گروه اجتماعی- مینا شهنی: دیروز صبح 18 اردیبهشت گروهی از معلولان با تجمع در مقابل مجلس شورای اسلامی نسبت به عدم‌واگذاری خودروی مناسب‌سازی‌ شده اعتراض کردند

پس از این تجمع در فاصله زمانی کوتاهی معاون توانبخشی سازمان بهزیستی اعلام کرد که برای واگذاری این خودروها برنامه‌ریزی شده‌است.یحیی سخنگویی، ‌معاون توانبخشی سازمان بهزیستی با اعلام این خبر گفت: هماهنگی‌های اولیه برای انجام این کار به پایان رسیده است و به‌زودی نام و مشخصات 4‌هزار و 700 نفر از معلولان جسمی حرکتی برای صدور مجوز ورود خودرو در اختیار وزارت تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی قرار خواهد گرفت.

او با اشاره به اینکه افراد به قید قرعه انتخاب می‌شوند، توضیح داد: تعداد معلولان جسمی حرکتی که متقاضی وارد کردن خودرو هستند زیاد است بنابراین افراد به قید قرعه از میان متقاضیان انتخاب می‌شوند و به‌زودی فهرست افراد به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی فرستاده می‌شود.

اگر بنا باشد دولت تخفیف 30‌میلیون تومانی گمرکی را به گروهی از افراد جامعه اعطا کند و اتفاقا این گروه از جمله افرادی باشند که می‌بایست زیر چتر حمایت ویژه دولت زندگی کنند، چه راهکاری ارائه می‌شود تا این خودروها حتما و حتما از سوی فرد معلول مورد استفاده قرار بگیرند؟

صدور مجوز ورود 4 هزار و 700‌خودرو مسلما نگاه دلالان این بازار را به سوی معلولان معطوف می‌کند، ‌چرا که دلالان از سودی که ممکن است با دخالت در این واردات نصیبشان شود چشم‌پوشی نخواهند کرد و این احتمال وجود دارد که افراد معلول مورد سوءاستفاده دلالان بازار خودرو قرار گیرند. معاون توانبخشی سازمان بهزیستی در پاسخ به این‌شرایط توضیح داد: این خودروها به هر حال از سوی معلولان و به نام آنان وارد خواهدشد ضمن اینکه خودروهای وارد شده می‌بایست حتما مناسب‌سازی‌ شده باشد.

سخنگویی در مورد هدف اجرای این برنامه می‌گوید: افراد معلول برای رفت‌وآمد و ترددشان دچار مشکلاتی هستند که درصورتی که خودروی مناسبی در اختیار داشته باشند بخش زیادی از مشکلاتشان حل می‌شود به هر حال این‌ اقدام به توانمند شدن افراد معلول کمک خواهد کرد و هدف نهایی سازمان بهزیستی نیز توانمند‌سازی‌ تمامی جمعیت تحت پوشش است.

تکرار، تکرار و باز هم تکرار

سال1387 (یک‌سال پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری) و شاید هم مدتی قبل‌تر بحث خودروهای مناسب‌سازی شده معلولان به اوج رسید.نقطه اوج این ماجرا6 مرداد ماه سال 87 بود که خودروی داخلی مناسب‌سازی‌ معلولان رونمایی شد.مراسم رونمایی خودروی معلولان با میزبانی سازمان بهزیستی کشور در شیرخوارگاه آمنه برگزار شد و مهرداد بذرپاش، مدیرعامل وقت شرکت خودروسازی سایپا، به‌عنوان مهم‌ترین میهمان این مراسم در کنار ابوالحسن فقیه، رئیس سازمان بهزیستی ایستاد و با همکاری هم خودروی مناسب‌سازی‌ شده را معرفی و افتتاح کردند.

ابوالحسن فقیه توضیح داد که تفاهمنامه‌ای میان سازمان بهزیستی و شرکت سایپا امضا‌شده تا این شرکت خودروساز داخلی مناسب‌سازی خودروی معلولان را انجام دهد. او با انتقاد از روند نامناسب خودروسازی معلولان نوید داد که پس از این کارها براساس نیازهای جمعیت معلول به سرعت انجام می‌شود و البته این افتخار نصیب یک شرکت داخلی خواهد شد و دیگر نیازی نیست که دست به‌دامن شرکت‌های غیرایرانی باشیم.

معلولان متقاضی در صف ثبت نام قرار گرفتند و از آن سال تا امسال همچنان در مرحله ثبت نام باقی ماندند. در آستانه چهارمین سالگرد رونمایی خودروی معلولان (یک‌سال پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری) این کار قرار است به شیوه‌ای دیگر انجام شود، معافیت گمرکی و سفارش از خارج از کشور؛ ‌انگار که ماجرا تکرار، تکرار و باز هم تکرار می‌شود، با روشی دیگر. باز هم لیست باز هم فهرست و باز هم انتظار.

کد خبر 169546
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز