گروه ادب و هنر: پیش از این فقط هنرمندان بودند که از عملکرد شورای نظارت و ارزشیابی انتقاد می‌کردند و این شورا همچنان با وجود همه اعتراضات به راه خودش ادامه می‌داد، اما دامنه این گلایه‌ها به مسئولان هم رسیده است.

نشست -تئاتر

نشست آسیب‌شناسی نظارت و ارزشیابی در تئاتر 10 اردیبهشت ماه با حضور محمدرضا الوند، رئیس اداره نظارت و ارزشیابی و منیژه محامدی، حسین کیانی و روزبه حسینی، اعضای کانون کارگردانان خانه تئاتر برگزار شد. در این نشست هنرمندان مشکلات خود را بازگو کردند اما نکته تعجب‌برانگیز سخنان رئیس اداره نظارت و ارزشیابی است. به گزارش مهر محمدرضا الوند درباره بحث‌های مطرح شده گفت: بیشتر انتقادات مطرح شده به‌دلیل مشکلاتی است که در پیکره اجرایی وجود دارد. بخشی از این مشکلات فردی است چون افراد در دوره‌ای سر کار می‌آیند و باید پاسخگوی مقام‌های بالاتر نیز باشند. متاسفانه تصدی‌گری با مدیریت ادغام شده است. اتفاق‌هایی که در مرکز هنرهای نمایشی افتاده به‌دلیل قائم به فرد بودن این معاونت است. اما معاونت هنری جدید نخستین مسئله‌اش این بود که به جای فرد از خرد‌جمعی استفاده شود.

این صحبت‌ها در حالی مطرح می‌شود که هنرمندان خواستار دخیل شدن نظراتشان در تصمیم‌گیری‌های تئاتری هستند. گواه این ادعا درخواست مدیرعامل خانه تئاتر بر ضرورت حضور نماینده این تشکل در شورای نظارت و شورای هنری مجموعه تئاتر است. رضا گوران هم چندی پیش در این باره گفته بود: آنچه توقع داریم این است که در اتاق مدیر مرکز هنرهای نمایش برای گفت‌وگو با صنوف باز باشد و هنرمندان در تصمیماتی که مربوط به آنان است دخیل باشند.

همین درخواست را عباس غفاری که در جلسه حضور داشت بیان کرد؛ «3سال است که معاونت هنری بدترین بلاها را بر سر هنرمندان می‌آورد. متاسفانه شیوه‌نامه در دفتر آقای شاه‌آبادی تصویب شده و هنرمندان هیچ نقشی در نوشتن آن نداشتند. به‌نظر می‌رسد که هنرمندان اصلا دیده نمی‌شوند.»

الوند که کمتر از 2ماه است سکان هدایت این اداره را برعهده گرفته‌ است در ادامه سخنان خود گفت: سال89 شیوه‌نامه حمایت از آثار با هدف بهره‌مندی از خردجمعی مصوب شد اما در بندهای این شیوه‌نامه یک شتابزدگی وجود دارد و کارشناسی درستی درباره آنها صورت نگرفته است. اداره کل هنرهای نمایشی باید حدود اختیارات را مشخص کند.

او در جایگاه رئیس اداره نظارت و ارزشیابی مشکلات قرارداد و مشکلات قوانین شورای حمایت را یکسان دانست؛ «در دوره‌ای که آقای پارسایی رئیس مرکز بودند در روز آخر فعالیتشان قرارداد تیپ مصوب شد اما از آنجا که این قرارداد با عجله و بدون کارشناسی درست امضا شده بود، در نهایت هنرمندان را با مشکلات بسیاری روبه‌رو کرد. در حال حاضر نیز قوانین شورای حمایت به همین شکل است و معایب آن باید برطرف شود. همچنین قوانین شورای نظارت هم که در شورای انقلاب فرهنگی تصویب شده است نیاز به تفسیر و بررسی دارد و باید قوانین آن به درستی تعریف شود.» البته این روزها با وجود مسائل مختلفی که تئاتر با آن دست به گریبان است، خیلی از هنرمندان به اجرا شدن همان قرارداد تیپ هم راضی هستند.

اگر پیش از این حسین مسافرآستانه که در مدت کوتاهی مدیریت مرکز هنرهای نمایشی را برعهده داشت، ضرورت وجود این شورا را جلوگیری از فساد مالی برخی مدیران خواند تا یک نفر مبلغ هنگفتی را برای یک نمایش دریافت نکند و شخص دیگری بودجه کمتری بگیرد، الوند در این‌باره به تصمیمات اشتباه مدیران اشاره کرد و گفت متأسفانه مدیریت‌های قائم به فرد، مسائلی را به وجود می‌آورند و باعث گرفتن تصمیمات نادرست می‌شوند. چون متاسفانه برخی از افراد هدفشان نابود کردن تئاتر و تئاتر شهر است و از طریق ایراداتی که به هنرمندان می‌گیرند می‌خواهند تئاتر را به نابودی بکشانند. رفتار شخصی هنرمند را باید از خود تئاتر جدا کرد.

در این نشست منیژه محامدی مشکلات نمایش «مقبره سنگی» را برای حاضران نقل و اعلام کرد: مشکل ما آقای الوند نیست بلکه افرادی مثل شاه‌آبادی، محمود فرهنگ و دشت گلی هستند که باید جوابگوی ما باشند. حسین کیانی کارگردان تئاتر و عضو کانون کارگردانان خانه تئاتر هم با اشاره به لزوم بازبینی قوانین گفت: متاسفانه این روزها سلیقه‌ها بیشتر از قوانین اعمال می‌شوند.

اما مشکل دیگر به صحبت‌های مرکز هنرهای نمایشی در حمایت از تئاتر فاخر و ملی برمی‌گشت. رضا گوران کارگردان تئاتر به این نکته اشاره کرد و خواستار حمایت از آثار خوب درتئاتر و آثار خارجی شد. او مشکل هنرمندان را حضور ذهن بیمار و تک‌سلیقه‌ای خواند؛« چرا هنرمندان باید پاسخگوی یک سلیقه فردی باشند که ممکن است تصور غلطی از یک حرکت نمایشی داشته باشد و آن را برای خودش تفسیر کند؟ اداره نظارت و ارزشیابی باید پای مجوزی که به یک نمایش می‌دهد بایستد.»

الوند این مشکل را اینگونه پاسخ داد: حکم و آیین‌نامه‌ای برای کار نکردن آثار خارجی وجود ندارد اما یک بسته حمایتی در معاونت هنری تصویب شده است که در آن اولویت در تولید تئاتر ایرانی و فاخر مورد توجه قرار گرفته است. من از زمانی که به شورای نظارت آمدم در حال بررسی کارگروه شورای انقلاب فرهنگی هستم تا یک فرد وقتی وارد یک مجموعه می‌شود نتواند نظرش را تحمیل کند. نباید با نظرات فردی و سلیقه‌ای طرف باشیم. من اگر در این پست مانده‌ام فقط به خاطر هنرمندان تئاتر بوده است.

کد خبر 168516

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز