سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۴:۵۱
۰ نفر

گروه شهرستان‌ها: فرش دستباف ایران به‌عنوان نخستین کالای کشور با همکاری سازمان جهانی مالکیت فکری( WIPO) ثبت جهانی می‌شود؛ این خبری بود که از طرف مدیر مالکیت‌های معنوی ثبت عناوین مرکز ملی فرش ایران در مراسم تجلیل از فعالان جشنواره فرش دستباف استان زنجان اعلام شد.

فرش

 این مقام مسئول درهمین خصوص به همشهری گفت: تاکنون هیچ کالای ایرانی‌ای به ثبت جهانی نرسیده است و فرش ایرانی به‌عنوان نخستین کالای ایرانی که حرف نخست را در جهان می‌زند، در WIPO به‌ثبت خواهد رسید. مهدی میرصالحی افزود: فرش‌های دستباف استان‌های اصفهان، تبریز، کرمان و مشهد نخستین نمونه‌های فرش ایرانی خواهند بود که این عنوان را کسب می‌کنند.

میرصالحی ادامه داد: پس از این نیز فرش‌های استان‌های دیگر برای ثبت جهانی به این سازمان معرفی خواهند شد. وی با بیان اینکه همه‌چیز برای ثبت جهانی فرش دستباف ایرانی فراهم و سمیناری نیز در این زمینه برگزار شده است، گفت: برای این منظور پروسه خاصی از نظر کارشناسی طرح، رنگ، بافت و... فرش و اینکه کشور دیگری در این زمینه مدعی نباشد، باید طی شود.

وی با اعلام اینکه ارتباط خوبی با سازمان جهانی مالکیت فکری برقرار کرده‌ایم، بیان کرد: در بخش ثبت علائم تجاری در سطح جهانی، کالایی که تولید می‌شود باید دارای یک علامت ثبت باشد. این مهم به تاجر و تولیدکننده کمک می‌کند که وقتی کالا وارد بازار می‌شود، بتوانند خود و کالا را معرفی کنند. وی تاکید کرد: این امکان در بازار جهانی وجود ندارد که کالاها بدون نام و نشان خریداری شود و برای همه کالاها مخصوصاً فرش دستباف ثبت علائم تجاری ضروری است و باید تولیدکنندگان فرش حتماً نسبت به ثبت علائم تجاری اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه ثبت نشان جغرافیایی فرش از دیگر موضوعات مهم در فروش فرش محسوب می‌شود، گفت: این روند براساس معاهده لیسبون مورد استفاده قرار می‌گیرد که فرش هر منطقه با توجه به نشان جغرافیایی آن منطقه ثبت شود. میرصالحی اظهار داشت: تاکنون به‌علت ثبت‌نشدن نام و نشان فرش ایرانی برخی کشورها از این مسئله برای فروش فرش تولیدی خود به نام ایران، سوءاستفاده کرده‌اند و ثبت جهانی فرش ایرانی می‌تواند باعث شود که نه‌تنها از این مشکل جلوگیری شود بلکه فرش ایرانی با قیمت بالاتری در سطح جهان به فروش برسد و این قضیه به سود بافنده نیز خواهد بود.

کد خبر 170485

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز