همشهری آنلاین: حسینی قطب‌آبادی نماینده مجلس هشتم با مشخص شدن ترکیب مجلس نهم و آغاز رایزنی نمایندگان برای گزینه‌های ریاست مجلس گفت: رئیس مجلس در مقابله با قانون‌گریزی‌های دولت نقش موثری دارد. اگر رئیس مجلس با قوه مجریه نرم برخورد کند و جایگاه قوا عوض شود و مجلس زیر نظر دولت عمل کند با چالش‌های عدیده‌ای روبه‌رو می‌شویم.

مصطفی رضاحسینی قطب آبادی، عضو کمیسیون صنایع مجلس در گفتگو با همشهری آنلاین در برشمردن ویژگی‌های فردی که ریاست مجلس را عهده‌دار می‌شود، گفت: اصل اول در انتخاب رئیس مجلس این است که رئیس مجلس باید چهره شناخته شده و شخصیت معتبر در جهان باشد.

وی افزود: مجلس یکی از قوای حساس کشور است و رئیس مجلس باید با قدرت مدیریت خود آن را اداره کند. همچنین رئیس مجلس باید تجربه کافی در عرصه‌های مختلف داشته باشد.

نماینده مجلس هشتم با بیان اینکه رئیس مجلس باید تجربه اجرایی و نظارتی داشته باشد، خاطرنشان کرد: رئیس مجلس باید کاملاً مستقل و صاحب رأی باشد و نباید به طیف خاصی وابسته باشد. شجاعت در ارائه برنامه‌ها و تصمیم‌گیری‌ها و داشتن عدالت در اداره مجلس از ویژگی‌های لازم برای فردی است که ریاست مجلس را بر عهده می‌گیرد.

حسینی قطب آبادی با بیان اینکه "مجلس بدون استقلال، مجلس نیست." گفت: در مجلس هشتم اگر رئیس مجلس تابع دولت بود و به نوعی زیر نظر دولت فعالیت می‌کرد اوضاع به گونه دیگری رقم می‌خورد. اگر رئیس مجلس آگاهی، شجاعت، مدیریت و استقلال نداشته باشد خطر بزرگی است.

وی افزود: رئیس مجلس در مقابله با قانون‌گریزی‌های دولت نقش موثری دارد. اگر رئیس مجلس با قوه مجریه نرم برخورد کند و جایگاه قوا عوض شود با چالش‌های عدیده‌ای رو به رو می‌شویم.

این نماینده مجلس هشتم معتقد است، انتخاب علی لاریجانی به عنوان رئیس مجلس نهم می‌تواند در اقتدار مجلس نهم اثر مثبت داشته باشد.

کد خبر 169426
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز