همشهری آنلاین: رئیس پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با به چالش کشیدن گزارش ماه نوامبر آژانس درباره فعالیت‌های انرژی هسته‌ای ایران از ارسال اطلاعات نادرست به این نهاد بین‌المللی خبر داده است.

هانس بلیکس

به گزارش پرس تی وی، هانس بلیکس روز شنبه (۵ فروردین، ۲۴ مارس) در یک مصاحبه اختصاصی با شبکه الجزیره تصریح کرد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاعاتش را از منابع مختلفی کسب می‌کند؛ به ویژه از آمریکا و اسرائیل.

وی افزود: به نظر من آن‌ها باید بسیار دقیق و با موشکافی اطلاعات را ارزیابی کنند چرا که در غیر این صورت ممکن است به انحراف کشیده شوند.

بلیکس یادآور شد: از بازرسی‌های صورت گرفته در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ به خاطر می‌آورم که یک سند معروف وجود داشت که بر پایه سخنرانی سالانه (جرج دبلیو) بوش، رئیس جمهوری پیشین آمریکا در کنگره از وجود قراردادی بین عراق و نیجر برای واردات کیک زرد اکسید اورانیوم خبر داده بود. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک روز این سند را نگه داشت و بعد به این نتیجه رسید که ساختگی و جعلی است. (محمد) البرادعی، (رئیس پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی) بعد از آن از بی‌اعتباری این سند خبر داد. این نشان می‌دهد که چقدر باید دقیق بود.

یوکیا آمانو، مدیرکل کنونی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۱۷ آبان (۸ نوامبر) گزارشی منتشر کرد که در آن ایران به پیگیری اهداف نظامی در برنامه انرژی هسته‌ای‌اش متهم می‌کند.

ایران این گزارش را نامتوازن، غیرحرفه‌ای و تهیه شده بر اساس انگیزه‌های سیاسی و تحت فشار سیاسی به ویژه از سوی آمریکا دانست و قویا آن را رد کرد.

جمهوری اسلامی تاکید دارد، به عنوان یکی از امضا کنندگان پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی (ان‌پی‌تی) و یکی از اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از حق توسعه و دست‌یابی به فناوری اتمی برای مقاصد صلح آمیز برخوردار است.

بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها از تاسیسات ایران بازدید کرده‌اند اما تاکنون مدرکی دال بر انحراف تهران از برنامه اتمی غیر نظامی و تلاش برای ساخت سلاح اتمی پیدا نکرده‌اند.

بلیکس خاطرنشان کرد، ایران با صدور مجوز بازدید بازرسان آژانس اتمی از پایگاه نظامی پارچین همکاری بسیار زیادی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام داده است. این پایگاه حدود ۲۸ کیلومتری جنوب شرق تهران قرار دارد.

وی افزود: بازرسان تا به حال چندین بار از پارچین دیدار کردند. پارچین یک سایت نظامی است که در آن هزاران ساختمان وجود دارد. هیچ کشوری مایل نیست به بارزسان بین‌المللی اجازه دهد تا از هر ‌جایی نزدیک به سایت‌های نظامی خود بازدید کنند.

وی تصریح کرد: با این وجود، ایرانی‌ها در مقایسه با هر کشور دیگری [درباره فعالیت‌های هسته‌ای خود و دیدار بازرسان] بازتر عمل کردند.

رئیس پیشین آژانس اتمی درباره هشدارهای اسرائیل نسبت به تلاش ایران برای دستیابی به بمب هسته‌ای ابرازر تردید کرد و گفت که بر اساس ادعاهای تل‌آویو، ایران باید از مدت‌ها پیش بمب هسته‌ای در اختیار داشته باشد.

بلیکس تشریح کرد: "اگر از اسرائیلی‌ها بپرسید، می‌گویند که این [بمب هسته‌ای ایران] همیشه این گوشه‌وکنار بوده است، اما سال‌هاست که این را می‌گویند، بنابراین من فکر می‌کنم باید درباره آن کمی محتاط بود.

وی در ادامه گفت: هنگامی که می‌شنوم بنیامین نتانیاهو [نخست وزیر رژیم اسرائیل] می‌گوید که این مساله روزها و هفته‌ها نیست، اما مساله سال‌ها هم نیست؛ فکر می‌کنم تهدید هولناکی به نظر می‌رسد.

شمار زیادی معتقدند رژیم اسرائیل که همواره با طرح ادعاهای خود علیه برنامه انرژی هسته‌ای ایران جنجال آفرینی می‌کند، بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ کلاهک اتمی در اختیار دارد.

این درحالی است که تل آویو از صدور مجوز بازدید نظارتی بین‌المللی از تاسیسات هسته‌ای‌اش خودداری می‌کند و از پذیرش توافق‌نامه‌های نظارتی بین‌المللی نیز سر باز می‌زند.

بلیکس همچنین از کشورهای غربی خواست تا دیدگاه رعب‌آور و تهدیدآمیز خود را نسبت به ایران تغییر دهند تا شاید بن‌بست برنامه انررژی هسته‌ای این کشور حل‌وفصل شود.

وی با بیان این که اغلب فکر می‌کنم جهان غرب در شیوه رفتار خود با ایران نابخرد بوده است افزود، آن‌ها [غرب] نباید انتظار داشته باشند ایران در برابر آنان زانو بزند، زیرا این امر برای رسیدن به توافق راهی‌ بیهوده است.

بلیکس همچنین از کشورهای غربی خواست از تلاش ایران برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی حمایت و به برنامه انرژی هسته‌ای غیرنظامی جمهوری اسلامی کمک کنند.

وی همچنین ضمن محکوم کردن ترور دانشمندان هسته‌ای ایران تاکید کرد، چنین اقداماتی نمی‌تواند مانعی در مسیر برنامه انرژی هسته‌ای ایران باشد.

کد خبر 164137
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز