سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۱
۰ نفر

گروه بین‌الملل- محمد کرباسی: سال ۱۹۹۲ تبرئه ۴مامور پلیس لس‌آنجلس که یک جوان سیاهپوست را تا سر حد مرگ کتک زده بودند باعث شورشی در این شهر شد که برای همیشه در تاریخ آمریکا باقی خواهد ماند.

زلزله

ماموران پلیس لس‌آنجلس در آن سال وقتی رادنی کینگ را به خاطر سرعت غیرمجاز متوقف کردند تا می‌توانستند او را کتک زدند. فیلمی که توسط یکی از همسایه‌ها از این حادثه گرفته شده بود خیلی سریع بین مردم پخش شد و خشم سیاهپوستان را به‌دنبال داشت. ۴مامور پلیس با جنجالی‌شدن ماجرا بازداشت شدند اما در دادگاهی که هیچ‌کدام از اعضای هیات منصفه‌اش سیاهپوست نبودند همه آنها بی‌گناه شناخته شدند؛ حکمی که گسترده‌ترین ناآرامی‌ لس‌آنجلس را در تاریخ آمریکا رقم زد.

حالا ۲۰سال از آغاز این شورش که کشته‌شدن ۵۴نفر، زخمی‌شدن ۲هزار و ۵۰۰نفر و بازداشت ۱۲هزار نفر را به‌دنبال داشت می‌گذرد اما نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که آمریکا هنوز بشدت با مسئله‌ای به نام نژادپرستی دست و پنجه نرم می‌کند. این شورش شش‌روزه که یک‌میلیارددلار خسارت به جا گذاشت باعث شد تا برای نخستین بار گارد ملی کالیفرنیا و تفنگداران دریایی برای کنترل در خیابان‌های لس‌آنجلس مستقر شوند؛ ناآرامی‌هایی که به نام «شورش رادنی کینگ» مشهور شد.

این، اما نخستین اقدام خشمگین سیاهپوستان این شهر نبود. سال ۱۹۶۵ هم کتک زدن یک جوان سیاهپوست ۲۱ ساله از سوی نیروهای پلیس باعث شد تا منطقه حومه لس‌آنجلس به‌مدت ۵روز شاهد ناآرامی‌هایی باشد که کشته‌شدن ۳۴نفر و زخمی‌شدن هزار و ۳۲نفر را به‌دنبال داشت. این شورش مشهور به شورش واتس سرانجام با برقراری منع رفت‌وآمد شبانه به پایان رسید. فیلم «کمک» که تاکنون تعدادی زیادی جایزه بین‌المللی را از آن خود کرده، رفتار نژادپرستانه آمریکایی‌ها با سیاهپوست‌ها را در حوالی همین سال‌ها روایت می‌کند؛ زمانی که ثروتمندان آمریکا برای خدمتکاران سیاه خود سرویس بهداشتی جداگانه می‌ساختند.

وقتی که باراک اوباما عنوان نخستین رئیس‌جمهور سیاهپوست آمریکا را به دست آورد خیلی‌ها امیدوار بودند که وضعیت مسئله‌ای به نام نژادپرستی در این کشور بهتر شود. در زمان همین انتخابات، سخنان جرمایا رایت، کشیش سابق اوباما جنجالی شد. او در آن زمان گفته بود: سیاهان آمریکا باید به خاطر ادامه بدرفتاری دولت با خود بگویند خداوند آمریکا را به خاطر برخورد غیرانسانی با شهروندانش لعنت کند.

نظرسنجی موسسه گالوپ در ابتدای کار اوباما، اعتقاد اکثریت آمریکایی‌ها به گسترش نژادپرستی در این کشور را نشان می‌داد. حتی خود اوباما هم در زمان نامزد شدن برای انتخابات ریاست‌جمهوری از گزند این نژادپرستی و نقل‌ قول‌ها به خاطر رنگ تیره پوستش در امان نبود. گفته می‌شود کلینتون در گفت‌وگو با یک سناتور در مورد اوباما گفته بود: او تا چند سال پیش فقط می‌توانست برای ما قهوه بیاورد!

اما در دوران این رئیس‌جمهور سیاهپوست هم هنوز وضعیت در آمریکا بهتر نشده است. در ماه فوریه امسال کشته شدن یک نوجوان سیاهپوست دیگر و تبرئه قاتل سفیدپوست او در دادگاه بار دیگر اعتراض صدها هزار نفر را در این کشور به‌دنبال داشت. تریوان مارتین، نوجوان ۱۷ ساله به ضرب گلوله جورج زیمرمن، نگهبان یکی از محله‌های شهرک سنفورد در فلوریدا به قتل رسید اما با عنوان دفاع از خود آزاد شد. اوباما هم در انتقاد از این مسئله با اعلام اینکه تریوان می‌توانست پسر او باشد گفت:

این حق خانواده اوست که از همه‌ ما انتظار داشته باشند با این ماجرا چنان برخورد کنیم که شایسته‌ آن است و حقیقت آنچه رخ داده را آشکار‌سازیم. نظرسنجی جدید موسسه گالوپ نشان می‌دهد که تنها یک سوم آمریکایی‌ها اعتقاد دارند که در دوره اوباما وضعیت نژاد‌پرستی در این کشور بهتر شده است. ۷۳ درصد سیاهپوستان شرکت‌کننده در این نظرسنجی گفته‌اند که اگر تریوان مارتین سفیدپوست بود دستگاه قضایی آمریکا قاتل او را مجازات می‌کرد؛ مسئله‌ای که گسست نژادی گسترده در این کشور را نشان می‌دهد.

کد خبر 168652
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز