گروه سیاسی: یک هفته مانده به دور دوم مذاکرات ایران و 5+1 در بغداد، نشست هسته‌ای دیگری بین نمایندگان کشورمان و نمایندگان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حل و فصل برخی ابهامات برگزار شد و تیم مذاکره‌کننده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ریاست هرمان ناکارتس معاون مدیرکل آژانس بعد از 5 ساعت مذاکره محل نمایندگی ایران در وین را در ساعت 3 بعدازظهر به وقت محلی ترک کردند.

این در حالی است که هیات مذکور موقع خروج از ارائه هرگونه اظهارنظر و دادن اطلاعات به رسانه‌ها خودداری کردند.
آخرین نشست ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دوم و سوم اسفندماه برگزار شد. پیش از آن در بهمن ماه طرفین توافق کرده بودند که تقاضای دسترسی به منطقه نظامی پارچین به بعد از نشست شورای حکام که در اواخر اسفند سال گذشته برگزار شد موکول شود اما در نهایت تعجب یوکیا آمانو دبیرکل ژاپنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحت فشار غرب زودتر از موعد این تقاضا را مطرح کرد.

پس از آن، بازرسان آژانس دو بار به ایران آمدند و از تاسیسات هسته‌ای کشورمان بازدید کردند اما بنا به آنکه پارچین منطقه‌ای نظامی است و به گفته سلطانیه بازدید از مناطق نظامی باید در چارچوبی مشخص انجام شود امکان عملی کردن تقاضای زودتر از موعد آژانس پیش نیامد. با وجود این ایران اعلام آمادگی کرد که در چارچوب یک مدالیته زمینه لازم برای بازدید بازرسان آژانس از این منطقه فراهم خواهد شد اگرچه پرونده این منطقه در زمان مدیرکلی محمد البرادعی بسته شده است.

علی اصغر سلطانیه در گزارشی درباره دلایل عدم‌توافق بین ایران و آژانس نوشته بود پارچین در سال 2005، دو بار توسط آژانس بازدید شده که متعاقباً معاون سابق مدیرکل اعلام داشت که موضوع خاتمه یافت و بخشی از تاریخ خواهد شد و مدیرکل سابق آن را به شورای حکام گزارش کرد. با توجه به این واقعیت که پارچین یک سایت نظامی است، دسترسی به سایت یک فرایند زمان بر است و به‌طور مکرر نمی‌توان اجازه داد. در پرتو این سابقه و براساس اینکه از آژانس خواسته شده همه مسائل مربوطه را همچون آزمایش‌های هیدرو‌دینامیک با هم یکی کند، متعاقباً یک بار دیگر اجازه دسترسی داده خواهد شد.

این فرایند می‌تواند به‌طور واضح زمانی که توافق روی مدالیته حاصل شود، شروع شود. دیروز در یک طرف نشست وین، علی اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس حضور داشت و در طرف دیگر هرمان ناکارتس و رافائل گروسی نشسته بودند. دیپلمات‌ها در وین گفته‌اند که در این نشست درباره دسترسی آژانس به منطقه نظامی پارچین بحث خواهد شد اما کارشناسان در تهران می‌گویند که تمرکز روی مسئله پارچین صرفا نوعی فضاسازی تبلیغاتی است چرا که ایران هرگز با دسترسی به پارچین مخالفت نکرده بلکه بر این نکته تاکید داشته است که قبل از ارائه این دسترسی باید یک مدالیته جامع بین ایران و آژانس تدوین شود تا روشن باشد که اگر ایران این دسترسی را فراهم کرد درخواست‌های آژانس بالاخره چه زمانی و به چه شکل پایان خواهد یافت. از همین رو هم بود که پیش از آغاز نشست برخی رسانه‌های غربی سعی در به‌هم زدن فضای مثبت این نشست کردند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس دقیقا صبح روز مذاکرات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارشی اختصاصی را منتشر کرده که ادعا می‌کند یک اتاقک انفجار از نوع ضروری برای انجام آزمایش‌های تسلیحات هسته‌ای در پارچین وجود دارد؛ ادعایی که پیش از این یوکیا آمانو هم مطرح کرده اما سندی درباره آن وجود ندارد.

این خبرگزاری آمریکایی ادعایش را به طرحی کامپیوتری از این اتاقک مستند کرده است که می‌گوید یکی از مقامات کشوری که برنامه هسته‌ای ایران را دنبال می‌کند در اختیارش قرار داده است.این نخستین باری نیست که در آستانه نشست‌های ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادعاهایی بدون مدرک و صرفا بر پایه اظهارات یک فرد بی‌نام در رسانه‌های غربی مطرح می‌شود.
هرمان ناکارتس پیش از آغاز نشست گفته بود که هدف از این مذاکرات دو روزه رسیدن به توافقی درخصوص یک رویکرد برای حل کلیه مسائل باقیمانده با ایران است و ما برای تداوم گفت‌وگوها با ایران با روحی مثبت اینجا هستیم.

علی اصغر سلطانیه هم گفته است تصمیم ایران برای برگزاری دور دیگر از مذاکرات با آژانس، نشانگر روح همکاری با این نهاد بین‌المللی و عزم سیاسی ایران برای حل و فصل و رفع ابهامات است، با وجود اینکه بارها برخی کشورها اتهامات و ادعاهایی را علیه ایران مطرح کرده‌اند اما با همکاری نزدیک ایران با آژانس و انجام بازرسی‌های تخصصی ثابت شده است که این ادعاها بی‌اساس بوده است.

 

جدول

 

کد خبر 170463
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز