شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۲
۰ نفر

آرش نهاوندی: وزیر بهداشت طی سخنانی اعلام کرد که مصوبه مجلس شورای اسلامی در تخصیص 6 هزار میلیارد تومان به نظام سلامت، حجت را بر همگان تمام کرد و با این مصوبه درمان مردم رایگان می‌شود.

همزمان با اظهارات وزیر بهداشت در این باره معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در مراسم گرامیداشت دهه ایمنی جاده‌ای که در محل معاونت درمان وزارت بهداشت انجام شد، از اختصاص 6 هزار میلیارد تومان از محل صرفه جویی در حامل‌های انرژی به بخش سلامت خبر داد.

دکتر سیدحسن امامی رضوی تاکید کرد: هدف‌گذاری در مجلس آن است که سهم مردم در پرداخت هزینه‌های سلامت کاهش یابد. همچنین توجه به بیماری‌های خاص از دیگر نقاط تمرکز مجلس در بودجه 91 بوده است؛ چراکه بیماری‌های خاص نظیر بیماری‌های ام اس، صرع و... ناتوان‌کننده و مزمن هستند که درمان طولانی‌مدت نیاز دارند. بر این اساس در بودجه 91 توجه شده است که مردم در تامین این هزینه‌ها دچار مشکل نشوند. برای بهتر روشن شدن این مسئله که آیا اختصاص 6 هزار میلیارد تومان از محل هدفمندی یارانه‌ها می‌تواند منجر به اجرای طرح درمان رایگان در کشور شود،سؤالاتی را از بشیر خالقی عضو کمیسیون بهداشت و نماینده خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی پرسیده ایم.

  • طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی در سال‌جاری 6 هزار میلیارد تومان بودجه از محل درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها برای بخش سلامت درنظر گرفته شده است، همچنین اعلام شده که با تخصیص این مبلغ به‌زودی طرح درمان رایگان بیماران اجرا می‌شود، این طرح به چه صورت قرار است به اجرا درآید؟

براساس برنامه پنجم توسعه قرار بود 10 درصد از درآمدهای مربوط به هدفمند کردن یارانه‌ها به حوزه سلامت اختصاص داده شود. این طرح باید در بودجه سنواتی سال 1390 لحاظ می‌شد، بحث‌هایی نیز پیرامون اجرای این طرح شد و قرار شد به جای اختصاص این 10 درصد، از مازاد درآمد فروش نفت 3 هزار میلیارد تومان به حوزه سلامت اختصاص داده شود که از این 3 هزار میلیارد تومان نیز حدود 2 هزار میلیارد تومان پرداخت شده است. طبق مصوبه‌های مجلس قرار بود در برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه مبلغی که مردم بابت هزینه درمان خود پرداخت می‌کنند کاهش یابد اما در برنامه چهارم آنچه اتفاق افتاد کاملا برعکس بود، در واقع مردم به جای آنکه 30 درصد هزینه‌های درمان را از جیب خود پرداخت کنند، پرداخت 70 تا 80 درصد این هزینه‌ها را به‌عهده گرفتند.

  • وضعیت پرداخت این بودجه چگونه شد؟

پس از تصویب این 3 هزار میلیارد تومان، مبلغی پرداخت نشد و تنها در ماه‌های آخر سال 1390، 2هزار میلیارد تومان از این مبلغ پرداخت شد. همچنان نیز پرداخت منابع مالی برای حوزه درمان از هدفمندی یارانه‌ها صورت نمی‌گیرد؛ یعنی سهم 10 درصدی هدفمندی یارانه‌ها برای حوزه سلامت همچنان درنظر گرفته نمی‌شود. در بودجه امسال این 10 درصد برای حوزه سلامت دیده شده و در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی هم به تصویب رسیده است.

اختصاص این مبلغ قطعا در پرداخت هزینه‌های قشرهای بی‌بضاعت مؤثر خواهد بود. نمی‌توانم به‌طور دقیق درباره رایگان شدن کلیه خدمات درمانی در حوزه سلامت اعلام نظر کنم اما می‌توانم بگویم که به احتمال زیاد با اختصاص این 6 هزار میلیارد تومان، یعنی 10 درصد از درآمدهای مربوط به هدفمند کردن یارانه‌ها، هزینه‌های درمان کاهش می‌یابد و این به نفع اقشار کم درآمد خواهد بود. البته برای اجرای طرح درمان رایگان در کشور چندین طرح از جمله طرح پزشک خانواده به‌طور کامل باید به اجرا درآیند.

کد خبر 170107
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز