مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهشگاه فن‌آوری‌های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی - ابن سینا- برای نخستین بار در کشور کلینیک اندومتریوز را در مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر این پژوهشگاه راه اندازی کرد.

endometriosis

«اندومتریوز از جمله اختلالات شایع در بین بیماری‌های زنان و مامایی است که بیش از 25 درصد زنان نابارور به آن مبتلا هستند.»
دکتر محمد مهدی آخوندی رییس پژوهشگاه ابن‌سینا با بیان این مطلب، ادامه داد: در سال‌های اخیر، گام‌های قابل توجهی در سطوح مختلف منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی صورت گرفته است تا پژوهش و مهارت‌های بالینی را به پیش راند و کیفیت زندگی زنان مبتلا به اندومتریوز را ارتقاء دهد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه ابن‌سینا و به گفته دکتر آخوندی، از آنجا که این بیماری تاثیرات منفی مشهودی برسلامت جسم و روان و رفاه اجتماعی مبتلایان دارد، پژوهشگاه ابن سینا به عنوان یکی از مراکز پژوهشی پیشرفته کشور در زمینه باروری و ناباروری و بیماری‌های مرتبط که بیش از 10 طرح تحقیقاتی بر اندومتریوز را اجرا کرده و یا در دست اجرا دارد اقدام به راه اندازی کلینیک اندومتریوز در مرکز فوق تخصصی ابن سینا، نموده است.

اندومتریوز بیماری بسیار پیچیده‌ای است که بسیاری از سیستم‌های فیزیولوژیک بدن با آن درگیر می‌شوند. به عنوان مثال بررسی ها نشان می‌دهد که مواردی چون فاکتورهای التهاب آور و سیتوکین ها در سیستم ایمنی، ژن های مربوط به سیستم دفاعی ایمنی، سیستم غدد و . . . در ایجاد اندومتریوز نقش دارند. هم اکنون تحقیقات در زمینه ژنتیک، ایمونولوژی، زیست محیطی، جراحی، بهداشت باروری اندومتریوز در بسیاری از آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی در سطح جهان در حال انجام است.

از جمله شایع‌ترین عوارض اندومتریوز، ناباروری است که به‌ویژه با توجه به عود آن حتی پس از درمان و توام بودن این بیماری با دردهای مزمن لگنی که موجب پایین آمدن کیفیت زندگی مبتلایان می¬شود، نیازمند توجهی ویژه است. لذا، تشخیص به‌موقع و اقدام جهت درمان آن از اهمیت بسیاری برخوردار است.

پس زدن و انتقال بافت اندومتریوم رحمی به داخل شکم که معمولا با سیکل قاعدگی از بدن خارج می‌شود، عامل اصلی پیدایش این بیماری است. توسعه این بیماری شبه سرطانی موجب نفوذ بافت رحم به داخل شکم و درگیر شدن تخمدان‌ها، رحم و سایر بخش‌های لگن شده و در نهایت به ناباروری ختم می‌شود. لازم به ذکر است که این بیماری می تواند از بعد از دوران بلوغ تا قبل از یائسگی، ایجاد شود و سن خاصی را شامل نمی شود .

به گفته دکتر آخوندی، اندومتریوز یک بیماری تهاجمی است که با توجه به شرایط محیطی می تواند توسعه یابد. آب، غذا و هوای آلوده نیز می تواند در بروز این بیماری نقش داشته باشد.

رییس پژوهشگاه ابن سینا، با اشاره به این که تشخیص اندومتریوز به روش‌های معمولی امکان پذیر نیست اظهار کرد: از حدود 6 سال پیش تا کنون با برگزاری سمینارها و کارگاه‌های آموزشی متعدد تلاش کرده‌ایم تحقیقات در این زمینه را توسعه دهیم . اکنون بیش از 10 طرح تحقیقاتی در مرکز در حال انجام است و موفق شده‌ایم شواهدی را شناسایی کنیم که بتوانند وجود اندومتریوز در شخص را گواهی دهند.

راه‌اندازی کلینیک اندومتریوز و بررسی اختصاصی این بیماری توسط متخصصینی با تجربه در این زمینه، یقیناً در تشخیص به‌موقع این بیماری و کاستن درد و رنج مبتلایان، موثر خواهد بود.

 

کد خبر 169747
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز