همشهری آنلاین: اعضای شورای شهر تهران امروز نسبت به عملکرد وزارت راه و شهرسازی مبنی تغییر پهنه طرح تفصیلی انتقادهای تندی را داشتند.

به گزارش همشهری آنلاین، طرح تفصیلی شهر تهران و عملکرد غیرقانونی برخی از دستگاه‌های دولتی این روزها بسیاری از اذهان عمومی و کارشناسان شهرسازی را به خود مشغول کرده است.

در این راستا وزارت راه و شهرسازی بدون در نظر گرفتن طرح تفصیلی اقدام به ساخت و ساز پرتراکم در نقاطی همجون تهرانسر یا چیتگر خارج از قوانین طرح تفصیلی کرده است. این موضوع باعث شد که امروز برخی از اعضای شورای شهر تهران در جلسه علنی این شورا نسبت به این موضوع انتقاد کنند.

مهمترین اظهار نظرها درباره این اقدام دولت را در جدول زیر بخوانید:

اظهار کننده

اظهارات

میرمحمد غراوی
معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی

  • چه ایرادی دارد در زمین‌هایی با وسعت کم افزایش تراکم داشته باشیم، در این زمین‌ها سعی شده از حداکثر زمین استفاده شود تا ساخت و ساز بیشتری انجام گیرد.
  • تراکم‌های مسکونی در زمین‌های دولتی بیش از پهنه نبوده است، ضمن آنکه در همه اراضی دولتی این کار انجام گرفت.
  • ارایه کاربری مسکونی به این زمین‌ها برای ساخت مسکن و کنترل بازار بوده است.

مجید پاکساز
مدیرکل شهرسازی و طرح‌های شهری شهرداری تهران

  • فعالیت اخیر دولت، قطعا مغایرت بوده که کمیسیون ماده 5 وارد شده و آن را ارزیابی می‌کند.
  • به عنوان یک کارشناس اینگونه فعالیت‌های مغایر با طرح تفصیلی را تایید نمی‌کنم و معتقدم این سند به عنوان یک میثاق فنی و شهرسازی مورد وثوق همه کارشناسان و مدیران و شهروندان باشد و در این رابطه هیچ استثنایی قائل نشود.

حسن بیادی
نایب رئیس شورای شهر تهران

  • شورای عالی شهرسازی به بهانه کاهش قیمت مسکن تمامی اراضی متعلق به وزارت راه و شهرسازی را در پهنه مسکونی جای داده است،با انجام این کار غیرکارشناسی، اجرای طرح تفصیلی جدید به چه درد مردم تهران می‌خورد؟!
  • با وجوداینکه شورای شهر تهران مرجع تصویب طرح تفصیلی است و شورای عالی معماری و شهرسازی تنها باید این طرح را تایید کند، اما شورا از تغییرات اعمال شده توسط شورای عالی شهرسازی اطلاعی نداشت.

مهدی چمران
رئیس شورای شهر تهران

  • در آن زمان که وزارت راه و شهرسازی اعتراض خود را به شورای عالی شهرسازی انتقال داد، بنده مخالفت خود را با پیش‌بینی مجوز مسکونی برای کل اراضی وزارت راه و شهرسازی اعلام کردم.
  • درخواست‌های وزارت راه و شهرسازی بسیار بیشتر از چیزی بود که اکنون به تصویب شورای عالی رسیده است و ما با چانه زنی مانع تصویب همه درخواست‌های آنها شدیم.

خسرو دانشجو
سخنگوی شورای شهر تهران

  • برابر قانون اقدام شورای عالی شهرسازی خلاف قانون نبوده است اما از آنجا که طرح تفصیلی با مدت‌ها کار کارشناسی و علمی تهیه شد، این اقدام صحیح نیست که با یک مصوبه به تمامی کارشناسی‌ها پشت پا بزنیم.
  • حتی اگر اقدام شورای عالی شهرسازی در راستای کنترل قیمت مسکن بوده است، باید در چارچوب علمی انجام شود چرا که نمی‌توان گفت که در همه جای شهر مسکن بسازیم تا قیمت مسکن بالا نرود و به زیر ساخت‌های لازم در این حوزه توجهی نداشته باشیم.
کد خبر 169670
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز