چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۸۹ - ۱۹:۳۱
۰ نفر

گروه شهری: به‌رغم ثبت مهارت‌های بافت فرش کاشان در فهرست جهانی یونسکو، فعالان بافت فرش دستباف در کاشان از وضعیت بد این حرفه خبر می‌دهند.

carpet

مدیر سایت فرش دستباف کاشان و از کارشناسان فرش در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرد: متأسفانه به‌دلیل پایین بودن دستمزدها و استقبال کم جوانان از ورود به حرفه فرش دستباف کاشان، فرش دستباف کاشان در خطر نابودی است. ماشاءالله شاطریان با ابراز تأسف از بافت فرش کاشان در شهرکی در چین به نام کاشان افزود: متأسفانه کشور چین شهر کاشان بنا می‌کند و فرش‌های بافته شده خود را به نام فرش کاشان به جهان می‌فروشد.

کارشناس فرش دستباف کاشان افزود: مهارت بافت فرش در کاشان تنها به گره‌هایی که با سرانگشتان بافندگان بر فرش‌ها نشسته است، شناخته نمی‌شود بلکه برخی بافندگان آنقدر مهارت دارند که تنها با نگاه به یک طرح می‌توانند بدون محاسبه همان نقش را روی فرش ترسیم کنند.

خروج از انقراض با حمایت دولت

همچنین دکتر چیت‌سازیان نویسنده کتاب تاریخ درخشان فرش کاشان و استاد دانشگاه به قدمت 3 هزار ساله فرش کاشان اشاره کرد و گفت: فرش کاشان که مهارت‌های بافت آن در فهرست یونسکو نیز به ثبت رسیده جزء بهترین‌ فرش‌های جهان است.

چیت‌سازیان که دکترای صنایع‌دستی در رشته فرش دارد با اشاره به مشکلات فرش کاشان در ایران گفت: متأسفانه این مشکل در ایران وجود دارد که افراد یا هنرها در دوره رونق نیز مورد حمایت قرار نمی‌گیرند. وی افزود: اگر دولت از فرش کاشان حمایت کند می‌توان فرش کاشان را از خطر انقراض برخی جنبه‌های آن خارج کرد.

وی گفت: فرش‌های باستانی کاشان دارای طرح‌های هندسی بوده که معمولا ذهنی بافته می‌شد ولی بعد از این دوره نقش‌های شهری نیز به‌وجود آمد که یکی از معروف‌ترین آنها همان فرشی است که در موزه ویکتوریاآلبرت نگهداری می‌شود که به فرش شیخ صفی معروف است و در دوره شاه طهماسب صفوی بافته شد و اکنون در خارج از ایران نگهداری می‌شود.

کد خبر 122753

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز