یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: ژاپن در حال خاموش کردن آخرین رآکتور اتمی فعالی است که در اختیار دارد تا پس از وقوع زمین لرزه و سونامی که در سال گذشته در این کشور فاجعه به بار آورد،‌ قدمی دیگر در مسیر ایمن‌سازی نیروگاه هایش بردارد.

رآکتور

بسته شدن سومین رآکتور نیروگاه "توماری" تحت مدیریت شرکت "هوکایدو" در شمال ژاپن به این معنی است که تمامی 50 رآکتور هسته ای این کشور خاموش شده اند و این کشور از سال 1970 تا به امروز برای اولین بار از برق تولید شده در نیروگاه های اتمی استفاده نخواهد کرد.

شرکت "هوکایدو الکتریک" از ساعت 5 عصر به وقت ژاپن در روز گذشته آغاز به کاهش دادن خروجی رآکتور خود کرد و این رآکتور باید تا ساعات اولیه روز یکشنبه کاملا خاموش شده باشد. تا سال 2011،‌پیش از اینکه زمین لرزه و سونامی ساختار اقتصادی و صنعتی ژاپن را برآشفته سازد،‌ این کشور سومین کشور بزرگ جهان در استفاده از انرژی اتمی به شمار می رفت.

اما اکنون تمامی رآکتورهای این کشور برای انجام تعمیرات معمول خاموش شده اند و بسیاری از ژاپنی ها امیدوارند این حرکت به معنی پایان همیشگی استفاده این کشور از انرژی اتمی باشد. این رآکتورها باید در حین تعمیر بتوانند در برابر آزمایشهایی که برای مقابله با سونامی و زلزله بر روی آنها انجام می گیرند،‌مقاومت کنند و پس از آن در صورتی که بتوانند اجازه مقامات محلی را به دست آورند،‌رآکتورها دوباره فعال خواهند شد.

"یوکیو ادانو" وزیر بازرگانی ژاپن به همراه سه وزیر دیگر در تلاش بوده اند تا با جذب پشتیبانی عمومی بتوانند دو رآکتور از میان 50 رآکتور را دوباره فعال سازند و به این شکل از دشواری های کمبود انرژی تابستان سال جاری بکاهند. رآکتورهای نیروگاه "اوهی" شرکت "کانسای الکتریک" دو گزینه دولت برای فعال سازی دوباره هستند،‌ با این حال دولت ژاپن برای فعالسازی آنها باید رضایت و حمایت عموم را به دست آورد که کار بسیار دشوار و بعیدی به نظر می آید.

آخرین باری که ژاپن برای پنج روز از انرژی هسته ای استفاده نکرد ماه می سال 1970 بود،‌‌زمانی که دو رآکتور ژاپن که در آن زمان تنها رآکتورهای موجود در این کشور بودند،‌برای انجام تعمیرات خاموش شدند.

کد خبر 169324
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز