همشهری‌آنلاین: کمیسیون تلفیق بودجه با تصویب اعتبار سال گذشته هدفمندی یارانه‌ها در لایحه بودجه عملاً اجرای گام دوم هدفمندی یارانه‌‌ها در سال ۹۱ را رد کرد که این موضوع واکنش برخی نمایندگان مجلس را موجب شده است و باید منتظر واکنش‌های دولت باشیم.

فارس نوشت: کمیسیون تلفیق بودجه با تصویب اعتبار سال گذشته هدفمندی یارانه‌ها در لایحه بودجه عملاً اجرای گام دوم هدفمندی یارانه‌‌ها در سال ۹۱ را رد کرد.

محمود احمدی نژاد خواستار اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در بودجه 91 با اعتبار 135 هزار میلیارد تومانی بود.

دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها پیش از این گفته بود این رقم با احتساب اعتبار 54 هزار میلیارد تومان سال گذشته مطرح شده است و به غیر از این آزادسازی با اعتبار 100 و 80 هزار میلیارد تومان نیز پیشنهادات دولت به کمیسیون تلفیق بودجه بود.

این در حالی است که علی اصغر یوسف نژاد از تصویب همان اعتبار سال گذشته مجلس برای هدفمندی یارانه‌ها در بودجه 91 خبر داد. عدم تفاوت اعتبار هدفمندی در بودجه امسال و سال قبل به معنای عدم افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی در سال 91 است.

به نظر می‌رسد این تصمیم که به دلیل افزایش فزاینده قیمت‌ها در سال جاری و پیشگیری از عدم افزایش بیشتر اتخاذ شده است با مخالفت شدید دولت روبرو شود.

مهمترین واکنش‌های نمایندگان به این تصمیم کمیسیون تلفیق در زیر آمده است:

موسی الرضا ثروتی عضو کمیسیون تلفیق با بیان اینکه با مصوبه امروز اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها عملا حذف شد، گفت: دولت طبق قانون اجازه افزایش سالانه ۲۰ درصد قیمت‌ها را دارد. مهمترین اظهارات وی در این زمینه را بخوانید.

  • نمایندگان کمیسیون تلفیق با پیشنهاد آقایان توکلی، نادران و قادری رقم 54 هزار میلیارد تومان برای هدفمندی یارانه‌ها در سال جاری موافقت کردند.
  • اما عده زیادی از نمایندگان با این مصوبه مخالف هستند و احتمالا با پیشنهاد دیگری ارائه کنند.
  • اولا دولت یارانه نقدی 44 هزار و 500 تومان که به مردم پرداخت کرده نمی‌تواند کمتر از آن بپردازد ثانیا سهم تولید و بخش تولیدی نیز باید پرداخت شود که با این پیشنهاد سهمی برای آنها باقی نمی‌ماند.
  • آقایان ابوترابی، فرهنگی و هدایت‌خواه به این مصوبه تلفیق معترض بودند و هر چه به نمایندگان گفتیم با پیشنهاد 72 هزار تومان موافقت کنید این کار انجام نشد، چون اگر آن رقم تصویب می‌شد یک پله کارها به جلو می‌رفت و امکان افزایش قیمت نیز وجود داشت.
  • در قانون هدفمندی یارانه‌ها اجازه داده شده است دولت سالانه 20 درصد اجازه افزایش قیمت حامل‌های انرژی داشته باشد که اگر پیشنهاد 54 هزار میلیارد تومانی مصوب در تلفیق در صحن مجلس نیز رأی بیاورد، حتی اجازه افزایش 20 درصد قیمت نیز وجود نخواهد داشت.
  • همانگونه که آقای توکلی با پیشنهاد طرح تثبیت قیمت در مجلس هفتم باعث زیان‌هایی به صنعت آب و برق کشور شد با این پیشنهاد 54 هزار میلیارد تومانی نیز تمام آثار هدفمندی یارانه‌ها زیر سؤال می‌رود و متوقف شد.
  • {آیا نامه آقای لاریجانی رئیس مجلس به مقام معظم رهبری در تصویب این ارقام مؤثر بوده است} با اعتراض مجلس گام دوم هدفمندی یارانه‌ها متوقف شد اما با تصویب 54 هزار میلیارد تومان امکان تأمین درآمد برای دولت و نیز اختصاص سهم تولید، سهم سلامت و بخش دولتی امکان‌پذیر نیست.
  • برخی از نمایندگان می‌خواهند پیشنهاد جایگزینی در در تلفیق ارائه کنند که در حد 72 هزار میلیارد تومان برای هدفمندی یارانه‌ها به تصویب برسد.

علی اصغر یوسف نژاد عضو کمیسیون تلفیق نیز گفت: نمایندگان کمیسیون تلفیق با پیشنهادهای ۱۳۵، ۱۰۰، ۸۰، 72  و 60 هزار میلیارد تومان برای هدفمندی مخالفت کرده و پیشنهاد ۵۴ هزار میلیارد تومانی را تصویب کرده‌اند. مهمترین اظهارات وی در این زمینه را بخوانید:

  • در جلسه امروز بعداز ظهر کمیسیون تلفیق سقف درآمد دولت از هدفمندی یارانه‌ها در سال جاری 54 هزار میلیارد تومان تعیین شد که با پیشنهادهای 135 هزار، 100 هزار، 80 هزار، 72 هزار و 60 هزار میلیارد تومان مخالفت شد.
  • از 34 نماینده حاضر در کمیسیون تلفیق 15 نفر به این پیشنهاد آقای توکلی و دوستانش رأی دادند.
  • در مورد هدفمندی یارانه‌ها 4 ردیف وجود دارد که یک ردیف درآمدی با 54 هزار میلیارد تومان و 3 ردیف هزینه‌ای شامل سهم خانوار تا 50 درصد، سهم تولید و صنعت تا 30 درصد و سهم دولت 20 درصد براساس ماده 7، 8 و 11 قانون هدفمندی یارانه‌ها تعیین شد.
  • البته ماده 14 قانون هدفمندی می‌گوید هزینه‌های هدفمندی تا 10 درصد قابل جابجایی است و بخشی از بودجه هدفمندی نیز باید به بخش سلامت اختصاص یابد.
کد خبر 169179
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز