چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۸
۰ نفر

گروه اقتصادی - علی ابراهیمی: اختلاف دیدگاه‌های وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی و ناکارآمدی سیاست‌های تنظیم بازار موجب شده تا مردم تاوان این اختلافات را با گرانی اقلام مصرفی بپردازند.

مناقشه دو وزارتخانه متولی تولید و تنظیم بازار که در روزهای پایانی سال گذشته با صفر شدن نرخ سود بازرگانی سیب و پرتقال شدت یافته بود این روزها با افزایش بی‌رویه قیمت‌ مواد غذایی به اوج خود رسیده و سبب رایج شدن اصطلاح « وزیر گرانی» شده است.

با وجود این اخیرا وزیر جهاد کشاورزی با رفع هرگونه نقصان و کم ‌‌کاری خود تمامی تقصیرهای گرانی را به گردن ستاد تنظیم بازار و وزارت صنعت، معدن و تجارت انداخته و مسئولان هر یک از این وزارتخانه‌ها تلاش دارند تا توپ گرانی را به زمین دیگری پاس داده و از پذیرش مسئولیت رشد بی‌رویه قیمت‌ها شانه خالی کنند.

همچنین چندی پیش محمد علی ضیغمی، معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت به اختلال در تامین بخشی از نهاده‌های کشاورزی اشاره کرده بود که این رویکرد وی واکنش مسئولان وزارت جهاد کشاورزی را به‌دنبال داشت و این وزارتخانه اعلام کرد که این دیدگاه‌ها با هدف انحراف افکار عمومی و فرار از پاسخگویی در مورد اعمال سیاست‌های نادرست تنظیم بازار در ماه‌های اخیر بیان شده است.

افزایش بی‌رویه قیمت شیر، لبنیات، گوشت قرمز، مرغ و بسیاری دیگر از مواد پروتئینی طی چند ماه اخیر در حالی گلایه‌های مردم را به‌دنبال داشته که مسئولان وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت دیدگاه‌های متناقضی از میزان تولید داخل، نیاز بازار یا واردات مواداولیه تولید و کالاهای مصرفی ارائه می‌کنند.

پس از افزایش اخیر نرخ شیر و لبنیات نیز در حالی که صدرالله دولت، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کمبود و افزایش قیمت نهاده‌های تولید شیر خام را علت اصلی افزایش قیمت‌ها قلمدادکرده و بر بازگشت نرخ شیر خام به قیمت‌های‌ سال گذشته با تامین ارزان قیمت نهاده‌ها تاکید کرد، مدیرکل بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه هیچ‌گونه کمبودی در تولید مرغ، گوشت، شیر و علوفه داخلی نداریم، اعلام کرده است که شرکت پشتیبانی امور دام باید پاسخگوی افزایش قیمت علوفه و در پی آن افزایش نرخ گوشت، مرغ و شیر باشد.

اسماعیل عباس‌پور با بیان اینکه در زمینه تامین علوفه هیچ‌گونه کمبودی نداریم، افزود: باید از شرکت پشتیبانی امور دام پرسید چرا سویا که 90درصد آن وارداتی است و نیمی از خوراک طیور را تشکیل می‌دهد از کیلویی 500تومان سال گذشته، سه برابر شده و به 1500تومان رسیده است.

چشم‌انداز مبهم تنظیم بازار ماه مبارک رمضان

با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان، بسیاری از تشکل‌های تولیدی از افزایش هزینه تمام شده تولید و احتمال افزایش قیمت‌ها خبر می‌دهند، به‌نحوی که چندی پیش تولید‌کنندگان گوشت مرغ با اشاره به افزایش نرخ نهاده‌های تولید این فراورده نسبت به افزایش قیمت‌ها در ماه مبارک رمضان هشدار دادند.

متعاقب آن مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به کمبود تولید داخل این فراورده از نیاز به واردات 50 هزار تن مرغ برای ماه مبارک رمضان و نبود برنامه‌ای در وزارت جهاد کشاورزی برای تامین این فراورده خبر دادند.علی‌پور کاوه، مدیرکل تامین و توزیع وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه وزارت جهاد کشاورزی در تولید محصولات برنامه ندارد و با ما همکاری نمی‌کند اعلام کرده است که برای تنظیم مرغ بازار شب عید تناژ مورد نیاز بازار را از چندی قبل به وزارت جهاد داده و گفته بودیم اما متاسفانه وقتی به زمان مصرف رسیدیم متوجه شدیم تولید اسفند ماه آنان حتی از تولید بهمن ماه هم کمتر است.

کد خبر 169864
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز