یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۶:۱۵
۰ نفر

گروه ادب و هنر: این‌بار نوبت هنرمندان موسیقی است که نام خلیج‌فارس را بار دیگر مطرح کنند.

اردیبهشت ماه سال گذشته، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد در حاشیه دیدار از کنسرت مجلسی فرهنگسرای نیاوران اعلام کرد که با موسیقی از خلیج‌فارس حمایت می‌کنند. سال گذشته زمانی که ارکستر مجلسی نیاوران به رهبری نادر مرتضی‌پور به مناسبت روز خلیج‌فارس روی صحنه رفت، حمید شاه‌آبادی اعلام کرد: امیدوارم همه ارکستر‌ها و گروه‌های موسیقی کشور مورد حمایت دفتر موسیقی قرار بگیرند و آثار ارزشمندی خلق کنند. حاصل حمایت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجرای 2 کنسرت «خلیج تا ابد فارس» به رهبری شهرداد روحانی و «خلیج همیشگی فارس» به رهبری امین سالمی بود.

هنرمندان، جلوتر از مسئولان

اما خیلی پیش‌تر از اینکه معاون هنری شعار حمایت از آثار هنری خلیج‌فارس را مطرح کند، هنرمندان موسیقی به شکل خودجوش دست به این‌کار زدند و نام خلیج‌فارس را با موسیقی پیوند زدند.یکی از این گروه‌ها گروه شمس به سرپرستی کیخسرو پورناظری بود که در سال 1387 کنسرت خود را «برآفتاب خلیج‌فارس» نامگذاری کرد. نام این ارکستر صرفا به جهت بر سرزبان انداختن خلیج‌فارس انتخاب شده‌بود. خصوصا اینکه پس از آن گروه شمس این کنسرت را در آمریکا با همین نام اجرا کردند. تهمورث پورناظری مدیر و آهنگساز گروه و نوازنده تنبور درخصوص دلیل نامگذاری این کنسرت با عنوان برآفتاب خلیج‌فارس گفت: دلیل اصلی این نامگذاری به هجمه‌ای که از همه سو برای تغییر حق طبیعی ما ایرانیان صورت می‌گیرد، برمی‌گردد. متأسفانه دربرخی کتابخانه‌ها و دانشگاه‌های مختلف دنیا نام خلیج‌فارس با عنوان جعلی خلیج عرب درج شده و بر این اساس ما تصمیم گرفتیم کنسرتمان را با این نام مزین کنیم. هرچند که این کنسرت در زمان خودش بدون حمایت دولتی حتی با سنگ‌اندازی‌هایی از سوی مسئولان برگزار شد.از سوی دیگر همایون شجریان یکی دیگر از هنرمندان موسیقی است که تصنیفی برای خلیج‌فارس خوانده است. او فروردین ماه سال 1388 خبر ساخت این تصنیف را به فارس اعلام کرد. این قطعه با آهنگسازی علی قمصری و شعری از حسین فرهنگ مهر اجرا شده‌است.

ارکستر ملی و قطعه خلیج‌فارس

اردیبهشت سال 1388، هنوز 10‌ماه مانده بود که حمید شاه‌آبادی بر صندلی معاونت هنری تکیه بزند، فرهاد فخرالدینی چوب‌های رهبری ارکستر ملی را برای خلیج‌فارس به حرکت در آورد. در نخستین همایش خلیج‌فارس فرهاد فخرالدینی که هنوز رهبری ارکستر ملی را برعهده داشت، منظومه خلیج‌فارس را به مناسبت روز ملی خلیج‌فارس اجرا کرد و پس از آن سمفونی خلیج‌فارس با آهنگسازی و رهبری فرهاد فخرالدینی با صدای سالار عقیلی منتشر شد.

خوانندگان پاپ و قطعات پاپ

اگر این روزها همه از بی‌سامانی موسیقی پاپ صحبت می‌کنند و مسئولان درصددند که این‌گونه موسیقی را سر و سامان بدهند، نباید فراموش کنیم که اهالی پاپ قطعاتی را با این مضمون خوانده‌اند. سال 1389 روزبه نعمت‌اللهی قطعه‌ای به‌نام خلیج‌فارس در کنسرت خود اجرا کرد. این قطعه که با آهنگسازی و خوانندگی روزبه نعمت‌اللهی ساخته شده، از صدا و سیما پخش نمی شود. نعمت‌اللهی در گفت‌وگو با موسیقی نوا دراین باره می گوید: انرژی فراوانی را برای تولید این قطعه صرف کرده بودم ولی با این دید که تلویزیون از آن استقبال خواهد کرد، همه آن سختی‌ها را تحمل کردم. به‌هرحال دینی به وطن بوده و ادای احترامی، ولی این روز‌ها متوجه شده‌ام که این قطعه هم مثل قطعه «ایران» دچار ممنوعیت پخش از رسانه ملی شده. نمی‌دانم چه سیاستی پشت این اتفاق است. باور کنید هیچ توضیحی به‌خود من هم داده نشده است.فرزاد فرزین هم قطعه‌ای ملی-حماسی با نام «خلیج تا ابد فارس» را براساس سروده‌ای از روزبه بمانی در اردیبهشت ماه امسال خواند که تنظیمات آن را نیز نوید سپهر انجام داده است.

کد خبر 169259

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز