همشهری آنلاین: شهردار تهران با بیان اینکه تکریم و تعظیم معلم در حقیقت تکریم و تعظیم علم است، گفت: تجلیل از معلمان سپاس از انسان‌هایی است که در راستای تعلیم و غایت آفرینش قدم بر می‌دارند.

به گزارش همشهری آنلاین، دکتر محمد باقر قالیباف شب گذشته در مراسم نکوداشت دکتر محمد حسین پاپلی یزدی از چهره‌های شاخص ژئوپلتیک ایران در تالار ایوان شمس با بیان این مطلب افزود: در زندگی هرکجا سایه پر از مهر و محبت می‌بینیم پیدا و ناپیدا نام یک معلم در آنجا می‌درخشد.

وی ادامه داد: بعد از پایان جنگ تحصیل را در حوزه دیگری شروع کرده بودم ولی از آن مسیر به سمت رشته جغرافیا آمدم و خیلی هم از این موضوع خوشحال هستم؛ اولین بار نام دکتر پاپلی یزدی را در کتابخانه آستان قدس هنگام مطالعه اولیه این رشته دیدم و با نوشته‌های ایشان آشنا شدم که شناخت دقیقی از جغرافیا را به خواننده می‌داد.

دکتر پاپلی یزدی جرات نقد نظرات را دارد

همچنین در این مراسم احمد مسجد جامعی عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران نیز اظهار کرد: در جامعه‌ای که پرسشگری نباشد کسی دنبال علم و دانش نمی‌رود. در حقیقت معرفت بالاترین دستاورد بشر است و معرفت با پرسشگری به دست می‌آید و پرسشگری نیز با نقد و بررسی حاصل می‌شود.

وی افزود: نگاه دکتر پاپلی یزدی در حوزه فعالیت خود نگاهی انتقادی است و این نگاه نباید تحت الشعاع مصلحت اندیشی روزمره قرار گیرد؛ ایشان جرات نقد نظرات را داشته‌اند و نقد شرایط موجود را می‌کنند و راهکار نشان می‌دهند و ما برای آبادانی کشورمان باید از نظرات صاحب نظران و عالمان بهره مند شویم.

چرا دولت از شخصیت‌های برجسته استفاده نمی‌کند

دکتر محمد رضا حافظ نیا، رئیس انجمن ژئوپلتیک ایران نیز در این مراسم گفت: دکتر پاپلی یزدی اولین فصل نامه علمی "تحقیقات جغرافیایی" را منتشر کردند، مشارکت‌های گسترده‌ای به عنوان جغرافیدان ایرانی در عرصه بین المللی داشته‌اند و نهادهای جغرافیایی مانند پژوهشکده علمی، انتشارات علمی، مجله علمی و ... را در این رشته راه اندازی کرده‌اند.

وی ادامه داد: ایشان در مسائل ژئوپلتیک صاحب نظر هستند و تنها جغرافیدانی هستند که توانسته‌اند پیوند بین حوزه نظری و عملی را برقرار کنند اما متاسفانه کشور از نظرات ایشان محروم مانده در حالیکه ایشان می‌توانستند برای توسعه و پیشرفت کشورمان مشاور خوبی باشند.

رئیس انجمن ژئوپلتیک ایران ادامه داد: این انتقاد به دولت هست که چرا از چنین شخصیت‌هایی استفاده نمی‌شود و چرا در جامعه ما قهرمانان بیشتر در حوزه ادبیات، هنر و ورزش شناخته می‌شوند و قهرمانان علمی ناشناخته می‌مانند.

قومیت‌های مختلف ایرانی به صلح فکر می‌کنند

همچنین محمد حسین پاپلی یزدی ازچهره‌های برجسته ژئوپلتیک ایران دراین مراسم گفت: در هر کشوری مردم تنها به زبان همان کشور حرف می‌زنند به طور مثال در فرانسه همه فرانسوی سخن می‌گویند. اگر هم تنوع زبان و دیدگاه در کشوری وجود داشته باشد، جنگ و عملیات‌های ترورریستی در آن رخ می‌دهد اما در ایران دو هزار 500 سال است که قومیت‌های مختلف بازبان‌های متفاوت با اخلاق زیر یک پرچم با هم زندگی می‌کنند.

این محقق و نویسنده با بیان این که بزرگترین میراث ایرانی‌ها همزیستی مسالمت آمیز است گفت: ما قرن‌ها است که در یک مرز جغرافیایی در کنار هم زندگی می‌کنیم، بلوچ و آذربایجانی، کرد و ... در جهان کوچک مان صلح آمیز زندگی مسالمت آمیزی داریم.

وی تاکید کرد: جنگ کردن افتخار نیست، ما به دنیا نشان داده‌ایم که به صلح فکر می‌کنیم و همیشه در مقابل هجوم‌ها دفاع کرده‌ایم.

وی با اشاره به فرهنگ صلح و زندگی مسالمت آمیز گفت: در هیچ کجای دنیا نمی‌توان جایی را دید که در یک کوچه 6 متری هم معبد یهودیان باشد هم کلیسا و صد متر پایین تر هم مسجد مسلمانان. در هیچ کشور اروپایی این گونه ادیان مختلف دوستانه در کنار هم زندگی نمی‌کنند. در یزد معبدی کوچک وجود دارد که یک سویش آتشکده است و سمت دیگر معبدگاه یهودیان که در کل دنیا بی نظیر است.

در پایان این مراسم شهرداری تهران، انجمن ژئوپلتیک ایران و جمعی از دانشگاه‌ها و مراکز علمی از مقام این چهره شاخص تقدیر به عمل آوردند.

کد خبر 169781
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز