گروه اجتماعی - مینا شهنی: قانون جامع حمایت از معلولان اجرا نمی‌شود و با گذشت7 سال از تصویب آن تنها حدود 50 درصد به اجرا رسیده است.

معلول

همایون هاشمی، رئیس سازمان بهزیستی کشور، گفت: تنها 50 درصد از این قانون در کشور اجرا شده که همین امر باعث افزایش مشکلات معلولان شده است. او در گفت‌وگو با فارس در تشریح قانون جامع حمایت از معلولان جهت حمایت از این قشر، توضیح داد: این قانون مفاد و تبصره‌های خوبی دارد اما نیازمند یک بازنگری کامل است.

به گفته هاشمی: همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها در این قانون موظف به ارائه خدمات به معلولان هستند و سازمان بهزیستی کشور به تنهایی نمی‌تواند تمامی نیازهای معلولان را برطرف کند و در همین خصوص نیازمند همکاری سازمان‌ها، دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها هستیم.

او افزود: سیاست سازمان بهزیستی توانمندسازی معلولان است و در همین خصوص باید دستگاه‌های مرتبط همکاری‌های لازم را با بهزیستی انجام دهند تا در آینده مشکل بیکاری معلولان برطرف شود.پیش از این هم همایون هاشمی از عدم‌اجرای قانون جامع حمایت از معلولان خبر داده‌بود، هر چند این خبر تازه نیست و می‌توان سن آن را مساوی با سن قانون جامع حمایت معلولان دانست، ‌تا آنجا که با در کنار هم قرار دادن خبرها می‌توان به این نتیجه رسید که این قانون در سالیان پس از تصویب همواره مورد بی‌مهری دستگاه‌های مسئول قرار گرفته است.فاطمه آلیا نماینده مجلس و رئیس فراکسیون معلولان نیز این نکته را تایید کرده و گفته که این قانون به‌طور کامل اجرایی نشده و بسیاری از قوانین روی کاغذ باقی مانده است.

او یکی از مشکلات این قانون را شفاف نبودن تامین اعتبار برای اجرایی شدن دانسته و توضیح داده: در مجلس هفتم و در سالروز جهانی حمایت از حقوق معلولان، الحاق به کنوانسیون جهانی را در مجلس تصویب کردیم و رسما در سال ۱۳۸۷ به عضویت این کنوانسیون در سازمان ملل پیوستیم و متعهد به اجرای مواد آن به منزله قانون هستیم. سال‌ها قبل نیز ابوالحسن فقیه، ‌رئیس وقت سازمان بهزیستی، یک جلسه خبری برگزار کرد و در آن اعلام کرده‌بود که میزان همکاری دستگاه‌ها را برای اجرای این قانون به اطلاع رئیس‌جمهور خواهد رساند.او با تاکید بر اینکه مقصرترین دستگاه را معرفی خواهد کرد، توضیح داده بود که با بررسی‌های انجام شده ، میزان همکاری هر یک از دستگاه‌ها اندازه‌گیری شده و بر همین اساس می‌توان هر یک از 28 دستگاه مسئول را رتبه‌بندی کرد.

مقصرترین دستگاه در عدم‌همکاری برای اجرای قانون جامع حمایت از معلولان حتی اگر هم به رئیس‌جمهور معرفی شد نزد رسانه‌ها همچنان مخفی ماند و بحث از یک جلسه خبری فراتر نرفت.

چرخه‌ تکراری

تقریبا هر سال مسئولان سازمان بهزیستی از عدم‌اجرای قانون جامع حمایت از معلولان شکایت سر می‌دهند، هر چند مسئولیت اجرای این قانون رسما به‌طور کامل بر عهده سازمان بهزیستی نیست اما از آنجا که یکی از گروه‌های هدف این سازمان معلولان هستند به هر حال این سازمان به نوعی متولی امور معلولان است.

نکته جالب اینکه هر سال هم گفته می‌شود که دستگاه‌های مسئول به وظایفشان عمل نمی‌کنند معمولا بحث به همین جا ختم می‌شود و با یک وقفه زمانی دوباره از نو شروع می‌شود اما این چرخه تکراری هنوز مشکلی از معلولان حل نکرده‌است.
قانون حمایت از معلولان کشور در 16 ماده تکلیف تمامی ادارات‌‌، ‌نهادها و سازمان‌های دولتی را در برابر معلولان مشخص کرده است. استخدام، آموزش، بهسازی معابر، استفاده از امکانات فرهنگی، امکانات سفر، مراکز نگهداری، مسکن، کمک هزینه و قیمومیت از جمله مواردی هستند که در قانون جامع حمایت از معلولان کشور گنجانده شده است.

28 دستگاه و نهاد در این قانون موظف به اجرا شده‌اند اما هر یک از این نهادها در پاسخ به اینکه سرانجام اجرای این قانون به کجا رسید؟ تنها به ذکر مشکلاتی که دیگر دستگاه‌ها دارند اشاره می‌کنند و به هر حال در این 7 سال، وقت هر یک از دستگاه‌ها به ذکر کم‌کاری‌های دیگر دستگاه‌ها گذشته است.

کد خبر 153527
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز