دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۷:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: نخستین جایزه جهانی بیداری با آثاری از هنرمندان ایران و جهان در سه بخش از هنرهای تجسمی کار خود را در موزه هنر امام علی‌(ع) آغاز کرد.

نمایشگاه آثار هنری

به گزارش ایسنا، شامگاه گذشته -24 اردیبهشت ماه -آثاری از هنرمندان ‌طراح پوستر، ‌کاریکاتوریست و عکاس به روی دیوارهای این موزه رونمایی شد.

این در حالی است که این برنامه بدون مراسم رسمی و تنها با بازدید علی عسگری(معاون فرهنگی سازمان فرهنگ وارتباطات اسلامی و رئیس این جایزه جهانی)،‌امیرعبدالحسینی(دبیر جایزه جهانی بیداری)، محمدحسین نیرومند(رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره)، رئیس موزه امام علی(ع) و جمعی از هنرمندان و داوران همچون ابراهیم حقیقی و سیدعباس میرهاشمی کار خود را آغاز کرد.

در بخش عکس ‌در کنار هنرمندانی که آثارشان توسط هیات داوران انتخاب شده بود،‌ مجموعه عکس‌هایی نیز از هنرمندان مدعوی چون مهرداد اسکویی، زنده یاد ابوطالب امام، سعید جان بزرگی،‌ رسول ملاقلی‌پور، کاظم اخوان و... به روی دیوار دیده می‌شد.

همچنین در بخش کارتون از هنرمندانی چون کامبیز درمبخش، محمدعلی رجبی،‌سیدمسعود شجاعی طباطبایی، ابوالفضل محترمی،‌محمود مختاری،‌محمدحسین نیرومند و جمعی دیگر از هنرمندان آثاری برای نمایش انتخاب شده بود.

در رشته پوستر نیز در بخش هنرمندان مدعو آثاری از اونیش امین‌الهی ‌،کوروش پارسانژاد، محمد جمشیدی،‌ابراهیم حقیقی،‌ محمد خزاعی،‌ احمدرضا دالوند، بیژن صیفوری،‌ قباد شیوا و... انتخاب شده بود.

اما در بخش جنبی این نمایشگاه نیز پوسترهای منتخبی از اسماعیل،بهزاد و کوروش شیشه‌گران از دوران انقلاب اسلامی ایران به نمایش درآمده است.

همچنین آثاری از سه هنرمند برجسته بین‌المللی به نام‌های «هیکادی دمیرچی» از ترکیه‌، «پکا لوری» از فنلاند و «چارلز ماویان دیویس» از آمریکا در این جشنواره به روی دیوار رفت.

امیرعبدالحسینی - دبیر جایزه جهانی بیداری - در بخشی از یادداشت خود نوشته است: «خیزش ملل برای عدالت‌،مبارزه با استبداد،‌پایداری در برابر نظام سلطه، جنبش وال استریت و بیداری اسلامی در جهان معاصر که همگی موضوعات این دوره از جایزه جهانی بیداری هستند را می‌توان سرآغاز به انجام و فرجام رسیدن این وعده الهی دانست».

او معتقد است: «در این میان آنچه باقی می‌ماند نقش‌ها و تصاویری ماندگار است که فرهنگ و هنر رقم می‌زند و به همین دلیل باید همگام و همزمان با این بیداری هنرمندان و اصحاب فرهنگ گرد هم آیند تا از یک سو پشتیبانی خود را از مفاهیم نیکی و عدالت به اثبات برسانند و از سوی دیگر تصویری روشن از بیداری و خودآگاهی و بصیرت اجتماعی را برای آیندگان ترسیم کنند و ضرورت چنین مقوله‌ای سنگ بنای جایزه جهانی بیداری بود».

به گفته امیرعبدالحسینی، ‌جایزه جهانی بیداری نشانگر آن است که عنوان بین‌المللی عبارتی تزئینی برای آن نیست و این موضوع را استقبال هنرمندان و حجم فراوان آثاری در زمینه کاریکاتور ،‌پوستر و عکس نشان داده است.

زیرا روح دلیر و نگاه نگران هنرمندان عرصه‌های تجسمی حکایت از آن دارد که آنان نیز به ضرورت و اهمیت این حرکت بالنده مردمی پی برده‌اند و آماده‌اند تا رسالت تاریخی خود را در این عرصه نبرد خیر و شر ایفا کنند.

دبیر جایزه جهانی بیداری با ارائه آماری از هنرمندان شرکت کننده و آثار راه یافته به این جایزه در نخستین دوره آن گفت: «جایزه جهانی بیداری با حضور 59 کشور و انتخاب آثار برتر از میان سه هزار و شش اثر رسیده در رشته‌های پوستر ،‌کاریکاتور و عکس و همچنین بهره‌مندی از آثار هنرمندان مدعو در بخش‌های بین‌الملل و ایرانی برگزار می‌شود.»

علاقمندان می‌توانند تا 22 خرداد از این آثار به نشانی خیابان ولیعصر، روبروی بزرگراه نیایش، بلوار اسفندیار، شماره 35 دیدن کنند.

 

کد خبر 170356

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز