یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۷:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: فوق تخصص جراحی لاپارسکوپی گفت: 10 تا 15 درصد از زنان در سنین باروری به بیماری آندومتریوز مبتلا هستند که اگر تشخیص و درمان نشود به نازایی منجر می‌شود

بارداری

به لایه پوشاننده داخل رحم آندومتر می‌گویند که هرگاه این بافت در هرجایی غیر از عضو دیده شود به ان بیماری آندومتریوز گفته می‌شود.

به گزارش ایرنا، دکتر عادل شروین امروز در نشست خبری راه اندازی نخستین کلینیک درمان آندومتریوز در کشور افزود :شیوع این بیماری در شهرهای بزرگ شایع تر است و تشخیص این بیماری در زنان بسیار دیر صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: میانگین سنی تشخیص بیماری آندومتریوز در کشور28 سال است و پزشکان ما این بیماری را دیر تشخیص می‌دهند و راه حل درمان این بیماری را ازدواج می‌دانند.

به گفته شروین از میان زنانی که دچار این بیماری هستند ، 21 تا 47 درصد نابارور شده و 71 تا 87 درصد دچار دردهای مزمن لگنی می‌شوند.

وی با اشاره به نقش ژنتیک در بروز این بیماری افزود: اگر دختری در خانواده‌ای به اندومتریوز مبتلا شود احتمال ابتلای خواهر وی به این بیماری 7 تا 10 برابر بیشتر خواهد شد.

به گفته شروین زوج‌های نابارور جهان 80 میلیون نفر تخمین زده می‌شود و 176 میلیون زن در جهان به اندومتریوز مبتلا هستند.

فوق تخصصی جراحی لاپارسکوپی گفت: متاسفانه در ایران ابتلا به این بیماری در میان دختران 10 تا 20 ساله به میزان بالایی مشاهده می‌شود.

وی افزود:هزینه‌های درمان این بیماری در جهان بسیار زیاد است به طور مثال اگر میزان شیوع این بیماری را در آمریکا 10 درصد در نظر بگیریم 22 میلیارد دلار صرف درمان اندومتریوز در سال می‌شود.

به گفته وی این بیماری در شهرهای بزرگ که صنعتی هستند در حال افزایش است وباید مراجع در کشور وضعیت ساماندهی بیماران را رسیدگی کنند و به طور گسترده درباره این بیماری اطلاع رسانی شود.

دراین نشست دکتر سید علی آذین عضو هیات علمی پژوهشگاه ابن‌سینا درباره جنبه‌های روانی و اجتماعی ابتلا به اندومتریوز گفت: اندومتریوز یک بیماری است که سلامت جسمی و روانی فرد را تهدید می‌کند .

وی خاطر نشان کرد: روابط خانوادگی، تعامل با همسر و فرزندان، قابلیت‌های شغلی و غیبت از کار، مشکلات در روابط جنسی، اثرات روانی و اجتماعی ناباروری و محدودیت شرکت در فعالیت‌های اجتماعی از جمله جنبه‌های روانی و اجتماعی ابتلاء به اندومتریوزبه شمار می‌رود.

به گفته وی این بیماری اعتماد به نفس و احساس ارزشمندی زنان را دچار آسیب می‌کند خاطر نشان کرد: این بیماران نیازمند مراقبت و خدمات رسانی هستند که همکاری میان‌رشته‌ای بیش از پیش احساس می‌شود.

کد خبر 169376
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز