سه‌شنبه ۱۴ مهر ۱۳۸۸ - ۰۶:۴۸
۰ نفر

پیرو درج گزارش «سایه رکود بازار بر نمایشگاه» در صفحه 18 روزنامه همشهری چهارشنبه مورخ 8مهرماه 88، روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران با ارسال توضیحاتی خواستار درج آن شده است.

 در گزارش روزنامه همشهری در چند مورد به تأخیر یک‌ماهه در برگزاری نمایشگاه اشاره شده که در این زمینه شایان ذکر است که دوره‌های پیشین در هفته نخست شهریور برگزار می‌شد ولی امسال به دلیل تقارن با ماه مبارک رمضان با مشورت بخش خصوصی و فعالان این هنر- صنعت تصمیم جمعی بر این قرار گرفت که نمایشگاه با تأخیری یک ماهه برگزار شود.

پس از قطعی‌شدن تاریخ برپایی نمایشگاه نیز اطلاع‌رسانی کافی میان فعالان این بخش و شرکت‌کنندگان دائم این نمایشگاه صورت پذیرفت. همچنین در این گزارش به‌عدم استقبال کشورهای خارجی از نمایشگاه هجدهم اشاره شده است که در این زمینه باید گفت این نمایشگاه همچون سال‌های گذشته تنها با حضور شرکت‌های داخلی برپا شده و جنبه بین‌المللی ندارد.

در واقع شرکت‌های خارجی تنها به‌عنوان خریدار و سفارش‌دهنده در نمایشگاه حاضر می‌شوند که به این منظور ضمن اطلاع‌رسانی گسترده، از بازرگانان و خریداران عمده فرش در بیش از  60 کشور جهان از سوی مرکز ملی فرش ایران جهت حضور در نمایشگاه دعوت شد که بخش عمده‌ای از آنان به این دعوت پاسخ مثبت دادند و در نمایشگاه حضور یافتند که نسبت به نمایشگاه‌های قبلی بی‌سابقه بوده است.

برپایی چند نشست با حضور برخی از این مهمانان جهت اطلاع‌یافتن تولید‌کنندگان داخلی از سلیقه و نیاز مصرف‌کنندگان فرش در دیگر کشورها نیز برنامه‌ای بود که در همین راستا به انجام رسید.

در بخش‌هایی از گزارش روزنامه همشهری، به عدم توجه مرکز ملی فرش ایران به مقوله تبلیغات اشاره شده است حال آنکه این مرکز با اعتقاد به اهمیت و ضرورت تبلیغات در شناساندن، معرفی و عرضه فرش دستباف ایران، نه‌تنها در زمینه نمایشگاه که در عرصه‌های گوناگون در این راه اهتمام داشته است.نادیده‌انگاشتن این فعالیت‌ها و تکرار غیرمستند «بی‌توجهی به تبلیغات» نگاهی دور از انصاف به این مقوله است که این نگاه را در بخش‌های دیگری از گزارش ازجمله در اشاره به بیمه قالیبافان و شناسنامه‌دار‌کردن فرش دستباف نیز شاهدیم.

با تلاش‌های صورت‌گرفته از سوی مرکز ملی فرش ایران، قالیبافان از بیمه بازنشستگی بهره‌مند شده‌اند و رایزنی‌های مکرری در هیأت دولت و مجلس شورای اسلامی جهت تکمیل این بیمه و افزودن بیمه درمان به آن صورت پذیرفته که اکنون مراحل نهایی خود را طی می‌کند.شناسنامه‌دارشدن فرش نیز با جدیت از سوی این مرکز پیگیری شده و با همکاری مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات، اتحادیه تعاونی‌های روستایی فرش دستباف کشور به عنوان مجری طرح برگزیده‌شده و روند شناسنامه‌دارشدن فرش‌ها اجرایی شده است.

از سوی دیگر ثبت طرح‌ها و نقوش فرش ایران با کمک مرکز واسپاری کتابخانه‌ ملی در حال انجام است و ثبت مناطق جغرافیایی فرش ایران نیز پیگیری شده که اصفهان به‌عنوان اولین منطقه به‌ثبت رسیده و با تکمیل و ادامه این روند، از سوءاستفاده‌ و کپی‌برداری رقبا تا حد زیادی ممانعت خواهد شد.

در گزارش مورد بحث به مقوله میزان صادرات فرش دستباف ایران نیز اشاره شده که در این زمینه همچنان که بارها از طریق رسانه‌ها اعلام شده، میزان صادرات فرش کشور در 5ماه نخست امسال افزایشی یک‌درصدی را نشان می‌دهد و اندکی کاهش صادرات به‌لحاظ وزنی نیز به‌دلیل گرایش تولیدات صادراتی به سوی فرش‌های نفیس و هنری است که از وزن کمتری برخوردارند و در واقع مزیت راهبردی فرش دستباف هم در همین بخش است که رقبا از تولید آن ناتوانند.

در این زمینه گفتنی است که تغییر در نرخ ارزش‌گذاری پایه فرش‌های صادراتی با توجه به افزایش هزینه‌های تولید و تورم موجود در جامعه روندی ضروری است و فعالان این هنر- صنعت نیز بر ضرورت آن اذعان دارند چرا که موجب واقعی‌تر‌شدن این نرخ می‌شود.

به هر روی در گزارش روزنامه همشهری از طریق گفت‌وگو با برخی شرکت‌کنندگان در نمایشگاه صرفاً به نکات ظاهراً منفی این رویداد بزرگ پرداخته است که چندان با واقعیت‌های موجود نسبتی ندارند. هجدهمین نمایشگاه فرش دستباف ایران فرصتی ارزنده برای فعالان این هنر- صنعت کشور برای تعامل سازنده و گامی ارزنده در رونق‌بخشیدن به بازار این محصول هنری بوده است.

کد خبر 92162

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز