گروه شهری: شهرداری تهران طی سال‌های گذشته اقدامات گسترده‌ای را برای مناسب‌سازی شهر برای معلولان آغاز کرده است؛ اقداماتی که با بهسازی پیاده‌روهای پایتخت آغاز شد.

درهمین‌رابطه، مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران نیز با تأکید بر اهمیت مناسب‌سازی‌ فضاهای شهری برای معلولان و جانبازان و ضرورت همکاری همه ارگان‌های مربوطه به تشریح اقدامات شهرداری تهران در این زمینه پرداخت.جواد کریمیان اقبال با اشاره به وظایف محوله از سوی شورای اسلامی شهر تهران به اقدامات شهرداری اشاره کرد و افزود: براساس مصوبه 22تیر‌ماه سال‌84 شورای اسلامی شهر تهران، برای اجرایی‌کردن قانون جامع حمایت از حقوق معلولان مصوب مجلس شورای اسلامی، اقدامات مختلفی انجام شده است.

وی با بیان اینکه آماده‌سازی‌ و مناسب‌سازی‌ محیط شهری با هدف تأمین حقوق برابر و فرصت‌های مساوی برای جانبازان، معلولان و سالمندان از اولویت‌های شهرسازی است، گفت: شهرداری تهران فعالیت‌های خود را در این زمینه با جدیت شروع کرده است و قطعا انجام این مهم تا رسیدن به نتایج مطلوب، مستلزم همکاری و هماهنگی تمامی نهاد‌ها و ارگان‌های تأثیر‌گذار در امر مناسب‌سازی‌ فضاهای شهری است.

وی با اشاره به تأکیدات شهردار تهران در این زمینه و همکاری متخصصان، اساتید دانشگاهی، نمایندگان سازمان‌ها و ارگان‌های ذی‌ربط و اجرایی، همچنین نمایندگان تشکل‌های معلولان نسبت به سیاستگذاری، بازنگری ضوابط و مقررات، فرهنگسازی‌، اقدامات اجرایی و نظارتی افزود: در این راستا یک دستورالعمل واحد برای ابلاغ به مناطق 22گانه و سایر ارگان‌های اجرایی و همچنین تهیه دستورالعمل مناسب‌سازی‌ فضاهای شهری و اماکن عمومی به تفکیک کاربری‌ها و مطابق با تکالیف مصوبه شورای اسلامی شهر تهران در دستور کار ستاد مناسب‌سازی‌ قرار گرفت و هم‌اکنون نسخه اولیه ضوابط و مقررات آن آماده شده است.

قائم‌مقام دبیر ستاد مناسب‌سازی‌ فضاهای شهری تصریح کرد: ضوابط و مقررات مربوط به تفکیک کاربری‌های مسکونی، تجاری، اداری، ورزشی، فضاهای شهری، پیاده‌رو‌ها، نظامی و انتظامی، حمل‌ونقل و فرهنگی و مذهبی تهیه شده است و همچنین با توجه به اهمیت اماکن و پایانه‌های حمل‌ونقل عمومی، نظارت کامل بر حسن اجرای این اماکن با توجه به حضور نمایندگان سازمان حمل‌ونقل و ترافیک در اولویت قرار دارد.

وی با اشاره به مصوبه شورای اسلامی شهر تهران مبنی بر مناسب‌سازی‌ اماکن عمومی متعلق به ارگان‌های دولتی گفت: در این زمینه ستاد مناسب‌سازی‌ از 200ساختمان متعلق به شهرداری تهران بازدید وبرای هر ساختمان چک‌لیست ممیزی و نظارتی نیز تهیه شد و با تهیه جدول اولویت‌بندی مناسب‌سازی‌ این ساختمان‌ها، این مصوبه به‌زودی برای اجرا به مناطق 22گانه ابلاغ خواهد شد.

بیش از هفت هزار معلول،عضو کانون معلولان شهرداری تهران

از طرفی مدیرکل سلامت شهرداری تهران با بیان اینکه بیش از هفت‌هزار معلول با هدف استفاده از ظرفیت معلولان برای ارتقای سلامت شهر و جامعه، عضو کانون معلولان شهرداری تهران هستند، گفت: به‌زودی مناسب‌سازی‌ منازل معلولان در قالب طرح مناطق در سطح 374محله شهر تهران آغاز می‌شود.

محمد‌مهدی گلمکانی در گفت‌وگو با تهران سما، درخصوص اقدامات شهرداری تهران برای معلولان اظهار کرد: شهرداری تهران برای رفاه حال معلولان برنامه‌های متعددی را درنظر گرفته که یکی از آنها تشکیل کانون معلولان در سطح محلات شهر تهران است. وی هدف از تشکیل کانون معلولان را استفاده از ظرفیت معلولان در ارتقای سلامت شهر و جامعه عنوان کرد.
به گزارش همشهری، پیش از این نیز شرکت بهره‌برداری مترو تهران از مناسب‌سازی ایستگاه‌های مترو برای معلولان و برنامه‌های مربوط به آن خبرداده بود.

کد خبر 175580
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز