باشگاهی ایران در سال90 می‌خوانید.

  • کاله در 2سال اول حضورش در لیگ برتر والیبال به مقام سوم رسید و در سومین فصل حضورش از سکوی قهرمانی بالا رفت.آیا این قهرمانی از ابتدای فصل جزو برنامه‌‌های استراتژیک باشگاه تعریف شده بود؟

اولویت ما در سومین سال حضور قرار گرفتن در جمع 3تیم برتر بازی‌ها بود ولی با اتفاقاتی که قبل از آغاز فصل برای تیم‌هایی چون داماش‌گیلان و پیکان افتاد، اولویت و هدف ما نیز با به هم خوردن معادلات تغییر کرد و یکی از اهداف اصلی‌مان کسب عنوان قهرمانی شد.

  • حتی با بودن تیم‌هایی چون گیتی‌پسند و سایپا؟

واقعیت آنکه حتی اگر تیم پرمهره گیتی‌پسند هم به مشکل نمی‌خورد، بازهم تیم‌هایی چون کاله، سایپا و حتی شهرداری ارومیه برای دستیابی به عنوان قهرمانی کم‌شانس نبودند. البته قبول دارم که با بحرانی شدن اوضاع تیم گیتی‌پسند ما برای رسیدن به عنوان قهرمانی بیشتر مصمم شدیم و در همین حال تیم‌های دیگری مثل پیکان، سایپا و شهرداری هم تصوری شبیه ما پیدا کردند.

  • شما فکر می‌کنید چرا گیتی‌پسند به‌رغم جذب ستارگان و یک مربی بزرگ موفق نشد و در میان ناباوری نتوانست حتی به جمع 4تیم برتر مرحله پایانی راه پیدا کند؟

زیاد در جریان ریز مشکلات این تیم نیستم. شاید یکی از این مشکلات به سال اول حضورشان در امر تیمداری در والیبال و نداشتن ساختار مناسب و بیگانه بودن با فضای لیگ ‌برمی‌گردد. فکر می‌کنم که اگر عجله نمی‌کردند و کارخانه را کنار نمی‌گذاشتند باز هم احتمال مهار حاشیه و بحران را بهتر داشتند و می‌توانستند نتیجه بهتری بگیرند.

  • بعداز اتفاقاتی که برای گیتی‌پسند افتاد، باتوجه به جوانی تیم سایپا و دگرگونی پیکان خیلی‌ها در انتظار قهرمانی آسانی برای کاله بودند اما این اتفاق نیفتاد و سرانجام در یک ماراتن سخت کاله توانست با شکست سایپا قهرمان شود، دلیل آن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

البته افت‌و خیز تیم‌ها در یک‌دوره رقابت سخت و فشرده امری طبیعی به شمار می‌رود و این از خاصیت‌های لیگ است. باتوجه به فشردگی بی‌سابقه مسابقات ناشی از درگیری تیم‌ملی با مسابقات بین‌المللی‌ ما مجبور بودیم برای هر مسابقه تعریفی خاص داشته باشیم. به عنوان مثال برای حفظ آمادگی بدنی بازیکنان در بازی با تیم‌های متوسط کار با وزنه را قبل از بازی به تمرینات اضافه می‌کردیم و همین موضوع به همراه مصدومیت بازیکنان باعث می‌شد تا همیشه شرایط یکسانی مقابل حریفان نداشته باشیم اما دیدید در هر بازی خاص که لازم بود به همان تیمی تبدیل می‌شدیم که همگان انتظار داشتند.به عنوان نمونه ما از مجموع 12بازی با تیم‌های مدعی پیکان، سایپا و شهرداری ارومیه به 9برد دست پیدا کردیم و تنها در 3بازی بازنده شدیم.

  • شرایط برگزاری مسابقات لیگ‌برتر والیبال در سال90 را چگونه دیدید؟

مسابقات سال90 در یک شرایط عادی و طبیعی برگزار نشد. فشردگی بازی‌ها صدمات زیادی به خصوص به ملی‌پوشان والیبال زد و باعث شد تا تیم‌ملی چند بازیکن شاخص خود را از دست بدهد. من فکر می‌کنم زود است که هنوز بخواهیم والیبال ایران را با والیبال کشورهای مطرح مقایسه کنیم که به لحاظ در اختیار داشتن امکانات سخت‌افزاری و ساختار باشگاهی با ما فرسنگ‌ها فاصله دارند. هنوز بسیاری از سالن‌های ما فاقد کفپوش مناسب و استانداردهستند و به همین دلیل شمار بازیکنان مصدوم هر روز در حال اضافه شدن است.

  • ولی باوجود این فشردگی شاهد بهتر دیده شدن بازیکنان جوان در لیگ برتر و دعوتشان به تیم ملی( بیشتر از دوره‌های قبل) بودیم!

در دوره‌های قبل هم زمانی که ما در تیم‌ ملی بودیم جوانان خوب دیده می‌شدند ولی مشکلات دست و پاگیر سربازی مانع از حضور جدی‌شان در تیم ملی می‌شد. امسال فدراسیون در این زمینه قدم‌های خوبی برداشت و کمک کرد که این جوانان راحت‌تر به پیراهن تیم ملی برسند. اگر هم اکنون والیبال ایران شرایط ایده‌آلی در دنیا دارد، حاصل زحمات خیلی‌ها در یک پروسه 6تا7 ساله است وگرنه در ورزش در یک پروسه کوتاه نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود.

  • مهم‌ترین مشکلات لیگ‌برتر والیبال در فصلی که گذشت؟

فشردگی بازی‌ها و نامناسب بودن سالن بازی‌ها ازجمله ضعف‌های عمده بود. ضمن آنکه کیفیت داوری‌ها هم به‌رغم داوران خوبی که داریم رضایت‌بخش نبود. فکر می‌کنم از همان داوران معدود خوب، برای باز‌ی‌های مهم، خوب استفاده نشد.

  • آیا لیگ برتر والیبال پدیده‌ای هم داشت؟

متاسفانه خیلی‌ها بازیکنان جوان و سرشناس را هم در زمره پدیده‌ها قرار می‌دهند، در حالی که به نظرم پدیده اصولا به بازیکنان گمنامی قلمداد می‌شود که تا قبل از این چهره نشده باشند. از دید من رضا‌ قراء پدیده لیگ برتر والیبال بود.

  • در مورد انتخاب پرحرف و حدیث بهترین‌های لیگ در مراسم پایانی چه نظری دارید؟

فکر می‌کنم مسئولان انتخاب برترین‌ها بدسلیقگی کردند و طبیعی است که با لحاظ کردن جرایم انضباطی در انتخاب برترین‌ها همه را متعجب ساختند. فکر می‌کنم جز یکی دو تن هیچ‌کدام از بازیکنان برگزیده در اندازه‌های بهترین‌های لیگ نبودند. کار انتخاب بهترین بازیکنان، مربیان و داوران لیگ را باید به یک گروه کارکشته و کارشناس سپرد تا جای اگر و امایی باقی نماند.

  • کاله بعد از یک دهه جانشین پیکان، پرافتخارترین تیم آسیا در مسابقات باشگاهی قاره می‌شود. فکر می‌کنید تا چه حد این تیم بتواند از عناوین قهرمانی سال‌های اخیر پیکان دفاع کند؟

ما امسال شرایط خاصی داریم.از طرفی5بازیکن اصلی ما در ترکیب تیم‌ملی درگیر مسابقات انتخابی المپیک هستند و ما هنوز به طور دقیق تکلیف خود را نمی‌دانیم. درگذشته پیکان همیشه با ترکیب اصلی خود و بهره‌گیری از بازیکنان کمک راهی این بازی‌ها می‌شد و موفق هم بود. اگر ما با ترکیب اصلی خودمان برویم تضمین می‌دهم که قهرمانی‌های پیشین را تکرار کنیم. در همین ارتباط از فدراسیون خواستیم که کمک‌مان کنند در غیر این صورت هیچ‌ تضمینی برای قهرمانی در مسابقات باشگاه‌های آسیا نمی‌دهم.

  • باشگاه کاله از دید شما به عنوان یک مربی ملی و بازیکن سابق تیم ملی تا چه اندازه با ساختار حرفه‌ای یک باشگاه واقعی مطابقت دارد؟

کاله باوجود آنکه یک باشگاه نوپاست ولی در همین مدت کم حداقل در رشته والیبال با تاسیس آکادمی و داشتن یک تیم جوان در لیگ یک به عنوان پشتوانه تیم اصلی و سالن بدنسازی و تمرین مجهز و در دست ساخت داشتن یک سالن 8هزار نفری قدم‌های بزرگی در راه حرفه‌ای شدن برداشته است.

 

کد خبر 170571

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز